Ervaring met vulling uit dekje halen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

HelgaV

Ervaring met vulling uit dekje halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 22:57

Een poosje geleden heb ik dan voor de allereerste keer eens een erg leuk dekje gekocht --> een eurostar.
Maar... hij bevalt mij niet echt goed. Ik vind hem echt te dik!! Mijn paard loopt er ook niet lekker mee. Haar bewegingen zijn een stuk korter dan met een dun dekje. Omdat ik het zonde vind om hem te verkopen, vroeg ik mij af of er iemand ervaring heeft met het dunner maken van een dekje. Dus bijvoorbeeld vulling eruit halen.

gitje65

Re: Ervaring met vulling uit dekje halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 23:00

Ik denk dat het probleem bij je zadel zit; dat dit te krap is!

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 23:02

hmm, inprincipe moet je zadel gewoon passen. Al die pads van tegenwoordig vullen het rugkanaal van het zadel op en dan opeens past het zadel niet meer nee. Altijd zo dun mogelijke dekjes kopen, want immers is het alleenmaar om het zadel tegen het zweet van je paard te beschermen.
Pads zijn nergens goed voor, alleen voor het oog ;)

Ik heb voor de rest geen ervaring met vulling eruit halen.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 23:03

gitje65 schreef:

mijn inziens pure onzin dus.

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 23:05

gitje65 schreef:

Nee dat denk ik niet. Een dun dekje zit namelijk super! Het zadel ligt dan erg mooi. Dan kan mijn paard ook heerlijk door haar lijf lopen. Dat ontbreekt wanneer ik er een dik eurostar dekje onder doe.

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 23:07

muiszje schreef:
hmm, inprincipe moet je zadel gewoon passen. Al die pads van tegenwoordig vullen het rugkanaal van het zadel op en dan opeens past het zadel niet meer nee. Altijd zo dun mogelijke dekjes kopen, want immers is het alleenmaar om het zadel tegen het zweet van je paard te beschermen.
Pads zijn nergens goed voor, alleen voor het oog ;)

Ik heb voor de rest geen ervaring met vulling eruit halen.

Ik had in het verleden dus nog nooit een ES dekje in mijn handen gehad en wist ook niet dat ze zóó dik zouden zijn...
Ik ga hem nu dus ook niet meer gebruiken nu blijkt dat mijn paard er niet meer fijn mee loopt.

Pebble

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 16:05

Je zou eventueel (zelf nooit gedaan hoor) met een keukenmesje voorzichtig het draadje door kunnen snijden, er dan wat vulling uithalen en weer dichtnaaien :)
Of verkopen :P

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 16:07

Hoe wil je er een deel van de vulling uithalen? :)
Over het algemeen zijn die vullingen ook gewoon 1 'lap' van een bepaald materiaal (fiberfill/schuim/whatever) en een 'laagje' er af halen gaat dan dus niet :) (wat voor vulling er in jouw merk pad zit weet ik niet, maar vraag me af of het mogelijk is :) )

Pebble

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 16:43

Tja dat weet ik zelf niet, misschien kan het maar dan met veel moeite:P

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 16:45

HelgaV schreef:
gitje65 schreef:

Nee dat denk ik niet. Een dun dekje zit namelijk super! Het zadel ligt dan erg mooi. Dan kan mijn paard ook heerlijk door haar lijf lopen. Dat ontbreekt wanneer ik er een dik eurostar dekje onder doe.

Waarom zou dit niet kunnen? Het is hetzelfde principe als jij normale sokken aan hebt in je schoenen en je schoenen zitten perfect. Dan doe je sokken aan die drie keer zo dik zijn dan kan het dus voorkomen dat je schoenen wat gaan knellen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 17:51

gitje65 schreef:

Lees je post eens goed na. Niet echt logisch eh? Het probleem ligt juist niet bij het het zadel maar bij het dekje. Dun dekje: zadel ligt goed en paard loopt goed. Dik dekje: zadel ligt minder en paard loopt minder. 1 + 1= 2 dat het dekje de boosdoener is. Een goed passend zadel hoort goed te liggen met een dun dekje. Het hoort zelfs goed te liggen zonder dekje. Een dikker dekje zal die pasvorm alleen maar slechter maken.

@joyce83: Idd zelfde principe. Daarom hoor je ook geen 3 paar sokken in goed passende schoenen te doen. Zelfde als te dikke dekjes onder een goed liggend zadel, in beide gevallen verpest je de goede pasvorm.

TS: goed dat je je bewust bent van de situatie! Ik heb zelf helaas geen ervaring met het aanpassen van een dekje. Jammer hoor want het zijn idd mooie dekjes. Mischien een domme suggestie, dat je de buitenste laag er af haalt, dus het uitzicht van het dekje, en dan de bovenkant daarvan over een dunne shabrak heen naait. Maar dat zou wel best jammer zijn omdat ze zo duur zijn..

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 18:04

Hmm, jammer dat er tot nu toe niemand ervaring mee heeft...
Misschien haal ik volgende week ofzo wel een keer een hoekje los om te kijken wat er in zit!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 18:08

Ik ben bang dat dat niet gaat :=
Eventueel zou je het in de wasmachine kunnen doen, daar zou het dekje in theorie dunner van kunnen worden, maar weet niet of dat in de praktijk ook werkt..

Eventueel zou je de hele binnenkant leeg kunnen halen, en vervolgens er een "nieuwe" vulling in kunnen doen.
Maar dan is je "buitenstof" wel te groot, en ik denk niet dat het blijft zitten..

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 18:13

HelgaV schreef:
Misschien haal ik volgende week ofzo wel een keer een hoekje los om te kijken wat er in zit!

Ik denk een soort vaste schuimstof ofzo, denk dat het niet uit losse vulling bestaat. Wat de zaak nog moeilijker maakt..

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 15:05

ik zou er zeker niks uithalen, stel dat je vulling ongelijk gaat zitten of op sommige plekken dikker/dunner. dan lijkt mij de kans op drukkingen groot!
bovendien zijn de ES pads op verschillende plaatsen gestikt, je zou dus door 3 stiksels heen moeten (tenminste bij de stripe-ins)
ik zou hem lekker verkopen, blijkbaar is het dekje voor jouw paard niet fijn. en als het slopen niet zou lukken, zit je met een kapot, obruikbaar en onverkoopbar dekje!

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 15:07

HelgaV schreef:

Ik heb meerdere oude dekjes opengemaakt om bijvoorbeeld met een nieuw stofje te bekleden, maar bij allemaal bestond de vulling uit 1 deel..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 15:08

Zijn ze niet aan de binnenkant extra gestikt? Wafelachtig?
Volgens mij gaat het hem niet worden..

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 15:08

Ik denk inderdaad dat dit 2 problemen zal geven:

- De vulling is niet meer gelijk verdeeld en zal dus op sommige stukken dikker of dunner zijn dan op andere stukken.
- De buitenstof om de vulling heen krijgt meer ruimte en kan hierdoor gaan plooien/ dubbel zitten/ schuren/ vouwen e.d..

Persoonlijk zal ik er dus niet aan beginnen............. :o