Wat voor soort bitlooshoofdstel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

showteam

Wat voor soort bitlooshoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 17:09

Ik probeer uit te vinden wat voor soorten bitloze hoofdstellen er zijn en welke het best bij mijn paard past.
Maar ik zie door de bomen het bos niet meer :+

Dus bij deze mijn vraag, welke manieren zijn er allemaal om je paard bitloos te besturen en welke past het beste bij mijn fjord en hoe weet ik dat?
Hij is makkelijk bestuurbaar ook gewoon met halster alleen ik wil wel iets meer zekerheid dat als er wat gebeurd ik hem kan corrigeren (dat gaat met alleen halster moeilijk)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Wat voor soort bitlooshoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 17:11

Dit past beter op HAR, daarom verplaats ik het van NA naar HAR.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 17:21

En als je dan voor een sidepull met dunnere neusriem kiest,of een neusriem van touw?
Dat is toch scherper als een halster of sidepull met brede neusriem dus als er iets mocht gebeuren ;)

Je kunt ook eens een kruislings hoofdstel uitproberen, zowel kin als kaak gekruist.
Maar als de jouwe al fijn is op een halstertje zou ik voor een sidepull gaan.

sophie444

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 22:18

Crosslinks system, werkt het allerbeste! Die heb ik ook op stal liggen.

showteam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 22:20

Oke thanks ga ik me daar eens wat meer in verdiepen

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 22:25

@sophie444: dat werkt voor jouw misschien het beste, maar dat wil niet zeggen dat dit voor iedereen het systeem is :=

@TS: kent je paardje de one-rein stop?(volgens mij is daar een wiki-artikel over , al weet ik dat niet zeker )

Zo te horen wil je een "zacht" hoofdstel hebben, dan valt de hackamore al af.
Sidepull zou goed kunnen werken, eventueel zou kingekruist misschien ook wel wat zijn.
Weet niet wat je budget is, maar je kunt ook een hoofdstel kopen waarmee je meerdere kanten op kan!

showteam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 03:35

@ siskeh: De one-rein stop heb ik weleens gedaan, werkt goed met bit maar met halster geeft het weinig effect. Dat is ook de reden dat ik daarmee nog niet echt de weg op durf stel dat er iets gebeurd heb ik weinig te vertellen terwijl hij juist als er niks gebeurt prima bestuurbaar is met gewoon halster.

Kingekruist geeft een heftiger effect dan een sidepull neem ik aan. En bestaat er dan ook een soort hoofdstel met alles in 1? M'n budget ja niet echt over nagedacht maar een normaal hoofdstel is ook aan de prijs dus als ik een goed hoofdstel vind heb ik een ruim budget :D

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 05:52

Ik zou zelf hoofdstellen met een gekruiste teugelvoering afraden, ik vind de release daar vaak erg slecht van.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 08:27

Verdiep je anders eens in het Nurtural hoofdstel, lopen ook 2 topics nu op dit flore.

Dat is een kruising tussen sidepull en kruislings.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 08:30

ik rijd inmiddels al zo'n 6 jaar met side pull, ik heb een bontje om de neusriem en de neusriem is gewoon van leer, niet van raw hide (of hoe je dat dan ook schrijft).
Inmiddels rijd ik er 3 verschillende paarden mee, van een kruising arabiertje die soms aardig heet kan zijn, tot een paard die jaren met bit is gereden en een merrie die op haar 10e is ingereden (bitloos).
Ik heb ook andere bitlooshoofdstellen geprobeerd, maar ik blijf bij de sidepull.
succes met je zoektocht, volgens mij is er een bokker die een overzichtslijst heeft van alle bitloze hoofdstellen.