Zadel glijdt af met opstappen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kers

Zadel glijdt af met opstappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 23:00

Hoi allemaal

Ik heb vandaag een zadel gepast maar met opstappen gleed het er van af, iemand heeft het aan de andere kant moeten tegen houden zodat ik er op kon komen.

Maar wat betekent dit nu eigenlijk voor de rest lag het zadel goed, het is een tweedehands zadel maar nog vrij nieuw kan dit zijn omdat het zich nog aan het paard moet aanpassen of ligt het dan toch ergens niet goed.

De boommaat was ook goed want ik heb ook een grotere geprobeerd maar dat lag dan weer niet zo goed.

Het is trouwens een dressuurzadel de euroriding diamant.

NZ92

Re: Zadel glijdt af met opstappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:01

Ik weet niet hoe groot/zwaar je bent? het kan zijn dat je te zwaar bent en het daarom afglijd. Op het zadel is te licht en ligt niet goed.

kers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 23:09

Ik ben wel groot nu ook niet 1 van de lichtste (een beetje overgewicht maar niet overdreven) maar bij mijn ander zadel had ik hier geen last van.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:09

Opstappen via een krukje? Doe ik tegenwoordig, is erg makkelijk en ook veel beter voor je paard!

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:11

zadel past niet. een zadel moet als een huis liggen ook zonder aan te singelen..

Zou er een zadelmaker bijhalen als ik jou was die het zadel voor jou paard op maat maakt dmv opvullen of juist wat weghalen..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 07:02

nou zonder aansingelen is het logisch dat een zadel schuift als je eraan hangt!

ik zou het zadel nog eens na laten kijken,zeker als je vorige zadel niet schoof.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:30

Mijne schuift niet (boomloos) maar stap altijd met krukje op.

Mijn JC schoof alleen als ik opsteeg en niet had aangesingeld.

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:39

MaaikeMo schreef:
zadel past niet. een zadel moet als een huis liggen ook zonder aan te singelen..

Zou er een zadelmaker bijhalen als ik jou was die het zadel voor jou paard op maat maakt dmv opvullen of juist wat weghalen..

Je bovenste zin vind ik wel lollig! Probeer jij maar eens op te stappen met een on aangesingeld zadel. Veel succes!

Maar het is idd verstandig om er een zadelmaker bij te halen. Een goed passend zadel hoort aangesingeld niet te gaan schuiven bij het opstappen. Maar misschien ligt het ook wel aan de dikte van een eventueel gebruikt pad of bontje. Ook zal het kunnen dat jij te lang aan het zadel hangt en niet meteen in het zadel komt.

kers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 12:43

Ik heb er gewoon een dun dekje onder liggen dat ik bij mijn vorig zadel ook gebruikte.
Ik heb het zadel nog niet gekocht dus dan laat ik dit en zoek ik gewoon een ander dat wel helemaal juist ligt.

Toch vervelend dat op zoek gaan naar een ander zadel mijn ander zadel lag zo goed en ik vond dat ook zo goed zitten maar jammer genoeg is de boom er van gebroken en ik ga het niet laten maken omdat dat toch iets is dat echt goed gemaakt moet worden en als dat uiteindelijk niet het geval is ben ik weer zoveel geld kwijt en kan ik nog een nieuw kopen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:46

Citaat:
Ik heb het zadel nog niet gekocht dus dan laat ik dit en zoek ik gewoon een ander dat wel helemaal juist ligt.

Laat dan aub een zadelmaker komen. Wij leken op zadelgebied kunnen niet zien of een zadel helemaal goed ligt!

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:57

saskiab schreef:
MaaikeMo schreef:

Je bovenste zin vind ik wel lollig! Probeer jij maar eens op te stappen met een on aangesingeld zadel. Veel succes!

Zo bedoel ik t niet :') Tis dat als je erop zit, zonder singel, dus dmv een voetje, moet hij als een huis liggen.. En als hij dan aangesingeld gaat schuiven, dat hij dan dus niet past :D

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:01

MaaikeMo schreef:
Zo bedoel ik t niet :') Tis dat als je erop zit, zonder singel, dus dmv een voetje, moet hij als een huis liggen.. En als hij dan aangesingeld gaat schuiven, dat hij dan dus niet past :D

Dit klopt! Opstappen wordt idd een beetje moeilijk, maar als je er op zit moet je gewoon heen en weer kunnen bewegen zonder dat je met zadel en al op de grond ligt. Kun je al lichtjes testen door gewoon naast je paard te staan en met de hand te controleren in welke mate het zadel beweegt als je het eens naar links en rechts beweegt.

edit: Zo heeft mijn zusje op buitenrit als eens een paar minuten doorgereden met geknapte singelstoten na een wilde beweging van het paard. Zadel in kwestie was oud, maar lag gegoten op dat paard. We kwamen er pas later achter, hadden al gedraafd etc. Echter reed ze achteraan dus konden we het in eerste instantie niet zien. Niks glijdend zadel, dat lag gewoon als een huis. En zo hoort het.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:46

saskiab schreef:
MaaikeMo schreef:

Dat heb ik wel eens voor elkaar gekregen :)) Ik had opgezadeld, opgestegen, gereden, en pas toen ik afzadelde merkte ik dat ik had vergeten om aan te singelen :+

TS, als ik jou was zou ik een goede zadelmaker in de arm nemen. En inderdaad ook opletten dat je niet te lang en te zwaar aan het zadel hangt bij het opstijgen :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 16:03

kers schreef:
De boommaat was ook goed want ik heb ook een grotere geprobeerd maar dat lag dan weer niet zo goed.

Ehm , als je reden om aan te nemen dat hij goed ligt , is omdat een grotere niet goed lag....dan mis je toch ergens een afslag hoor ;)

Het gaat om heel wat meer dingen dan alleen een grotere of kleinere maat , dikke kans dat ze gewoon allebei niet de juiste vorm hebben :)

Wat mij betreft zie ik geen enkele reden om aan te nemen dat dit zadel überhaupt past. Gewoon lekker verder zoeken dus , met iemand met verstand van zaken. Heb je geen zadelmaker (passer) in de buurt die goed bekend staat ? :)

dancingpiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 16:40

ik had het ook met mijn nieuwe zadel!!
ik had een neopreen singel en die gleed de hele tijd weg dus ook mijn zadel ik kon niet alleen opstappen ,
toe heb ik een leren singel gepakt en nu ligt me zadel als een huis!!

kers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 18:07

pmarena schreef:
kers schreef:

Ehm , als je reden om aan te nemen dat hij goed ligt , is omdat een grotere niet goed lag....dan mis je toch ergens een afslag hoor ;)

Het gaat om heel wat meer dingen dan alleen een grotere of kleinere maat , dikke kans dat ze gewoon allebei niet de juiste vorm hebben :)

Wat mij betreft zie ik geen enkele reden om aan te nemen dat dit zadel überhaupt past. Gewoon lekker verder zoeken dus , met iemand met verstand van zaken. Heb je geen zadelmaker (passer) in de buurt die goed bekend staat ? :)

Ik weet ook wel dat dat niet het enigste is waar ik naar moet kijken en die met de grotere boommaat die heb ik als eerste geprobeerd en die gleed er niet af met opstappen toen heb ik daarna een kleinere geprobeerd en die gleed er wel vanaf maar deze maat lag sowieso wel beter dan de grote. Ik zei het ook alleen maar dat mensen niet met de oplossing kwamen de boommaat is te klein want daar had ik dus al naar gekeken.

Ik heb dezelfde singel als altijd en als andere zadels met die singel wel blijven liggen en deze niet denk ik wel dat het aan het zadel ligt.
Maar ik ga gewoon verder met zoeken ik wou eigenlijk alleen weten of dat het misschien kwam omdat het nog een vrij nieuw zadel was en dit zich nog aan het paard moet aan passen ik heb namelijk geen ervaring met nieuwe zadels.

groetjes