Boomloos zadel wat niet breed zit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

reiziger

Boomloos zadel wat niet breed zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 17:48

Zoals de titel al zegt, ben ik me aan het orienteren op een boomloos zadel. Ik vind ze alleen vaak zo vreselijk breed zitten. Ik heb ooit een Barefoot London gehad, leuk, mooi en fijn zadel, maar te brede zitting. Ik krijg al na 10 minuten pijn in mijn heupen/bekken.
Op een zadel met boom heb ik dat niet.
Bestaan er zadels zonder boom waarbij je niet met je benen meteen in de split zit? Ik vind de trekker pro endurance ook wel mooi, zit die smaller?

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:16

De Freeform heeft een zitting met vorm waardoor je minder breed zit.

hetbommeke

Re: Boomloos zadel wat niet breed zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:19

Heb precies hetzelfde probleem, kan door de brede zit ook niet goed mijn knieen aansluiten. Dat is ook de reden waarom ik mijn Barefoot destijds heb verkocht. Rijd nu op een Massimo Trail, heerlijk zadel maar mijn paard loopt beter met boomloos.

Dus ik volg je topic even.

vledder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:22

Ik vind de Barefoot Lexington beduidend smaller zitten dan de London.
Zadel zit echt fijn.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:24

En anders even een PB-tje sturen maar pmarena hier op bokt. Zij verkoopt (dacht ik) boomloze zadels en weet er erg veel vanaf.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 23:47

Ik vind die Lexington er heel mooi uitzien, scheelt dat echt zo veel met de gewone London?
Freeform heb ik geen ervaring mee, wel ooit op een freemax gezeten, was ik toen niet zo weg van..

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 00:01

een ghot geeft wel een wat minder brede zit.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 00:34

of een Startrekk

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 07:20

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 10:22

Die sites ken ik, maar ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen. Trekker endurance pro lijkt me ook heel geschikt, zeker, maar ik wil graag weten hoe mensen het vinden zitten, en vooral dus, of het breed zit.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 10:50

Ik heb een trekker pro endurance adjust.
De duurdere variant van de Classic, met minder wrong.

Ik vind het een super zadel, erg makkelijk aan elk paard aan te passen.
Zit niet zo breed als wat ik gewend was met e barefootjes, uiteraard zit het breder dan een boomzadel maar je went er zeker aan.

Kan op de trekker mijn benen goed aanleggen, en heb geen last van pijn in mijn bekken/heupen.
Het ligt goed vast en zit heel stevig,wat ik ook erg belangerijk vind.

Ze hebben nu dus nieuwe kussens gemaakt, die zijn smaller gesneden daar waar je met je benen zit.
Dus het zit dan ook smaller want je hebt minder onder je been, scheelt veel.

Kijk mijn pony heeft boommaat 40, dus ik zal altijd breed zitten boom of geen boom hihi ;)
Weet niet voor wat voor paarden of pony's je het wilt gebruiken?
Hoe smaller je paard hoe minder breed uiteraard, maar ik zou een testzadel regelen, dan kun je het echt goed uittesten!

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 10:52

Sensation Ride. Vind ik bij verre het beste boomloze zadel.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:01

Waar je wellicht ook wat aan hebt,in het Duitse blad Cavallo ( kun je vast online vinden ) stond een uitgebreide test met verschillende boomloze zadels.
De Trekker kwam er veruit als beste uit, kwa drukverdeling en het rijden.
De amazone, Z dressuur, vond de trekker het beste zitten en het minst breed en meest stabiel en tevens had ze in dit zadel geen moeite met zoeken naar een goede houding.

edit heb het even voor je gegoogled, hier de link ;)

http://www.cavallo.de/test/pferde-equip ... 233219.htm

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 11:08

Loes corner dank voor je uitgebreide antwoord. Ik wil het zadel gaan gebruiken vooral voor mijn Andalusier, (en misschien ook eens voor de Fries). Ze is wel breder dan de gemiddelde KWPN-er, maar niet extreem breed. Ze heeft nu boommaat 33.
Ik kon op de London echt niet zitten, heb hem daarom met pijn in mijn hart verkocht.
Blijkbaar komt het mij mij vrij nauw, smal bekken ofzo, het is dus echt heel belangrijk dat het zadel geen brede platte zit heeft, zoals de london, en de Randolls. Dat was mijn eerste boomloos, en dat ging dus ook niet..

Het concept boomloos spreekt me gewoon aan. Mijn paard heeft door een blessure een tijd stilgestaan, en is daardoor van vorm veranderd. Ik heb mijn huidige zadel (met boom) voor haar blessures na laten kijken, toen lag het goed. Nu twijfel ik. Ik denk ookdat ik nog wel eens een periode (of meerdere) met haar ga krijgen dat ze een poosje gewoon op de wei loopt, gezien haar medische achtergrond, en veel en lang rijden zit er toch niet meer in. Ik rijd dus nooit lang, en ben ook niet zwaar.
Ik wil dus graag een zadel wat flexibel is. Wat mijn paard niet hindert, en waar ik zelf pijnloos in kan zitten.

Sensation vind ik ook een mooi zadel, lijkt wel een kussen, kan je wat meer over de zit vertellen? Ghost vind ik niet mooi, sorry..
Ik wacht nog wat meer reacties af, en ga anders denk ik de Trekker pro endurance als test zadel aanvragen..
Laatst bijgewerkt door reiziger op 25-02-10 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:11

Heb net even wat foto's van de Trekker bekeken maar ik vind het niet fijn om een knop of beugel aan de voorkant te hebben.

Hebben alle Trekkers dat?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:26

Yep dat hebben ze allemaal, maar zorgt rvoor dat het zadel kwa breedte verstelbaar is.
In het begin was ik er sceptisch over en was bang er last van te krijgen maar dat is dus absoluut niet zo ;)

@TS nog een voordel van de Trekkers is dat ze speciale extra korte kussens kunnen leveren.
Je hebt een Anda, en die zal denk ik niet een erg lange rug hebben toch?
Dan zullen veel boomloze zadels te lang worden, voor Wodan was dit onze laatste optie.
Hij heeft een max. draagvlak van ja echt waar 40 cm ;) en ze hebben vanuit trekker speciaal korte kussens geleverd en nu heb ik een draagvlak van 38 cm!!

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:20

Ik heb een tijd gereden met een Sensation, heerlijk! Heb ook eens op een barefoot gezeten maar kon er echt amper in zitten, de sensation zit wat minder breed. Kan 'm je echt aanraden!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:24

De startrekk dressuur vind ik ook een erg interessant boomloos zadel :j
Ik rijd nu op een ghost en een massimo, beide fijne zadels. Anders was de startrekk een hele goede optie geweest!

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 12:56

Startrekk zal ik me ook nog eens in verdiepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:11

Ik heb hetzelfde probleem..... een brede zit waarin ik mijn bekken niet goed kan kantelen. Ik heb nu een Startrekk Western in bestelling staan *nog even vakantiegeld afwachten* O:) .

Ik kan heel fijn rijden op een FreeForm (heb een Enduro gehad en de Avatar getest). De avatar is heel erg flexibel en geeft mij de ruimte om mijn bekken goed te kantelen en zonder problemen mijn benen aan te leggen. Maar de Startrekk rijdt nog fijner (daar staat mijn bekken automatisch goed) en de looks zijn toch wat beter :o . De trekker endurance zat voor mij ook al te breed, dat merk ik meteen aan de afstekende benen. De Trekker Master (het dresuur model) kon ik wel weer heel erg fijn op zitten.

Succes met je zoektocht. Elk mens is uniek en het heeft voor mij heel lang geduurt voordat ik een fijn zadel vond. Probeer heel kritisch te kijken naar waarom je problemen krijgt. Ik dacht eerst zelf ook dat het door de brede zitting kwam. Maar het blijkt dat de oorzaak er bij mij inzit dat mijn bekken van nature naar voren gekanteld staat en ik in de BF niet de mogelijkheid krijg mijn bekken naar achteren te kantelen. Dan trek ik een holle rug en krijg daar dan last van.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 17:09

Juliette86 schreef:
Probeer heel kritisch te kijken naar waarom je problemen krijgt. Ik dacht eerst zelf ook dat het door de brede zitting kwam. Maar het blijkt dat de oorzaak er bij mij inzit dat mijn bekken van nature naar voren gekanteld staat en ik in de BF niet de mogelijkheid krijg mijn bekken naar achteren te kantelen. Dan trek ik een holle rug en krijg daar dan last van.

Ja dat is ook een goeie! Ik heb van nature een smal bekken en een holle rug. Dus het lijkt erop dat ik tegen hetzelfde probleem aanloop als jij.

Freeform heb ik nooit geprobeerd. Enduro en avatar zijn dat modellen van de Freeform? Ik ga meteen even zoeken op internet naar modellen. En de trekker master dressuur eens opzoeken. Dank je!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 17:19

reiziger schreef:
Juliette86 schreef:
Freeform heb ik nooit geprobeerd. Enduro en avatar zijn dat modellen van de Freeform? Ik

:j

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 17:28

Juliette, ik heb even gekeken in je profiel en bij je berichten, en zag dat je de Sevilla hebt getest. Omdat ik een Anda heb ben ik effe nieuwsgierig, zat die breed?

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 23:14

Ik ga de London lexington van pmarena uitproberen, en als het was is, kopen. Vind hem erg mooi, dus ben benieuwd!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:12

Hoi , had je topic nog niet gezien , kom hem nu ineens tegen :)

Als je echt zo smal mogelijk wilt zitten met een boomloos zadel , dan kun je het beste uitkijken naar een zadel dat erg "dik" en hoog is in de zitting en kussens , en dan ook taps toeloopt dmv. de opbouw van de zitting zodat je de O vorm van het paard , zoveel mogelijk met het zadel verandert tot een A vorm waar je op zit :)

Nadeel van dat ophogen is dat je daardoor op een gegeven moment een beetje op een dromedaris zit ;)

Je verliest uiteraard wat gevoel van je paard door de grotere afstand , en krijgt weer meer het gevoel "erop" te zitten in plaats van "erin" , wat nu juist zo fijn is aan bvb. een Barefootje :)

Ook zal zo'n dikker pakket een stuk steviger worden , waardoor de pasvorm weer een stuk moeilijker is. Een Barefootje of Ghost passen op enorm veel paarden heel makkelijk. Een Freeform / Startrekk / Trekker zijn daarin helaas weer veel moeilijker : naarmate het qua opbouw meer op een boomzadel gaat lijken , krijg je ook meer de nadelen van boomzadels :)

Ik heb zelf een holle rug en het probleem dat mijn heup op slot slaat / verkrampt als ik te breed zit.

Bij een Barefoot heb ik dat probleem nog nooit gehad , op de Sensation en Freeform wel. Ik denk vanwege de dikte van de zadels qua zweetbladen , maar vooral door de kniewrongen die ook nog eens je benen wijder uit elkaar zetten.

Ik denk dat ik met een Barefoot met kniewrongen hetzelfde probleem zou hebben :) Maargoed , ik heb te korte pootjes om überhaupt bij die wrongen te komen :P

De Barefoots waren in het begin veel slapper en dunner. Nu zijn ze ook dikker , ook de zijkanten , dus op de nieuwere zit je breder dan op de oudere.

Op zich is een zadel met zo kort / weinig mogelijk zweetblad misschien wel de beste keus als je ècht zo smal mogelijk wilt zitten :)

Een westernmodel kan dan wellicht een betere uitkomst zijn :)