vervanging voor een pelham

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

melanie81

vervanging voor een pelham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 15:28

wie weet een goede vervanging van een pelham bit? op enkelgebroken bustrens gaat mijn paard met zijn hoofd schudden en zijn tong erover gooien. hij is altijd op pelham gereden en rijd hier ook ontspannen op, maar zoek eigenlijk een goede oplossing om met 1 teugel te kunnen rijden. wie weet er opties?

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:30

Een ongebroken bustrens of watertrens?

Anoniem

Re: vervanging voor een pelham

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:33

Een pelham kun je ook met 1 teugel rijden. Kwestie van je teugel op de bovenste ring zetten en de onderste gewoon ongemoeid laten.
If it ain't broke, don't fix it.

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 15:36

bustrens. en ik wil inderdaad ook eens proberen om alleen op de bovenste teugel te rijden. dan is het bit wel zachter in de mond, ik heb het namelijk niet zo op die kinkettingen

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:38

Een kinketting doet geen kwaad. Dat is toch alleen om te zorgen dat het bit niet doorslaat, waardoor het paard te veel druk achter de oren krijgt.

Anoniem

De kinketting kun je eventueel ook vervangen door een leren riempje, dat is vriendelijker dan een ketting. Overigens maakt de kinketting de pelham wel tot een vriendelijker bit dan bv een pessoatrens vind ik. De inwerking van de kinketting vind ik veel vriendelijker dan een bit wat helemaal kantelt in de mond :j

Mootje

Citaat:
If it ain't broke, don't fix it.

Heeft Marcel hem van jou of jij van Marcel?

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:39

Je kan ook van die rubberen hoesjes kopen, die om een kinketting heen kunnen.

Anoniem

Dat is niet helemaal waar BPVS, een kinketting werkt wel degelijk in als er in contact wordt gereden. Het voorkomt inderdaad dat de schaar doorslaat en het bit in de mond zou gaan kantelen, maar werkt daarnaast wel degelijk in op de onderkaak.

Anoniem

Wie is Marcel Mo_van_Dijk :?
't Is gewoon een bekend gezegde :?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:41

Sonja schreef:
Wie is Marcel Mo_van_Dijk :?

Marcel Dufour van het topic 'Springen met Marcel Dufour'. Die gebruikt hem ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:44

Nooit van gehoord. Sorry Marcel Dufour Y;(
Maar ik denk zomaar dat er meer mensen met enige vorm van algemene ontwikkeling zijn die spreekwoorden en gezegdes wel eens gebruiken ;)

BPVS

Sonja schreef:
Dat is niet helemaal waar BPVS, een kinketting werkt wel degelijk in als er in contact wordt gereden. Het voorkomt inderdaad dat de schaar doorslaat en het bit in de mond zou gaan kantelen, maar werkt daarnaast wel degelijk in op de onderkaak.

Dan trek je te hard, denk ik?
wij hebben op de paardenschool geleerd dat een kinketting aan een pelham lang zo bruusk niet inwerkt als een pessoabit.

Anoniem

Dan zou ik daar best eens een leuke discussie over willen voeren met je docent van de paardenschool ;)
Pessoabitten slaan volledig door in de mond en dat maakt dat het imo vreselijk smerige bitten zijn die vandaag nog uit de handel genomen zouden mogen worden. Een bit met een kinriem of kinketting heeft een VEEL eerlijkere inwerking.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-02-10 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:45

Varkens geiten boerekool leren we op de peerdeschool :D

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 15:49

ik rij nu elke keer met de onderste teugels in een boogje zodat de hefboom niet in werking wordt gezet. hij is heel gevoelig in de mond en met losse teugels goed te rijden, het is dus niet zo dat hij niet te houden is ofzo. hij reageert prima op zit en beenhulpen. alleen zodra ik de bustrens in doe gaat hij continu met zijn hoofd schudden van links naar rechts en zijn tong proberen er over te gooien. ik vraag me nu dus af of het dus handig/ verstandig is om over te gaan op een bit dat met 1 teugel te rijden is en waar mijn paard ook goed op zal reageren. o ja op de pelham zit ook zeemleer. hij sabeelt gewoon ook lekker op het bit.

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:51

Je paard kan denk ik niet tegen enkelgebroken. veel paarden hebben daar een probleem mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:55

Waarschijnlijk vindt je paard een gebroken bit dan te onrustig in de mond, en/of vindt hij de inwerking niet prettig.

Een gebroken bit werkt sterk in op de lagen van het paard, knijpt iets in de mondhoeken, en "prikt" met een beetje pech wat tegen het gehemelte.
Een dubbelgebroken bit knijpt in de tong en werkt nog wat sterker in op de mondhoeken.

Jouw paard is een pelham gewend. Een ongebroken mondstuk, dat door de tong wordt gedragen, en wat inwerkt op de mondhoeken. En dat in combi met een stangwerking waardoor ook de kinketting en het kopstuk achter de oren inwerken.

Als jij zonder druk op je onderste teugel lekker rijdt, dan kun je gewoon met 1 teugel op je Pelham blijven rijden. De hefboomwerking die het bit dan nog heeft is dusdanig minimaal dat je 'm mag verwaarlozen.
Mocht je toch liever overstappen op een "gewone" trens (bus of water), neem er dan gewoon eentje met een ongebroken mondstuk. Dat lijkt voor jouw paard dus het beste te werken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:24

Ik zou idd een ongebroken bustrens proberen :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:59

Ik zou ook zeggen de pelham met 1 teugel, omdat ik ook verwacht dat je paard een gebroken mondstuk niet fijn vindt. Ongebroken bustrens zou ook een optie kunnen zijn, maar wat voor mondstuk heeft de pelham die je paard gewend is? Als daar namelijk een tongboogje in zit zou ik eerder voor een kimblewick gaan, die hebben ook vaak een tongboogje, net als veel pelhams, en je kunt er met 1 teugel mee rijden :)

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 19:08

Er bestaan ook pelham riempjes hoor.
die doe je aan beide ringen en dan aan het riempje de teugel en dan kun je hem gewoon op een teugel rijden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 19:09

de beste vervanging is een goede instructeur :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 19:10

vordur schreef:
Er bestaan ook pelham riempjes hoor.
die doe je aan beide ringen en dan aan het riempje de teugel en dan kun je hem gewoon op een teugel rijden.

Ja, maar daarmee krijg je wel een erg onduidelijke inwerking.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 19:12

Zou trouwens gewoon eens kijken wat het meest lijkt op het mondstuk van je pelham en dat een proberen te vinden zonder de hefboom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 20:04

@Vordur; waarom zou ze een hefboomwerking gebruiken als dat niet nodig is?

@hestejente; wat is er onduidelijk aan de inwerking van pelham met tussenstukje tussen bitring en schaar :? die snap ik echt niet.