Drukplek bij bont paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ijspret

Drukplek bij bont paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 21:20

Sinds een paar weken heeft mijn IJslander ineens een paar witte plekken op zijn bruinbonte vlek waar het zadel ligt. Aan allebei de kanten vlak naast de ruggengraad. Ik poets hem goed en heb niks van een wondjes of afgebroken haren o.i.d. opgemerkt, maar wel ineens dat witte haar. Helemaal als het regent en hij een natte vacht heeft, valt het op. Het is ook niet helemaal wit, de bovenste centimeter van elk haartje is gewoon bruin. Ik heb hem nog maar een jaar en kan me eigenlijk niet meer herinneren of hij dat vorig jaar ook had en hoe erg. Hij is ook al een tijdje voorzichtig aan het verharen, ik gebruik sindsdien ook een andere pad omdat hij net als vorig jaar van de vorige afgebroken haren kreeg aan de rand bij de acherkant van de pad. Iemand een idee wat de vlekken kunnen zijn? Lijkt erg op een drukplek qua plek, maar die haren zijn dan toch helemaal wit? En dan zou ik toch iets van een wondje ofzo gezien moeten hebben? Maar wel weer erg toevallig dat het net op de plek van het zadel zit natuurlijk...

Anoniem

Re: Drukplek bij bont paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 07:53

bij een druk plek hoeven de haren niet helemaal wit te zijn. Dit gebreurt pas als het paard al langer een slecht passend zadel heeft. Als ik jou was zou ik toch even je zadel laten nakijken. Gewoon voor de zeker heid

Veeeeerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:39

mijn pony heeft dit ook.
Maar bij hem zijn het geen drukplekken, maar wrijfplekken.
We hebben de zadelpasser al een aantal keer laten komen, en hij zegt dat het komt omdat hij net tussen 2 boommaten inzit. (zwart te klein, blauw te groot. er zit geen kleurtje tussen) dus ofwel spant het teveel, ofwel zit het te los. Als de zwarte boom er inzit, moet ik zien dat ik met een niet te dikke onderlegger rij, en met de blauwe boom mag ik dan wel een dikke onderlegger onder mijn zadel leggen

Misschien moet je ook eens iemand laten komen die er iets van kent en die je kan zeggen wat het is.
Want via een topic is het moeilijk te zeggen hé, misschien heb je een foto?

groetjes

ijspret

Re: Drukplek bij bont paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 20:01

Bedankt voor het meedenken, heb (gelukkig) niet zoveel ervaring met drukplekken! Denk inderdaad dat het wrijfplekken zijn. Rij boomloos en sinds een tijdje even met een andere pad omdat hij met verharen schuurplekken aan de achterkant bij zijn rug krijgt van de haf pad. Met de pad die ik nu gebruik, staan de haren langs de zijkant vaak wat tegen de richting, precies op de plek waar nu die witte haren zitten. Het schuift waarschijnlijk iets, dus eigenlijk wel vrij duidelijk.... En als de haren pas helemaal wit worden als de plekken er langer zitten, klopt het helemaal. Nu nog een oplossing. Bedankt in elk geval!