eravaringen gevraagd Freemax zadel (met pommel)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Tamadine

eravaringen gevraagd Freemax zadel (met pommel)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 20:17

Hoi allemaal,

Ik heb een aanbieding gekregen van een Freemax zadel waar net zoals bij een Wintec een boom zit. Het is voor het inrijden van een paardje.

Nou vroeg ik mij af wat de ervaringen zijn van die zadel. Ik kan niet echt recente ervaringen vinden.

En hebben jullie adviezen voor een pad welke eronder moet?

Alvast bedankt.

DubbelFun

Re: eravaringen gevraagd Freemax zadel (met pommel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 10:47

Je bedoelt een (verwisselbare) voorboom?? Want de Freemax zou boomloos zijn nl.
De Freemax is de goedkopere variant van de Freeform. Dat zit en ziet eruit als een redelijk normaal engels zadel.
Omdat in de FreeMax dus een losse voorboom zit hoort die ook goed te passen. Doet ie dat niet dan heb je net als met elk ander boomzadel een probleem qua knellen/beweginsgvrijheid.
Overigens geldt dit ook voor Barefoot en dergelijke modellen. Overal waar een losse of vaste pommel/voorboom in zit zal deze goed op je paard moeten passen.
Boomloos past zeker niet op elk paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:06

Bij de Freemax kan je kopijzers in verschillende maten kopen en dat dus wisselen indien nodig. Hou er wel rekening mee dat een Freemax enorm stug is en van zichzelf (dus zonder bijbehorende pad) al netjes en aangesloten op de paardenrug ligt. Het zadel is nu eenmaal niet flexibel genoeg om kleine pasfoutjes op te vangen. Daarnaast het de Freemax van zichzelf geen ruggengraatvrijheid door losse panelen of ingebouwde inlages. Je zal dit zadel dus met een goede pad voor boomloze zadels moeten gebruiken.

Als je interesse hebt in dit type zadel, kan je misschien beter kijken voor een Pfiff-tex. Dat is nagenoeg hetzelfde type zadel maar van de Freemax zijn de zadels vaak scheef.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 16:22

Ik heb hier ook nog zo'n Freemax in de aanbieding liggen , er zijn verschillende kopijzers voor te krijgen maar die zijn optioneel blijkbaar.

Het zadel is best mooi hoor , maar een Freeform is toch mooier :)

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 16:25

Hey

Ja een freeform vind ik inderdaad ook mooier, alleen is het voor een lease paard dus ga ik geen ruim 1000 euro uitgeven.

Keuze is nu uiteindelijk toch gevallen op een barefoot dry tex iom Nickyu hier op bokt... Krijg volgende week zadel binnen...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 16:32

O , nou een DryTex heeft een supergunstige prijs-kwaliteitsverhouding hoor , makkelijk weer verkoopbaar , en als je er ook nog eens lekker in zit en hij past goed....helemaal geen slechte keus :)

Zou ik persoonlijk ook 100x eerder voor gaan dan voor een FreeMax e.d. ;)

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 17:48

Nou ik wist ook niet dat een barefoot zo goedkoop kon zijn. Ik ben ook blij dat ik info heb gevraagd aan Nickyu aangezien zij ook direct kon zien dat de freemax niet op mijn paardje zou passen... Dus nog een weekje wachten en dan passen en inrijden...