ik heb 2 jaar terug een mooi kieffer dressuurzadel nieuw gekocht,die tot een aantal weken terug prima lag. hij begon voorover te kiepen en te wiebelen,en sloot niet meer mooi aan
ik heb iemand laten komen,en die was van mening dat opvullen weer nodig was,zo gezegd zo gedaan. maar nu,een maand of 2 verder,begon mijn zadel weer voorover te kiepen. nu leek de boom te breed,dus is hij weggeweest om een stukje versmald te worden. ik ben m 4 weken kwijt geweest,maar ik was weer blij mijn zadel terug te hebben.
alleen nu schuiven werkelijk al mijn dekjes onder het zadel.
ik ben nu wel een beetje wanhopig,want als dekjes schuiven(verschillende trouwens)dan past volgens mij je zadel gewoon niet meer goed
of heeft iemand andere tips?
ik zit erover te denken om hulsebos te laten komen voor een zadel.......
Kieffers zijn mooie zadels, maar als je zoveel elende hebt met je zadel, kun je hem dan niet inruilen? Misschien iemand die aan huis komt passen, dan kun je meerdere zadels direct passen en proberen.
idefix4
Geplaatst: 23-02-10 17:28
Tja, jij bent zo te lezen goed bezig geweest! Meer bespiering! Dan kan je zadel wel eens fout gaan liggen. Wat voor dekjes heb je? Sommigen schuiven zowiezo makkelijker. Heb je al eens een zweepjestest gedaan om te zien hoe je boom ligt? Dan houd je de zweep net zo schuin als de de schouder van paard en als dat evenwijdig is aan de boom van je zadel, is dat goed.
En Hulzebos laten komen. Volgens mij heb je al een besluit genomen.
Kijk eens op de site van het NVZR. Staat boordevol info voor de ruiter waar problemen vandaan komen mbt zadels. En tja, ik weet een heel goeie zadelmaker, ik leer er, maar die wil ik alleen via PB noemen. Met een heel mooi en goed zadel ook. Naam noem ik niet openbaar hier, net zoals jij jouw zadelmaker respecteert.
kieffers zijn echt supper kwallie tijd zadels maar als hij niet goed licht jah ... wat heb je er dan aan?
appel_tje
Geplaatst: 23-02-10 18:07
De ervaring die ik met kieffers heb is dat ze na verloop van tijd breder worden.(zelfs zadels van pas 6 maanden oud).
Heb het er over gehad met een zadelmaker hier in de buurt en die stond ervan te kijken dat eigenlijk in alle 2e hands kieffer zadels die hij had ligen speling in de boom zat, waaronder dus een zadel van nog maar een half jaar oud.
Ook bij iemand waar ik de paarden reed lag een kieffer lusitano met excellent boom en een medium boommaat ,deze was na een paar jaar al zo breed geworden dat hij enkel nog op zeer brede paarden lag. Naar mijn idee is de boom van kieffers van te zwak kunstof gemaakt, Ken meerdere mensen waaronder ik zelf die een kieffer hebben laten versmallen vaak worden ze naar een week of 4 weer breder.
Al met al vind ik kieffer zadels dus voor de prijs die ze hebben slecht, daarnaast verkleurd het leer snel en zit er een soort van glimmend laagje over het zadel ,een beetje petrie perfect idee qwa leer.
Met de nieuwe zadellijn van kieffer (met een rood tekentje )heb ik geen ervaring, maar deze vind ik er qwa leer een stuk beter en natuurlijker uitzien. (ps, dit verhaal is van een vriend die zich aan het verdiepen is in zadels)
zie nu net dat je misschien hulsebos wil laten komen, moet eerlijk zijn dat ik hier ook niet altijd goede verhalen van gehoord heb, Zelf heb ik er geen ervaring mee maar al wel van 2 mensen gehoord, dat naar merdere keren opnieuw aanpassen vullen, ander zadel en verkeerd opvullen dat ze uiteindelijk maar het geld terug gevraagd hebben omdat er geen passend zadel op gemaakt kon worden. Wel zeiden zij dat de oude hulsebos het beter deed, maar nog niet goed genoeg. Ook moet ik zeggen dat die moeilijke rug hadden. (valt ook wel op dat er wel erg veel hulsebos zadels op marktplaats staan
de leerkwaliteit van mijn kieffer zadel is super,het ziet er na 2 jaar nog uit als nieuw
XladyX
Geplaatst: 23-02-10 18:43
De boom van Kieffer zadels laat idd nog wat te wensen over. dat ze na verloop van tijd breder worden wist ik niet, maar dat de boom (erg) zwak is wel. Wij hebben hier namelijk ook een schitterend Kieffer zadel liggen.. ziet er heel gaaf uit (en mooi leer, dat ook-) maar met een gebroken voorboom.
Ik denk dat je het best een andere zadelmaker kunt laten komen voor een second opinion? (duur grapje, maar als je perse dit zadel wilt houden..?). Of een nieuw zadel aanschaffen?