Welke bitloze optoming meest geschikt voor dressuurwerk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Welke bitloze optoming meest geschikt voor dressuurwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 13:50

Ik ben de overstap aan het maken naar bitloos en dat gaat voortreffelijk.
Heb nu met de Emiel Voest kaakgekruist en de BF Walnut kaakgekruist gereden.
Beide hoofdtsellen prima, bij de Emiel Voest vind ik de release beter maar dit zijn ook touwtjes en de Walnut heeft leer;)
Aanleuning was makkelijk.

De Emiel voest valt echter af aangezien die niet in het bruin op de markt is en ik net een nieuw bruin zadel heb ;)

Nu ben ik aan het denken om ook eens een sidepull uit te proberen, maar vraag me af of dit geschikt is om met aanleuning te rijden?

Verder heb ik ook intresse voor het Nutural hoofdstel.

Maar welk type optoming is nu het beste geschikt voor bakwerk, met stellen en nageven?

En dan echt met rondgenaaide teugelvoering of kunnen bij kaakgekruist de platte ook zoals de FRA Indy?

Ik rij voornamelijk in het bos maar we lessen ook regelmatig voor de dressuur basis en TREC training :D

Hoop op wat tips,

groetjes Loes

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Welke bitloze optoming meest geschikt voor dressuurwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:33

Ik verplaats dit topic van NA naar HAR omdat er om informatie van bitloze optomingen gevraagd wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:36

Side pull vind ik niet fijn. Kruislinks ook niet zo. Voor mij is een academische kaptoom echt het fijnst! veel duidelijker dan een side pull en kruislinks.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:40

Loes'sCorner schreef:
Nu ben ik aan het denken om ook eens een sidepull uit te proberen, maar vraag me af of dit geschikt is om met aanleuning te rijden?

Je bedoelt met constante druk op de teugels?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:45

Veel Sidepulls zijn niet geschikt voor constante druk op de teugels.
De nurtural is een zeer fijne voor dressuur.
De merotische neusriem is ook prettig omdat hier een zeer goede release in de neusriem zit ingebouwd.
Beide ook toegestaan bij de KNHS.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 16:42

Ok Merotisch ken ik nog niet,even uitzoeken!

Nurtural lijkt mij idd ook echt super!

Op kruislings reageert Wodan eigenlijk heel goed, maar doordat de release vaak minder is en Wodan eigenlijk op heel weinig druk reageert wil ik eigenlijk iets anders, vandaar dat de Nurtural mij erg aanspreekt.

Tja over het algemeen rijd ik met een losseteugel, Wodan geeft heel makkelijk na maar bij moeilijke dingen moet ik zo nu en dan meer aannnemen en dan wil ik hem niet opstroppen zeg maar ;) vandaar dat een kennis een sidepull riep, al had ik daar zelf ook niet echt een goed idee bij maar goed.
Had mij enkele weken geleden ook niet verteld dat ik op deze mnaier bitloos ging rijden want dan zou ik er hard om lachen haha!

Bedankt voor het verplaatsen!

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:51

Ik ben ook nog steeds op zoek naar een bitloos hoofdstel. Ik denk dat ik de bf walnut ga nemen, maar ik heb er zelf nog niet mee gereden.
Sidepull is niet zo geschikt voor dressuur denk ik. De nurtural lijkt me heel erg fijn en heeft ook veel mogelijkheden.
De merotisch neusriem trekt me eigenlijk niet zo. Op www.bitloospaardrijden.info vind je heel veel informatie over verschillende optomingen, maar de nurtural staat er niet bij.

mizzpoez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 19:00

Ik ben afgelopen jaar juist overgestapt van kaakgekruist naar sidepull, juist vanwege de aanleuning. Mijn pony (New Forest type gevoelig en heet) loopt er super op, heb geen zware aanleuning het gaat hier om een paar gram maar met de kaakgekruiste kon (of durfde) ik weinig of eigenlijk geen aanleuning vragen, ze stond meteen stil bij het opnemen van de teugels. De sidepull accepteert ze moeiteloos en ik geloof niet dat ik haar in de weg zit met de constante aanleuning.

In mijn profiel staat er een foto van mijn Welsh A voor de slee met hetzelfde hoofdstel als ik ook voor de New Forest gebruik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 19:01

annebe schreef:
De merotische neusriem is ook prettig omdat hier een zeer goede release in de neusriem zit ingebouwd.

:? Dat vind ik een hele kromme constatering. Op ELK bitlooshoofdstel komt er druk op de neus zodra je met constante aanleuning gaat rijden. Ook bij de nurtural en de meroth. Ook daar gaan de teugels via ringen aan de neusriem. Druk op de neus is onvermijdelijk dus waarom zou een sidepull niet geschikt zijn? Dat vind ik zelf het meest eerlijke hoofstel wat er is, omdat er geen sprake is van een strop- of hefboomwerking op welke manier dan ook.

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 19:05

Juliette86 schreef:
annebe schreef:

:? Dat vind ik een hele kromme constatering. Op ELK bitlooshoofdstel komt er druk op de neus zodra je met constante aanleuning gaat rijden. Ook bij de nurtural en de meroth. Ook daar gaan de teugels via ringen aan de neusriem. Druk op de neus is onvermijdelijk dus waarom zou een sidepull niet geschikt zijn? Dat vind ik zelf het meest eerlijke hoofstel wat er is, omdat er geen sprake is van een strop- of hefboomwerking op welke manier dan ook.

Maar bij een nurtural of kaakgekruist hoofdstel wordt de druk over het hele hoofd verdeeld. Bij een sidepull wordt het enkele over de neus verdeeld (= een kleiner oppervlak).

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 19:30

Ik denk dat een sidepull met een bredere neusriem wel geschikt is voor aanleuning, maar je hebt ook die dunne stugge neusriemen en die zijn natuurlijk scherper.

De nurtural is een beetje een mix van kruis en sidepull, wat ik er fijn aan vind ( lijkt ) is dat de druk achter de oren minder is als bij kruislings.
Wodan geeft hij eigenlijk na op weinig druk, hij liep goed op kruislings maar het was wat moeilijker om hem wat hoger in te stellen en dat kwam denk ik door de druk achter zijn oren?

Wat ik ook een mooi hoofdstel vond was de FRA indy, maar die heeft platte leren kruislings teugels en ik heb angst dat die release dan toch minder is.
Bij de barefoot Walnut van mijn vriendin die ik nu leen kun je goed voelen waar de druk zit, de rondgenaaide delen zijn daar platter geworden :o en dat lijkt me ook niet bevoordelijk toch?
En ze heeft hem nog maar heel weinig gebruikt aangezien ze liever met de Emiel Voest rijd.

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 19:33

Veel mensen zijn ook heel erg te spreken over de nurtural. Dat het duidelijk is voor VEEL paarden etc.
Maar ik vind de hoofdstellen bij stalsteenke wel redelijk duur. Nylon is niet zo duurzaam denk ik, en het synthetisch wat moet ik me daarbij voorstellen? Voelt dat aan als leder of eerder plastiek achtig?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 19:44

Nee is zou ook niet voor de symtethische variant gaan ;)ik hou daar niet van als schijnen die van Nurtural wel heel soepel te zijn.

Dehoofdstellen zijn hier niet duurder als het moederland, daarvoor had ik al gekeken.
Tja en aan de andere kant heb ik nu een kieffer hoofdstel van 150,- euro dus dan is dit goedkoper hihi!

Ik moet wel zeggen dat ik van een brede neusriem hou, dat is wel jammer dat ik zoiets niet kan vinden ;)

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:15

Tjah, ik wil liever niet boven de 100 euro gaan. Zijn er nog verdelers van nurtural?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 21:09

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:26

Die beta versie ziet er inderdaad goed uit. Pff het is zo moeilijk om iets te kiezen. Eerst twijfelde ik tussen kruislings of sidepull, dus misschien is dit wel beter omdat het een combinatie is van de 2.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 21:31

Ja dat vind ik dus ook, hierbij is er minder druk achter de oren en dat vind ik wel fijn.
Een sidepull lijkt mij ook niet alles voor Wodan en mij en de kruislings vind iknet wat teveel voor Wodan, dus dit is een middenwrg.

Zondag as is er bij mij in de buurt een beurs waar stal Steenke staat met dehofdstellen, dus ga even kijken ;)

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:40

Leuk :D, bij mij in de buurt zit nickyskeet.nl, maar die verkopen geen nurtural. Voor de rest is er niemand waar ik iets van kan lenen, want er is hier in de buurt echt nog niemand die ik ken die bitloos rijdt :s.
Mijn mama is er ook niet zo voor en ik mag dus niet te veel geld uitgeven :(.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 21:46

Waarom begin je dan niet meteen betaalbarekruislings of iddde biothane uitvoering van Nurtural?

Dan blijf je toch nog binnen je budget.

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:53

Ja, wat ik ook kan doen is hoofdstellen lenen van stal steenke. Dat kost niet veel en dan kan ik het beste hoofdstel kopen.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 10:56

Citaat:
Druk op de neus is onvermijdelijk dus waarom zou een sidepull niet geschikt zijn?

Alle bitloze hoofdstellen geven druk op de neus.. dit is onvermijdelijk! Maar ook de reden dat de meesten bitloos rijden :D
Omdat veel sidepulls een harde kern hebben als neusriem dmv touw, rawhide, gevlochten leer.
Er zitten enkele sidepulls tussen die zeker geschikt zijn zoals de marylot (biothane onderlegt) , de B@B gladde neusriem, de sidepull die FayaFemke verkoopt met een mooie brede lederen neusriem.
Maar lezen is ook een vak...

Citaat:
Nylon is niet zo duurzaam denk ik, en het synthetisch wat moet ik me daarbij voorstellen? Voelt dat aan als leder of eerder plastiek achtig?
Veel mensen zijn ook heel erg te spreken over de nurtural. Dat het duidelijk is voor VEEL paarden etc.
Maar ik vind de hoofdstellen bij stalsteenke wel redelijk duur. Nylon is niet zo duurzaam denk ik, en het synthetisch wat moet ik me daarbij voorstellen? Voelt dat aan als leder of eerder plastiek achtig?

Nylon is redelijk duurzaam en de biothane nurturals zijn zeer fijn in gebruik en voelen niet plasticachtig aan.
Een hele mooie goedkope optie om een hoofdstel uit te proberen of gewoon voor jaren te gebruiken! (Wel makkelijk in gebruik)

Een hoofdstel wat "teveel" druk geeft achter de oren gebruiken wij niet meer, soms kan die druk te hoog op lopen voor een paard.