Welk bit voor een paard met moeilijke mond

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Arantes

Welk bit voor een paard met moeilijke mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 01:55

Ik heb een Welsh pony (NWR, 1.53m, 9 jaar), met een erg moeilijke mond. Hij heeft een korte mondspleet, gevoelige mondhoeken en dunne/gevoelige lagen.
Ik heb verschillende bitten geprobeerd, en op een dubbelgebroken bustrens van gemiddelde dikte liep hij het beste, maar nog steeds niet helemaal hoe ik wil. Hij begint ook sinds een paar weken tegen dit bit een beetje in verzet te komen, hij wil niet meer lekker ontspannen over de rug en gaat rennen als ik iets van hem vraag.
Vandaar dat ik een bitloos hoofdstel heb gekocht en hier loopt hij super op.
Maar aangezien ik ook gewoon met een bit wil kunnen rijden, ben ik op zoek naar een bit wat bij hem past. Alleen heb ik geen idee welke dit moet zijn, ik heb wel verschillende positieve dingen gelezen over myler bitten, maar vanwege de vele (sommige niet toegestane) modellen, word ik er niet veel wijzer van.

Dus mijn vraag is, welk bit past het beste bij het gevoelige mondje van mijn pony?

haffiem

Re: Welk bit voor een paard met moeilijke mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 06:48

Mijn haf had ook problemen met het bit, ik heb verschillende soorten geprobeerd. Bitloos gaat bij hem ook goed. Mijn haf rij ik nu op een ongebroken bustrens (dus stangetje) dit gaat heel goed. Gelijk toen ik hem deze in deed waren de problemen weg.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 06:53

Je hebt ook rubberebn bitjes in allerlei maten,
Miss is dit iets voor je pony..
Snap dat je ook af en toe nog gewoon met dit wilt rijden, zou ik idd ook willen.

Yttel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 06:54

Ik zou het is proberen met een rubberen bitje.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 07:01

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 08:57

Je moet iig zoeken naar een bit wat ook de druk over de tong verdeeld ivm de gevoelige lagen. Ik heb een paard met een vergelijkbaar verhaal. Die flipte op een gegeven moment helemaal uit de pan op een bitje. Bitloos was het een enorm mak schaap.
Voor hem heb ik nu een myler comfort snaffle level 1. Deze verdeeld de druk zowel over de lagen als de tong. Het ligt stil in de mond. Tot nog toe loopt hij hier boven verwachting goed op.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 09:32

Wil je alleen met bit blijven rijden vanwege de wedstrijden? Want je mag nu toch gewoon bitloos starten. Wanneer hij bitloos super loopt zou ik het zo houden.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 10:18

Anders er iemand met veel verstand er naar laten kijken, zoals Paul Versluis, van de bittenbank, of hem even bellen..........
Hij heeft heel veel kennis op dit gebied en via de bittenbank kun je bitten uitproberen.

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 17:57

Bedankt voor de reacties!
Ik zat inderdaad te denken aan een rubberen bitje, maar mag je daarmee op wedstrijd starten?
En ik heb me wat meer verdiept in Mylers en te lezen uit reacties reageert een groot deel van de paarden hier heel goed op, het enige probleem is dat ze best prijzig zijn en als het niet werkt dan zit ik ermee..
En ik weet dat bitloos starten vanaf 1 april mag, maar volgens mij maar tot de L2 toch? Of mag je alle klasses bitloos starten? En moet je dan gewoon tegen de mensen met bit rijden of komen er aparte rubrieken?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 18:59

Mylers zijn idd vrij prijzig maar ze houden hun waarde erg goed vast, een goede tweedehands kun je zo doorgaans voor tussen de 60-70 euro weer verkopen. Je zal er dan dus wel wat op verliezen maar het blijft binnen de perken (heb daarom zelf ook al een myler gekocht voor mijn jaarling voor over drie jaar.. Grootte geschat nav monden van de ouders)

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 19:01

Bitloos starten mag binnenkort geloof ik tot de L2.
En het word gescheiden van de "normale" dressuur.

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 19:06

Maar als je in bitloos tot L2 raakt en je wilt verder, mag je dan gewoon met bit in M starten?

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 19:17

Dat weet ik eerlijk gezegd niet..

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:34

Want dan heb je eigenlijk tot L gereden zonder bit in de andere klasse en als je dan verder wilt zou het toch absurd zijn dat je terug in B moet beginnen met bit :s.

Ontopic: Je kunt inderdaad een lederen bitje gebruiken of (als dat echt niet gaat) bitloos rijden.

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 20:38

Hmm, ja dat is waar troi, daar had ik eigelijk nog niet zo bij nagedacht dat ze tweedehands weer goed zijn te verkopen.
Maar nu zei een stalgenoot dat je Myler bitten speciaal moet laten aanmeten, is dit een vereiste of kan je als je de maat weet zelf ook wel kijken of het goed past?
En o dat is echt jammer dat het maar tot de L2 mag, ik ben nu al L2 dus het heeft niet veel zin meer dan om nog bitloos te gaan starten..

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:40

Arantes schreef:
Bedankt voor de reacties!
Ik zat inderdaad te denken aan een rubberen bitje, maar mag je daarmee op wedstrijd starten?
En ik heb me wat meer verdiept in Mylers en te lezen uit reacties reageert een groot deel van de paarden hier heel goed op, het enige probleem is dat ze best prijzig zijn en als het niet werkt dan zit ik ermee..
En ik weet dat bitloos starten vanaf 1 april mag, maar volgens mij maar tot de L2 toch? Of mag je alle klasses bitloos starten? En moet je dan gewoon tegen de mensen met bit rijden of komen er aparte rubrieken?

Sommige dealers hebben verschillende myler bitten om te passen en uit te proberen. Hier betaal je (soms) een klein bedrag voor maar dan weet je wel gelijk of je wel/niet het goede bitje hebt. Ook kunnen deze mensen je het beste adviseren welk bitje het beste in het mondje van je paard past :)
Succes met je zoektocht!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:51

ik heb ook een myler level 2 bustrens, mijn ruin heeft ook een kleine mond en reageerd heel goed op het bit deze ligt goed stil en door de lichte boog ook vrij van de tong. Maar of deze geschikt is voor jou paard dat zou je kunnen proberen je kunt bij een ruitersportzaak de bitten een aantal x proberen. Tis me even ontschoten hoe deze heet maar dat zou je op google vast wel kunnen vinden :D

edit: het is hierboven ook gemeld zie ik

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 20:59

Oke bedankt, maar een level 2 is niet toegestaan op wedstrijd toch?
En ik zal de ruitersportzaak hier in de buurt even emailen om te vragen of zij ook aan deze testservice doen :D

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 15:42

Rubber zou ik niet doen, dat gaat schuren en kun je brandblaren van krijgen.
Ik heb zelf goede ervaringen met die appelbitjes, van dat harde lichtgele kunststof (of ze dan naar appel smaken even in het midden gelaten, dat kan me niet schelen, maar het materiaal op zich is fijn). Ik heb de dubbelgebroken variant, en dat bit nemen ze over het algemeen erg gemakkelijk aan. Heb een jong paard beleerd die absoluut geen metaal verdroeg (zo gevoelig dat hij echt flipte als hij daarmee druk in zijn mond voelde- en het waren geen slechte ervaring want het beestje was zo groen als gras) die heb ik toen met dat kunststof bit gereden, dat accepteerde hij wel. Werkt fijn voor paarden die het bit niet aan durven pakken, waar je geen contact mee kan houden.

Kim_Peters

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 15:55

Probeer de Dynamic bitten van Sprenger eens. Deze bitten sijn super anatomisch gevormd naar de mond en geven absoluut geen druk op de gevoelige tongranden en lagen. Deze bitten kun je doorgaans bij ruitersportzaken eerst uitproberen. Het beste kun je ook een zo dun mogelijk bit kiezen. Een paard heeft namelijk maar een tussenruimte tussen de boven- en onderkaak van 2,5 cm. Daar zit dan ook nog eens de tong tussen. Je houdt dus weinig ruimte over. Hoe dikker het bit hoe meer het druk zal geven op de lagen.

De Dynamic bitten van Sprenger zijn er in watertrens, bustrens en d-trens en verkrijgbaar in 14mm en 16mm dikte. Wanneer je paard een rustige mond heeft zou ik voor de watertrens gaan en wanneer je paard juist onrustig in de mond is zou ik voor een D- of Bustrens gaan want deze liggen stiller in de mond.

Succes!