Welk boomlooszadel voor springen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Delaja

Welk boomlooszadel voor springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 20:11

Ik ben sinds december 2009 overgestapt naar het western rijden en heb daar ook een reining zadel voor gekocht.
Nou kunnen we op de stal waar mijn paard nu staat niet springen maar in het begin van de zomer verhuist mijn paard naar een stal waar het wél kan en ik wil dan ook graag weer beginnen met springen. (We hebben beide al ervaring.)
Nou zit ik alleen met een western zadel, springen daarmee is dus geen optie.
Ik wil maar af en toe springen, hoef ook zeker niet speciaal een aangemeten springzadel daarvoor en aangezien mijn paard best wel een lastige rug heeft dacht ik dat het misschien makkelijker is om (weer) een boomloos zadel te kopen.
Nu is mijn vraag: Welk boomloos zadel is geschikt om mee te springen? Hoeft niet heel bijzonder te zijn, het gaat om 1 keer per maand ongeveer.
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!

edit: Ik spring niet hoog, zo'n 60 cm, soms een enkel sprongetje van 80 cm maar zeker niet hoger!
Laatst bijgewerkt door Delaja op 22-02-10 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Olikea

Re: Welk boomlooszadel voor springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:16

volgens mij heb je van freemax een springzadel.
Maar het lijkt mij dat de belasting wel heel groot wordt..

Succes met je zoektocht..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:22

Tja, ik vraag me af of dat wel een verstandig plan is. Het grote nadeel van boomloos rijden is de piekbelasting bij het staan in de beugels, nu is dat bij de huidige zadels al wat minder maar het blijft natuurlijk zo dat de druk niet heel goed verdeeld kan worden (want immers geen boom), bij springen heb je natuurlijk erg veel druk op de beugels tijdens de sprong en ook nog het weer neerkomen in het zadel wat hoe dan ook met een plof(je) zal gebeuren. Wederom belasting die niet goed verdeeld kan worden.. Ik zou het om deze redenen niet doen, springen met boomloos zadel... Mij een te groot risico.

edit: tja als het echt niet zo gek vaak is en niet zo hoog zou het misschien wel kunnen ja..

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 20:50

hmm ja daar hebben jullie wel gelijk in dat die druk heel anders is...
Ik zal eens in de buurt kijken wat ze anders misschien qua simpel boomzadeltje past, ik heb nu ook een goed passend zadel dus het moet toch kunnen...
Mocht er nog iemand anders een goed idee hebben hoor ik het graag!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:52

Ik zou voor een barefoot model met VPS gaan qua verdeling, maar ik weet niet of ze ook echt springzadels hebben..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 16:40

Tja , tijdens de sprong veranderd de rug zo van vorm dat zelfs een normaal goed passend boomzadel voor geen meter past , dus als je geen rare druk wilt kun je sowieso beter niet gaan springen :)

Een Freeform en Freemax heb je wel met knie- en kuitwrongen , dat komt dan nog het dichtst bij een springzadel in de buurt denk ik , maar het moet natuurlijk ook wel passen :)