F.R.A Bitloos hoofdstel. (frontriem)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Linsey_X

F.R.A Bitloos hoofdstel. (frontriem)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 11:23

Ik heb een F.R.A Bitloos hoofdstel. Maar kan hier ook een andere fronriem op of heeft dat weer met de druk te maken?.
Laatst bijgewerkt door Linsey_X op 22-02-10 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 11:23

Deze heb ik: Afbeelding

Woody2015

Re: F.R.A Bitloos hoofdstel. (frontriem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:51

Ik denk het wel, al zul je we moeten kijken of je er niet een zou moeten hebben voor 2 riempjes ik weet niet of dat wat uitmaakt.

Hoe is jou ervaring met de release van dit hoofdstel tijdens het rijden?

snoesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 12:47

Ik denk dat je er makkelijk een andere frontriem op kan zetten. Ik heb een soortgelijk bitloos hoofdstel en heb daar ook een andere frontriem opgezet. Ik ondervond geen problemen ermee ofzo. Er wordt volgens mij geen druk op z'n voorhoofd gegeven, maar op de neus en achter de oren.

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 13:55

snoesel schreef:
Ik denk dat je er makkelijk een andere frontriem op kan zetten. Ik heb een soortgelijk bitloos hoofdstel en heb daar ook een andere frontriem opgezet. Ik ondervond geen problemen ermee ofzo. Er wordt volgens mij geen druk op z'n voorhoofd gegeven, maar op de neus en achter de oren.

okee, maar ik dacht als hij dus druk achter de oren geeft het misschien iets metde frontriem te maken had.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:26

Nee die zit er volgens mij puur en alleen voor de stabiliteit.

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 21:12

NOg iemand?

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:30

Die kun je gewoon veranderen ;), die zit erop zodat het hoofdstel stabiel ligt en niet naar achter kan schuiven. Zonder een frontriem zou het ook van het hoofd kunnen glijden, het geeft geen druk.

shannonh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 11:41

heel veel mensen rijden tegenwoordig bitloos of niet??
ik rijd nog steeds met bit.
maar wat is er voordeel aan bitloos en wat zijn de nadelen??
mijn merrie als ik die bitloos ga rijden gaat ze echt een loopje met me nemen!!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 11:46

@Shannonh, ik denk dat het meer bij jou tussen de oren zit dan bij je paard.
Het is niet zo dat je met bitloos niets te zeggen hebt, een kruislings systeem geeft wel degelijk een boel druk en is gewoon anders dan met bit maar ook scherp als je er meer druk op zet.
Mijn pony is absoluut niet de makkelijkste, en ik ben ik weet niet hoevaak gevlogen en geloofde er niet in het ooit te gaan doen.
Nu ik eenmaal bitloos ben merk ik heel veel verschil, veel ruimere gangen, niet meer doorstieren bij ophoudingen, niet meer weglopen met het hoofdstel in doen, niet meer achter de teugel kruipen, veel rustiger in de hoofd/hals houding en meer lengte.

Ik reed met bit op zeer weinig druk met een losse teugel, en nu ook.
Ik wist dat Wodan pijn had van het bit en het niet fijn vond, ondanks dat ik met een losse aanleuning reed.

Ik zie niet echt voor of nadelen tegenover een bit, voor sommige paarden gaat een bit prima, voor anderen niet.
En dat geld ook voor bitloos ;)
Ik ben blij als mijn paardblij is en dat is mijn voordeel!

Je zou het gewoon eens moeten proberen ;)

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 13:24

Als je het mij vraagt is elk paard bitloos te rijden. Alleen bij de een moet je mer gedult hebben dan bij de ander.

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:36

Bijna elk paard is bitloos te rijden, als je een goed systeem gebruikt dat bij jullie past.
Het valt me de laatste tijd ook op dat steeds meer mensen bitloos rijden, er zijn in ieder geval veel topics over bitloos bij harnachement en ik denk dat die vroeger bij natural stonden.
Het komt ook doordat het aanvaard gaat worden in de wedstrijden denk ik.

Lasago

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 17:43

Ook @Shannonh, ik was eerst bang dat mijn Arabische merrie hetzelfde zou doen, maar dat was dus uiteindelijk helemaal niet zo. Ik had een goedkoop model op internet gevonden en besloot het uit te proberen, en het werkt prima!

Vandaag heb ik er voor de vijfde keer mee gereden en net als bij Loe's rijdt ze meer ontspannen, verruimt ze meer(ze liep eerst best kort en nerveus), kruipt ze niet meer weg voor het bit(want er is er geen) en idem met de hals en houding. Ook reageert ze sneller. Eerst was het heel erg drammen met overgangen terug en vooral stilstaan, nu gaat het veel soepeler.

Natuurlijk verschilt het van paard tot paard hoe ze erop reageren, en hoe je zelf erop reageert.

Ik hoop dat het een beetje helpt?

Ow ja, ik heb trouwens hetzelfde hoofdstel van FRA als t plaatje. Indy heette dat model volgens mij.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 10:43

Als je gewoon een frontriem van dezelfde afmetingen neemt zal het niks anders inwerken hoor :)

Maar is wel wat lastiger om te vinden, passende frontriem voor een gedeeld kopstuk.