Operatie Nieuw Zadel... zie door de bomen het bos niet meer!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne_18

Operatie Nieuw Zadel... zie door de bomen het bos niet meer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 22:28

Na het geklooi met het zoveelste zadel wat ik 2de hands gekocht heb en toch niet helemaal fijn ligt na meerdere opvulbeurten ben ik het helemaal beu ;( . Tijd voor een echt nieuw zadel, maar de keus is zo groot en het aanbod zadelmakers/passers eveneens. Ik weet het gewoon even niet meer. Ik ben me al een tijdje aan het oriënteren maar ik ben er nog steeds niet uit.

Een aantal punten van belang in het kiezen van een juist zadel voor ons.
- Mijn merrie is smal in de schouders en redelijk rond op de ribben, 1,62m hoog, vrij hoge doorlopende schoft, iets weke en dakvormige rug. Het probleem waar ik met haar tegen aanloop is dat een zadel vaak gaat wippen aan de achterkant en in het middel niet draagt, achterover ligt of op de schoft ligt terwijl de boom qua maat goed is. Ze heeft een zadel met kussens die er voor zorgen dat het gehele zadel wat hoger op het paard ligt dan bij een gemiddeld zadel.
- Ik ben 1,76 lang, heb lange benen, maatje 38 met een platte kont (heb momenteel een 17 inch stubben tristan extra dressuurzadel waar ik goed in pas) Daarom zoek ik een zadel met een zit waar het dieptepunt ver naar voren ligt en een smalle taille heeft. Verder heb ik graag een dijbeenwrong en heb m'n knieen wat dat betreft graag zo veel mogelijk vrij.

Mijn budget is ongeveer 1500,- euro.

Nu zoek ik ook een goede zadelmaker/passer die zijn werk ook echt goed doet. Met welke zadelmakers hebben jullie goede ervaringen? Mijn paard staat in de buurt van Gorinchem.

Ow, kom alsjeblieft niet aan met een WOW zadel. Dat is geweldig prachtig en mooi maar daar heb ik het geld niet voor en ik ben er van overtuigd dat ik voor mijn butget ook een goed passend zadel voor ons beiden moet kunnen vinden.

Alane

Re: Operatie Nieuw Zadel... zie door de bomen het bos niet meer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 00:07

zadels van engelse makelaardij zijn momenteel goedkoper dan anders..

Ga je niet blindstaren op de inch maat, kan zo zijn dat je van het ene merk 17 inch nodig hebt, van ene ander merk 16.5 inch etc.

Iedereen heeft goede of slechte ervaringen met de diverse zadelmakers/zadelpassers, als de een roept goede ervaringen te hebben met Jantje weet een ander wel weer iets negatiefs.

Ik zelf ben helemaal weg van Jaguar en Sommer.
Waar ik ooit een leuk contact mee heb gehad is met Bestfit, oa KN zadels.
Binnen je budget heb je voldoende mogelijkheden...
van goede gebruikte tot nieuwe zadels, hoorde onlangs dat je monenteel Barnsby zadels nieuw kunt kopen voor ca 1500 euro.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:57

Ook hier goede ervaringen met bestfit, wij hadden John Kool. Komt op stal en heeft ook goede kwaliteit 2e hands zadels die wel goed worden aangemeten. Wij hebben destijds een 2e hands KN zadel gekocht die paste het beste en wij zijn nog steeds heel tevreden hiermee. Ons paard heeft ook een moeilijke bouw (hoge schoft, smalle schouders) en daarnaast een oude rugblessure waar met passen rekening mee gehouden moest worden. Zadel is ook aangemeten in overleg met de DA die ons paard voor zijn rugklachten heeft behandeld. Ons budget was ongeveer gelijk aan dat van jou en wij zijn dus prima geslaagd voor die prijs.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:58

Massimo :+
Ik blijf het elke keer zeggen, maar zeker op moeilijk aan te passen paardjes kan dit een perfect zadel zijn :j
Zeker ook in combinatie met het budget dat je hebt.

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 12:00

Ik heb zelf een kentaur.. goed zadel en ik denk qua model ook goed voor jou paard is een goed kwaliteit zadel maar wel lage prijs, nieuw rond de 800 euro volgens mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 15:41

idd massimo! past voor mijn paard pefect (ook redelijk smalle schouders en lange redelijk hoge schoft)

Passen perfect in je buget! en het zijn gewoon heerlijke zadels :)

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 21:04

Arno van den Brandt komt maandag om een zadel voor mij en m'n paard aan te meten. Iedereen bedankt voor de tips in ieder geval.