wat is de boom van een zadel?????

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Joelle1996

wat is de boom van een zadel?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 18:05

haai

nou wouw mijn vriendin een zadel voor mij kopen (geen super duure ofzo)
maar nou vroeg ze is het erg als er een houten boom in zit maar ik weet niet wat een boom is
kan iemand het mij laten zien met een pijltje naar een zadel ofzo ik weet het echt niet
sorry dat ik zo dom ben :o?

bedankt voor het lezen van mijn vraag :D

gr joëlle ;)

:evaw:

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:06

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:06

Je opent www.google.nl typt in 'zadel benamingen', klikt op afbeeldingen en krijgt een overzicht waar ik deze foto uitgeplukt heb. :D

Afbeelding

Joelle1996

Re: wat is de boom van een zadel?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 18:08

dankje wel allebei :D

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:09

Afbeelding

Nummer 1 is de zadelboom, op dit voorbeeld niet heel goed weergeven, maar ik weet zo snel geen betere foto. De boom is de basis van het zadel, en heeft een functie in de drukverderling en is daarom erg belangrijk voor de pasvorm.

Een zadel voor je vriendin kopen kan ik niet aanraden: Een goed zadel is duur. Zelfs tweedehands tref je zelden een goed A of betere B klasse zadel voor een goede prijs.

Joelle1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 18:10

nou nog een vraag:

wat is het verschil tussen een dresuur zadel en een spring zadel want met een dresuur zadel kan je toch ook gewoon springen??

gr joelle

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:10

die foto liet ik ook zien

Joelle1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 18:11

Jilletje schreef:
die foto liet ik ook zien

jaa weet ik maar ik had het ook gezien _O- _O-

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:12

shantalufyou schreef:
nou nog een vraag:

wat is het verschil tussen een dresuur zadel en een spring zadel want met een dresuur zadel kan je toch ook gewoon springen??

gr joelle

Het verschil zit voornamelijk in de zweetbladen: Bij een dressuurzadel zijn deze langgerekt, voor een lange beenhouding, bij een springzadel is er meer ruimte nar voren i.v.m. de kortere beenlengte en kniehouding bij de verlichte zit.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:13

dresuur
Afbeelding

spring
Afbeelding

veelzeidigheids
Afbeelding

Joelle1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 18:13

MLoeser schreef:
shantalufyou schreef:
nou nog een vraag:

gr joelle

Het verschil zit voornamelijk in de zweetbladen: Bij een dressuurzadel zijn deze langgerekt, voor een lange beenhouding, bij een springzadel is er meer ruimte nar voren i.v.m. de kortere beenlengte en kniehouding bij de verlichte zit.

oke en dan zit een veelzeidig heid zadel er dus tussen in dus die is een beetje langer dan een springzadel maar je kan er ook in naar voren zitten nu weet ik het dankjulliewel allemaal

Joelle1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 18:14

ik zie het verschil op de foto's nu wel

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:19

Het zadel moet natuurlijk wel passen op de paard,waar je het voor gaat gebruiken.
Zo op de gok een zadel kopen is natuurlijk vragen om moeilijkheden. :(

Is het zadel voor jou 2 jarige haflinger :=

Joelle1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 18:21

ijspeert schreef:
Het zadel moet natuurlijk wel passen op de paard,waar je het voor gaat gebruiken.
Zo op de gok een zadel kopen is natuurlijk vragen om moeilijkheden. :(

Is het zadel voor jou 2 jarige haflinger :=

jaa maar ik begin nu met vanalles bij haar proberen of ze het goed vind niet dat ik er gelijk opspring :P
zo ben ik niet beetje tutten enz..
er heeft alleen een baby op haar gezeten maar zei vind alles goed
Laatst bijgewerkt door Joelle1996 op 21-02-10 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:23

het verbaasd me wel dat je niet zo veel weet maar maar je hebt wel een jong/groen paard ik hoop dat je de hulp om je heen hebt die je nodig hebt!

Joelle1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 18:25

Jilletje schreef:
het verbaasd me wel dat je niet zo veel weet maar maar je hebt wel een jong/groen paard ik hoop dat je de hulp om je heen hebt die je nodig hebt!

jaaaaa ik heb een tante die ook een jaarling heeft en die heeft er 30 jaar ervaring mee
maar als ik ff iets gewoon wil weten vraag ik het gewoon op bokt mar meestal vraag ik het aan haar maar ze is nu ziek vandaag dan

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:26

okee nou wel fijn dat je iemand hebt met veel ervaring!! :))

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:26

Laat je jaarling/twee-jarige alsjeblieft gewoon paard zijn... Lekker met leeftijdsgenootjes en bemoei je niet te veel met dat dier... Gooi er nog geen zadel op, dat kan volgend jaar ook prima...

Joelle1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 18:27

Jilletje schreef:
okee nou wel fijn dat je iemand hebt met veel ervaring!! :))

jaaa zeker anders wou ik niet weten hoe ze er nu uit zou zien voor ik haar had kon ik nog geeneens goed poetsen dus ik heb er wel geluk mee :D

Joelle1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 18:31

Janine1990 schreef:
Laat je jaarling/twee-jarige alsjeblieft gewoon paard zijn... Lekker met leeftijdsgenootjes en bemoei je niet te veel met dat dier... Gooi er nog geen zadel op, dat kan volgend jaar ook prima...

ik gooi ook nog geen zadel op kan niet ik heb er nog geeneens en ze staat bijna de heele dag buiten in de bak ik haal er wel om een uurtje of 5 eruit maar ik kijk alleen hoe ze er op reageert nee moet ik als ze 3 is gelijk pats boem een zadel erop ik leg hem erop en haal hem eraf (al zou ik er een hebben)
verder oefen ik voor school met bandages om doen en comandos leren maar ze is gewoon super leergierig nu al en ik maak haar niet kapot hoor maak je daar maar geen zorgen om :D ik laat haar lekker van haar jeugd genieten maar ze moet ook 2 tellen stil kunnen staan en niet de heele tijd alleen maar spelen (waar ze toch geen zin in heeft) en ze wil altijg al gou de bak weer uit :) en er zijn op de stalling incl die van mijn tante ook nog 3 andere jaarlingen en een shetje waar ze elke dag mee speelt in de bak alleen als ik haar in de stal zet gaat ze me altijd ztaan kriebelen en ik kriebel haar dan terug op haar schoft en zo staan we dan een half uur in de stal :D

Joelle1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 18:35

ze is altijd helemaal moe als ik haar uit de bak haal en dan heeft ze nergens meer zin in alleen maar hooi eten en wat biks en dan lekkr liggen in de stal :)

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:19

shantalufyou schreef:
nee moet ik als ze 3 is gelijk pats boem een zadel erop ik leg hem erop en haal hem eraf (al zou ik er een hebben)
verder oefen ik voor school met bandages om doen en comandos leren maar ze is gewoon super leergierig nu al en ik maak haar niet kapot hoor maak je daar maar geen zorgen om :D ik laat haar lekker van haar jeugd genieten maar ze moet ook 2 tellen stil kunnen staan en niet de heele tijd alleen maar spelen

Als ze 3 jaar of ouder is kun je toch ook gewoon rustig aan beginnen met zadelmak maken. Ik snap niet waarom dat tegenwoordig zo vroeg moet. Dat ze graag de bak uit wil kan ik me voorstellen. Kun je haar niet in een weiland zetten met leeftijdsgenootjes?.

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:24

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar persoonlijk lijkt het mij verstandiger om een zadeltje aan te schaffen als je je pony echt wil gaan beleren. Je pony is nog jong, waarschijnlijk gaat ze nog heel erg veranderen qua bouw. Grote kans dat je zadel binnen een klein tijdje al niet meer past. Iniedergeval succes ermee!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 00:00

ik zou geen zadel kopen voor een 2 jarige, en zou wachten tot je begint met inrijden, en dan advies vragen aan een zadelmaker.

Het zadel moet niet alleen je paard passen maar ook jij moet er goed op kunnen zitten.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 02:44

ik zou zowieso geen zadel kopen zonder deze eerst te laten passen.
Voor haflingers is het vak al niet makkelijk om een goed passend zadel te vinden, je zal in elk geval een zadel nodig hebben met een brede boom.
En ik zou het ook absolut afraden om een goedkoop zadel te kopen, dit is uiteindelijk vaak erg duur, de rug van je paard lijkt mij vel belangrijker.