ik was overlaats op jumping & omdat mijn pony er nog al vaak een barrage van maakt
zei een kameraad van mijn papa ( die veel van paarden afweet ) tegen mij dat ik eens met pehlham moet rijden,
Nu wil ik weten wat jullie daarvan denken,
grtjs
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

delerium schreef:Er een pelham inhangen tijdens concours zit aan regels gebonden, waardoor dus een kinketting verplicht is. (en helaas een delta-riempje ook). Het rijden met een gebroken pelham zonder kinketting vind ik persoonlijk nergens over gaan. Net zoiets als gitaar willen spelen en een zaag gebruiken ipv een plectrum.
Een pelham is een pittig bit dat eigenlijk vooral geschikt is voor het rijden met 2 teugels. Je hebt dan 1 teugel met hefboom en 1 zonder hefboom, zo kun je de verschillende functies van het bit afzonderlijk gebruiken. Let wel; een gebroken pelham kan een erg wringend effect hebben. Een ongebroken pelham is dus zachter dan een gebroken!
Springert schreef:Wat een onzin!!!
Een pelham werkt juist perfect met een verbindingsstukje...zodra ga je er twee teugels aan doen, dan wordt de inwerking veel te sterk. Dat is typisch een dressuur instelling, maar zij vraagt het om te springen. Bij springpaarden is het heel zeldzaam om twee teugels aan de pelham te hebben. En een ketting hoeft ook niet perse, want een riempje kan net zo goed werken. Ligt helemaal aan je paard.
unicorn_kiss schreef:Als je er heel zeker van bent van bit te willen veranderen, wat dacht je dan van een pessoabitje? Zelfde hefboomwerking, alleen een gebroken bitje en je kan de 'graad' vn inwerking zelf bepalen door de ringen.
Ik zou alleen niet veranderen van bit als het tempo van je pony te hoog ligt, maar zoeken naar de oorzaak.
Professor schreef:Springert schreef:Wat een onzin!!!
Een pelham werkt juist perfect met een verbindingsstukje...zodra ga je er twee teugels aan doen, dan wordt de inwerking veel te sterk. Dat is typisch een dressuur instelling, maar zij vraagt het om te springen. Bij springpaarden is het heel zeldzaam om twee teugels aan de pelham te hebben. En een ketting hoeft ook niet perse, want een riempje kan net zo goed werken. Ligt helemaal aan je paard.
Waarom deze overtuiging???
Er zijn tallose voorbeelden van twee teugels aan een Pelham.
En dat is zeker niet alleen een gedachte van "dressuur" ruiters, men kan juist veel fijner daarmee werken als met een verbindings riempje.
Het is waanzin om te denken dat deze "zachter" zou werken, waar stoelt u deze veronderstelling op?
Dus geheel zeldzaam dat u dit beweert.
XMaaiike schreef:vanaf welke klasse is een pelham bitje eigenlijk toegestaan?
kan niet op de knhs de reglementen opzoeken op dit moment
jouke_h schreef:Kinketting zorgt ervoor dat het bit niet doorslaat wanneer je de onderste ring gebruikt. Bit ligt vrij stil in de mond en je kan em niet van links naar recht er doorheen trekken. Tis maar net wat je zelf handiger vind. Met pelhamriempjes kan je niet even de hefboom loslaten. Met een dubbele teugel kan je eventueel alen op het bovenste gedeelte rijden