Pelham voor springen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CARAAA__

Pelham voor springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 17:21

Hallo
ik was overlaats op jumping & omdat mijn pony er nog al vaak een barrage van maakt :P
zei een kameraad van mijn papa ( die veel van paarden afweet ) tegen mij dat ik eens met pehlham moet rijden,

Nu wil ik weten wat jullie daarvan denken,

grtjs

mistid

Re: Pelham voor springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:20

Ik ken jouw pony niet dus ik weet niet wat ie allemaal doet, maar ik heb mijn paard sinds kort op een pelham omdat hij andere bitten vastpakte en zich dan dus onwijs sterk maakte en er met mij vandoor ging. Hier reageert hij erg goed op, maar je moet heel voorzichtig zijn dan met je hand. Een pelham werkt niet in als je gewoon een ontspannen hand hebt en je pony loopt naar behoren, maar als jij je hand niet ontspant blijft hij inwerken wat ook niet de bedoeling kan zijn.

Ik weet niet hoe de Belgische regelementen zijn, maar wij moeten in Nederland met een verbindingsvorkje en een kinkettingbeschermer rijden.

Ook kan ik je als tip meegeven de eerste keer even met een deskundig iemand te proberen, ze moeten namelijk wel wennen. De kinketting moet je eerst ook vrij los doen, als het niets helpt (dat kan ik me niet voorstellen) dan kun je hem strakker doen.

Ga niet zomaar wat aanklooien, maar ga er echt met een deskundig iemand naar kijken, vooral de eerste keer!

Mijn ene pony is druk en snel, maar die rijd ik gewoon op een enkelgebroken bustrens. Je kunt een bit niet als rem gebruiken, dus wellicht kun je zelf rustiger in je hoofd en in je rijden worden, en er goed mee omgaan. Als ik heel druk in mijn hoofd ben en ook in mijn rijden, zal die pony alleen maar drukker worden. Hoe rustiger ik ben, hoe rustiger zij ook is.

Nogmaals, ik ken de pony en de situatie niet.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:38

Legde die meneer dan niet uit waarom?

CARAAA__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 18:47

FaberSmid schreef:
Legde die meneer dan niet uit waarom?

Nee eig niet;
hij zei gewoon dat het mss kon helpen
ik had het tegen mijn lesgeefster gezegd ze belde me en zei dat ik het mss kon proberen
maar ze raadde me ook een dun scherp trensje aan

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:58

Tegen wat misschien helpen, raar zonder uitleg?

CARAAA__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 19:18

FaberSmid schreef:
Tegen wat misschien helpen, raar zonder uitleg?

ja omdat mijn pony er altijd een barrage van maakt

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:23

Wij kunnen hier onmogelijk zeggen waarom je paard zo hard gaat. Ik denk dat je gewoon rustig met je instructrice moet overleggen over een eventueel scherper bitje met bijbehorende les. Zelf ben ik er overigens geen fan van, ik spring niet maar dressuur altijd met een dubbelgebroken watertrensje. Degene waarmee ik mijn pony samen verzorg heeft wel eens voorgesteld een scherper bitje te nemen omdat Karlijn nogal eens aan de rit kan gaan maar ik waan me daar geen veiligheid in.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 02:09

Als eerst is het heel belangrijk dat je met een stille hand rijd, als je met pelham gaat rijden.
Als jij en je instructeur denken dat het kan, dan kun je het grust eens proberen, onder begeleiding. Gebruik een beschermer om de kinketting of ipv ketting een riempje.

MartiniB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:38

ik zou alleen in het ergste geval voor een pelham kieze dit is best een drastisch bit moet ik zeggen en het is een nieuwe kunst om er mee te leren rijden dus wat schoentje zegt als je het toch probeerd doe het dan wel onder begeleiding en pas goed op want je kan je paard er goed mee verklote

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 23:08

het kan heel fijn werken, maar ze kunnen ook bang worden of van achteren afbreken.
gewoon ff in overleg met instructie

JustOneBite

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:55

Ik denk dat het misschien indd een goede oplossing is maar ik weet wel dat jij het beste kan beslissen of je het doet of niet, Jij kan beter inschatten hoe je pony zal reageren. Wij kunnen dit niet, Voor sommige is het een oplossing en voor andere niet ;)
Ook is het heel handig als je instructrise je zou kunnen begeleiden want verkeerd gebruiken heeft ook geen goed effect natuurlijk :)

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 10:55

Ik herken het wel dat je pony een barrage er van maakt,
had altijd hetzelfde probleem.
Toen heb ik er zelf een pelham in gedaan wat niet zo'n succes was omdat hij dressuurmatig niet voor elkaar was!
Ik heb toen een tijd met lage neusriem gereden op concours wat mij goed beviel.
Op de drentse kampioenschappen zag mijn trainer hoe mijn pony dus was in het parcours en zo hebben we er alsnog een pelham ingehangen. Wel een enkelgebroken, zacht materiaal, geen kinketting en een normaal hoofdstel.

Maar je moet dus weten hoe je er mee om moet gaan & het belangrijkste is dat je pony dressuurmatig voor elkaar moet zijn!
Want dat rennen kan ook gewoon komen omdat je pony totaal niet voor het been is!

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 11:07

Er een pelham inhangen tijdens concours zit aan regels gebonden, waardoor dus een kinketting verplicht is. (en helaas een delta-riempje ook). Het rijden met een gebroken pelham zonder kinketting vind ik persoonlijk nergens over gaan. Net zoiets als gitaar willen spelen en een zaag gebruiken ipv een plectrum.

Een pelham is een pittig bit dat eigenlijk vooral geschikt is voor het rijden met 2 teugels. Je hebt dan 1 teugel met hefboom en 1 zonder hefboom, zo kun je de verschillende functies van het bit afzonderlijk gebruiken. Let wel; een gebroken pelham kan een erg wringend effect hebben. Een ongebroken pelham is dus zachter dan een gebroken!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 10:58

delerium schreef:
Er een pelham inhangen tijdens concours zit aan regels gebonden, waardoor dus een kinketting verplicht is. (en helaas een delta-riempje ook). Het rijden met een gebroken pelham zonder kinketting vind ik persoonlijk nergens over gaan. Net zoiets als gitaar willen spelen en een zaag gebruiken ipv een plectrum.

Een pelham is een pittig bit dat eigenlijk vooral geschikt is voor het rijden met 2 teugels. Je hebt dan 1 teugel met hefboom en 1 zonder hefboom, zo kun je de verschillende functies van het bit afzonderlijk gebruiken. Let wel; een gebroken pelham kan een erg wringend effect hebben. Een ongebroken pelham is dus zachter dan een gebroken!

Wat een onzin!!!
Een pelham werkt juist perfect met een verbindingsstukje...zodra ga je er twee teugels aan doen, dan wordt de inwerking veel te sterk. Dat is typisch een dressuur instelling, maar zij vraagt het om te springen. Bij springpaarden is het heel zeldzaam om twee teugels aan de pelham te hebben. En een ketting hoeft ook niet perse, want een riempje kan net zo goed werken. Ligt helemaal aan je paard.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 11:45

Springert schreef:
Wat een onzin!!!
Een pelham werkt juist perfect met een verbindingsstukje...zodra ga je er twee teugels aan doen, dan wordt de inwerking veel te sterk. Dat is typisch een dressuur instelling, maar zij vraagt het om te springen. Bij springpaarden is het heel zeldzaam om twee teugels aan de pelham te hebben. En een ketting hoeft ook niet perse, want een riempje kan net zo goed werken. Ligt helemaal aan je paard.

Waarom deze overtuiging???
Er zijn tallose voorbeelden van twee teugels aan een Pelham.
En dat is zeker niet alleen een gedachte van "dressuur" ruiters, men kan juist veel fijner daarmee werken als met een verbindings riempje.
Het is waanzin om te denken dat deze "zachter" zou werken, waar stoelt u deze veronderstelling op?
Dus geheel zeldzaam dat u dit beweert.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 12:45

Als je er heel zeker van bent van bit te willen veranderen, wat dacht je dan van een pessoabitje? Zelfde hefboomwerking, alleen een gebroken bitje en je kan de 'graad' vn inwerking zelf bepalen door de ringen.
Ik zou alleen niet veranderen van bit als het tempo van je pony te hoog ligt, maar zoeken naar de oorzaak.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 18:16

unicorn_kiss schreef:
Als je er heel zeker van bent van bit te willen veranderen, wat dacht je dan van een pessoabitje? Zelfde hefboomwerking, alleen een gebroken bitje en je kan de 'graad' vn inwerking zelf bepalen door de ringen.
Ik zou alleen niet veranderen van bit als het tempo van je pony te hoog ligt, maar zoeken naar de oorzaak.

Een pessoabit heeft een hele andere inwerking als een pelham en is zeker niet minder scherp.
Een pelham werkt op de lagen en een pessoabit gaat omhoog in de mondhoeken. Over het algemeen lopen ze iets rustiger op een pelham, omdat die gewoonweg stiller in de mond ligt.

Professor schreef:
Springert schreef:
Wat een onzin!!!

Waarom deze overtuiging???
Er zijn tallose voorbeelden van twee teugels aan een Pelham.
En dat is zeker niet alleen een gedachte van "dressuur" ruiters, men kan juist veel fijner daarmee werken als met een verbindings riempje.
Het is waanzin om te denken dat deze "zachter" zou werken, waar stoelt u deze veronderstelling op?
Dus geheel zeldzaam dat u dit beweert.

Een goede ruiter kan er zeker fijner mee inwerken.
Bij een minder ervaren ruiter kan een dubbele teugel juist heel scherp zijn, omdat dan vaak vooral op de onderste teugel gereden word, of de teugels worden ongelijk vastgehouden.
Daarom is tot het Z springen het verbindingsvorkje verplicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 18:21

Ik denk ook dat je dit het best met je instructie kan overleggen, te hard gaan kan door vanalles komen en meestal kan je beter de oorzaak wegnemen (waardoor hij hard gaat) dan het symptomen bestrijden (strenger bit)

Je zou ook eens gewoon een ander bit kunnen proberen. Sommige paarden lopen het fijnst op een enkelgebroken trens, sommigen op dubbelgebroken, sommigen op ongebroken.

Je hoeft niet altijd naar een scherper bit te gaan, soms helpt wisselen al genoeg :)

ingrid50

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:50

zou eerst naar de oorzaak kijken waarom ze zo hard gaat, en als je onrustig bent met je handen zou ik er niet een te scherp bit in hangen.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 21:20

Van RT-->HAR.

XMaaiike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 22:15

vanaf welke klasse is een pelham bitje eigenlijk toegestaan?
kan niet op de knhs de reglementen opzoeken op dit moment ;)

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 22:20

Kinketting zorgt ervoor dat het bit niet doorslaat wanneer je de onderste ring gebruikt. Bit ligt vrij stil in de mond en je kan em niet van links naar recht er doorheen trekken. Tis maar net wat je zelf handiger vind. Met pelhamriempjes kan je niet even de hefboom loslaten. Met een dubbele teugel kan je eventueel alen op het bovenste gedeelte rijden

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 17:37

XMaaiike schreef:
vanaf welke klasse is een pelham bitje eigenlijk toegestaan?
kan niet op de knhs de reglementen opzoeken op dit moment ;)

In alle basisklassen is een gebroken pelham toegestaan, behalve in de proeven voor 4 en 5-jarige paarden. verbindingsvorkje is wel verplicht, dubbele teugel verboden. Dit geld voor het rijden op KNHS wedstrijden.

jouke_h schreef:
Kinketting zorgt ervoor dat het bit niet doorslaat wanneer je de onderste ring gebruikt. Bit ligt vrij stil in de mond en je kan em niet van links naar recht er doorheen trekken. Tis maar net wat je zelf handiger vind. Met pelhamriempjes kan je niet even de hefboom loslaten. Met een dubbele teugel kan je eventueel alen op het bovenste gedeelte rijden

Als je met een verbindingsvorkje je hand onspant, dan is de hefboom ook gewoon weg. Zoals ik al eerder schreef kan het rijden met dubbele teugel moeilijk zijn voor een minder ervaren ruiter, en kunnen ze snel te veel op de onderste teugel gaan rijden.
Met een kinketting of riempje, ben je zeker wel sterker. Door de kinketting werkt het bit sterk op de lagen en geeft het ook nog wat druk op de kaak. zonder kinketing kantelt de pelham wel iets, maar doet ie niet echt veel extra.