welk zadel is voor mij geschikt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

denice

welk zadel is voor mij geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 16:11

Hoi !

Ik krijg van mijn lieve vriend een zadel, ik wil namelijk ook erg graag gaan springen maar tot nu toe alleen nog maar in het bezit van een dressuur zadel. Ik wil gewoon een rossner zadel, betaalbaar en prima kwaliteit. Alleen nu zit ik even te twijfelen.

Mijn pony is nog jong, ik denk dat ik eens per twee weken springles zal hebben. Ik ga over een half jaar of misschien wel laten startten. Dus erg veel zal ik dat zadel niet gaan gebruiken.

Zal ik nou een springzadel of een veelzijdigheidszadel kopen? Wat is het nadeel van springen met een vzh? Als ik een buitenrit maak, wat zal dan het comfortabelst zitten? vzh, springzadel of een dressuurzadel? In principe ga ik het zadel niet erg veel gebruiken om daadwerkelijk mee te gaan springen.

Wat zouden jullie doen?

aslo

Re: welk zadel is voor mij geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 16:29

Een keer springen kan prima met een vzh, dito buitenritten. Maar het zou wel verstandig zijn als je het zadel laat passen op je pony, je kunt nu wel zeggen ik wil een Rossner, maar wat als die niet past?

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 16:31

ja idd een goede zadelpasser laten kijken.. maar wat het fijnste zit is persoonlijk.. ik heb net een nieuw zadel, en ik wilde eigenlijk vzh ook voor het buitenrijden, maar uiteindelijk zat ik in een dressuur beter ;) dus ook kijken wat tijden het proefrijden voor jou het fijnste zit vzh of spring..

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 16:32

..zucht.. het lijkt me niet meer dan hartstikke logisch dat het zadel pas gemaakt wordt, mijn pony heeft een geen gekke rug/schoft en een rossner is geschikt.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 16:34

marise83 schreef:
ja idd een goede zadelpasser laten kijken.. maar wat het fijnste zit is persoonlijk.. ik heb net een nieuw zadel, en ik wilde eigenlijk vzh ook voor het buitenrijden, maar uiteindelijk zat ik in een dressuur beter ;) dus ook kijken wat tijden het proefrijden voor jou het fijnste zit vzh of spring..

Ik kan natuurlijk ook gewoon allebei zelf 'passen' ja, daar had ik niet echt aan gedacht nog! Niet alleen mn pony moet hem passen :7

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 16:36

een zadel passer is ook niet altijd wat die wat ik heb gehad vroeg welke ik beter vond liggen :s je kunt ook zelf passen. Er mee longeren als het niet klappert of verschijft of drukplekken na laat kun je er ook mee gaan rijden.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 16:37

ik heb een hele goede uit breda.. kijk eens voor een master saddle fitter, dan weet je zeker dat je een goede hebt!!

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 16:39

marise83 schreef:
ik heb een hele goede uit breda.. kijk eens voor een master saddle fitter, dan weet je zeker dat je een goede hebt!!

Bedankt ;) weet ik ook wie ik moet bellen voor de volgende keer

MarimaCarona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 16:39

als je al een dressuurzadel hebt, dan zou ik kiezen voor een springzadel want persoonlijk vind ik dat lekkerder zitten dan een VZH. in een springzadel kun je opzich ook heel veel steun krijgen en de rosner springzadels lijken mij erg fijne zadels..

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 16:42

De Divoza zadelservice ben ik ook niet echt ondersteboven van, ik zit erover te denken om mijn zadelmaker te bellen en dan het zadel te kopen en dat hij deze dan pas maakt. Sowieso vind ik het vreemd dat als je een nieuw zadel koopt bij hun, je hiervoor nog moet betalen om ze te laten komen passen.. maarja.

Bedankt voor jou advies marimacarona, ik denk dat ik morgen even op de zadels ga zitten in de Divoza :=

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 16:44

Ik zou denk ik voor een vzh zadel zou gaan. Zelf vind ik springzadel met buitenritjes niet erg comfortabel zitten, omdat je in zo'n houding wordt gedwongen. (Maar jouw kontje moet erop :D) Ik ken de rossners zadels niet, maar je moet ook rekening mee houden dat je paard nog wat breder gaat worden aangezien hij jong is. Dus even informeren of het zadel ook nog goed zal liggen als hij wat breder zou worden en anders eventueel voor een goedkoop 2e handsje gaan?

De zadels die ik echt heerlijk vind zitten zijn kieffers. Zijn wat duurder, maar 2e hands zeker te doen :j

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 16:49

noekje schreef:
Ik zou denk ik voor een vzh zadel zou gaan. Zelf vind ik springzadel met buitenritjes niet erg comfortabel zitten, omdat je in zo'n houding wordt gedwongen. (Maar jouw kontje moet erop :D) Ik ken de rossners zadels niet, maar je moet ook rekening mee houden dat je paard nog wat breder gaat worden aangezien hij jong is. Dus even informeren of het zadel ook nog goed zal liggen als hij wat breder zou worden en anders eventueel voor een goedkoop 2e handsje gaan?

Rossner is het 'huismerk' Divoza zadel, maar erg goed van kwaliteit, en een nieuwe heb je voor ongeveer 800 euro. Tweedehands is wel een optie maar dan heb ik liever een nieuwe, rossner zadels zijn prima.

Mijn dressuurzadel is nu medium, moest iets opgevuld worden bij de schouders omdat hij daar nog te weinig vlees had, maar over een half jaar weer opnieuw, dan moet er denk ik weer wat uit, zo zal het ook wel bij de rossner gaan. Het gaat mij meer om de voor of nadelen van spring en vzh zadel.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 16:54

Oke :j, dan een iets gerichter antwoord;
voordeel vzh zadel; zit tijdens buitenritjes een stuk lekkerder.
voordeel springzadel; je been wordt door de wrongen beter op zn plek gehouden. Maar dit vind ik dan ook meteen weer het nadeel tijdens buitenritjes. Maar ik rij zelf met buitenritjes gewoon met mijn dressuurzadel, en dan beugels gaatje korter.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 16:57

Ah, en dat dressuurzadel heb ik al. Misschien nog een handige toevoeging, in de toekomst wil ik ook ooit gaan crossen!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 10:39

De voordelen van een springzadel op een vzh zadel is dan een vzh zadel op alles moet compenseren. Het is dus niet ideaal om dressuur mee te rijden en niet om mee te springen.

Als je een goed springzadel hebt, word je juist niet gedwongen in een houding. Zoals je bij een dressuurzadel vast wilt zitten, wil je op een springzadel bewegingsvrijheid hebben om goed mee te kunnen boven de sprong.

Dat je met een vzh beter buiten zou kunnen rijden, ben ik het niet eens. Je kan het beste buiten rijden op het zadel waar je het fijnst op zit. Ik heb een dressuur en een springzadel en als ik buiten rijd, wil ik lekker vast in mijn zadel zitten, dus gaat mijn dressuurzadel er dan op.

Ik vind dat er eigenlijk maar 1 reden is om een vzh zadel te kopen en dat is als je maar 1 zadel kan betalen en wel wilt dressuren en springen. Anders zie ik er geen enkel voordeel aan.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 18:46

Okey, supertips van je, heel erg bedankt. Ik ga dan voor een springzadel!

shannonh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 11:55

mischien ff in de ruitersportzaak vragen??
of bij de zadelmaker
die heeft er meestal het meeste verstand van en die weet waarover hij praat

ps. mensen die in de paaardenwinkel werken hebben zelf vaak een voorkeur en die laten ze ook wel merken!

pps. sommige mensen in de paardenwinkel weten niet waar over ze praten

conclussie: ik vind het beste om het aan de zadelmaker te vragen