bij een dubbelgebroken watertres ook een bitringen gebruiken

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Briiet

bij een dubbelgebroken watertres ook een bitringen gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 15:07

bij een gewone water trens moetje volgens mij bitringen gebruiken maar moet dat ook bij een dubbelgebroken ?
wie heeft er tips adviezen?
en wat voor bit bij het inrijden? ook met met ringen?

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 15:09

Ik beantwoord alleen even je eerste vraag, aangezien ik van het inrijden niet zoveel verstand heb :)

Het ligt er helemaal aan of jouw paardje wondjes krijgt in zijn mondhoeken, als dat zo is zou ik bitringen gaan gebruiken. Mijn hafje had ook een enkel gebroken trensje, met ringen. Nu heb ik een dubbelgebroken en heeft ze nergens last van, maar je moet het gewoon even proberen.
Weetje ook waarom je eigenlijk bitringen gebruikt? Waardoor het komt dat ze wondjes krijgen?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 15:10

Je moet geen bitringen gebruiken. Het mag.

Ik vind het prettig om te gebruiken. Bit ligt netjes in de mond maar zo voorkom je velletjes.

Rijdt mijn jonge pony op een simpel enkel gebroken bustrensje.
Hoor ook goede verhalen over dubbel gebroken trensjes.

Het beste is proberen wat je pony het fijnst vind.
Waar je kan ook nog overwegen om bitloos te beginnen.

Princesj

Re: bij een dubbelgebroken watertres ook een bitringen gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 15:14

Bitringen gebruik je naar mijn idee alleen als je bit niet 100% goed past tegen het schuiven.

Voor het inrijden kun je verschillende bitten gebruiken. Veel mensen gebruiken een knevel trens, deze geeft ook iets druk aan de buitenkant van de mond, waardoor het voor het paard logisch is zijn hoofd de juiste kant op te doen.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 16:57

Ik gebruik bitringen bij jonge paarden waar nog een stuur op gezet moet worden. Paarden zijn niet geboren met een "stuur", weten nog niet wat links en rechts is en met bitringen weet ik (bijna) zeker dat ik niet de bit-ringen door zijn mond ga "trekken". Een bitring geeft een soort "duwtje" tegen de mondhoek. Liever een rubber bitringetje die dit duwtje geeft dan de stalen bit-ring, ben ik van mening :-)

Vaak werden bitringen ook gebruikt omdat er bitten waren die een kier hadden tussen het bit en de ringen (de D-trens bijvoorbeeld). Hierdoor kon het wel eens zijn dat het velletje van de mondhoek ertussen kwam. Met bitringen sluit je dit uit.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 17:04

Princesj schreef:
Bitringen gebruik je naar mijn idee alleen als je bit niet 100% goed past tegen het schuiven.

daar zijn bitringen toch echt niet voor uitgevonden. ze worden gebruikt om tegen te gaan dat er velletjes tussen de ring en het bit komen. dit kan gebeuren bij een watertrens omdat de ringen volledig kunnen draaien.

je moet ze trouwens niet gebruiken, ik deed altijd zonder. heb eigenlijk ook nooit last gehad van velletjes.

bij het inrijden zou ik gewoon een heel zacht bit gebruiken. een dubbelgebroken bustrens bijvoorbeeld. ligt mooi stil in de mond en heeft een zacht mondstuk

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 11:49

dank jullie wel.
ik dacht met watertres dat het soms wat te veel beweegt en plekjes aan mond hoeken kan krijgen.
vandaar dat ik dacht dat dat ook kan met dubbel gebroken.
we proberen het eerst met dubbelgebroken en hopen dat er niks gebeurt

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 11:51

en bitloos rijden lijkt me geweldig
kan dat ook met inrijden?

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:00

Jahoor, je kunt een paard ook prima bitloos inrijden.

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:22

Ik gebruik geen bitringen en heb eigenlijk ook nog nooit last gehad van velletjes die bij de paarden ertussen zaten!