Paard drukt rug weg: boomloos? Welke?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Paard drukt rug weg: boomloos? Welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 14:50

Vandaag is er iemand bij mijn paard wezen kijken voor tuigage. Heeft meteen naar rug en zadel gekeken. Het komt erop neer dat mijn zadel (Imperial Riding) te smal is voor mijn Friese ruin. Hij loopt hierdoor met een weggedrukte rug, zijn rug is gevoelig en hij zet zijn achterbenen er niet goed onder. Ik heb tips gekregen omtrent longeren en rugoefeningen. EN om uit te kijken anar een ander zadel met een bredere boommaat. Ik zoek me nu dus een ongeluk naar wat voor zadel ik erop kan doen. En helaas heb ik geen oneindig budget :D Want de Fsryo zadels bijv zijn ontzettend duur.

Nu trekken mij zowiezo de boomloze zadels. Maar wil een "engels" eruitziende variant, geen western! Ik heb gezien:

Barefoot (Drytex Cheyenne)
Freemax
Dutchrider

Zijn dit geschikte zadels voor een Fries die dus de achterkant beter moet gaan gebruiken etc?
En welke ervaringen hebben jullie ermee: zit je een beetje stevig, kun je gewoon lichtrijden, etc.

(NB het was een "erkende" zadelmaker, we hebben het kort over zadels gehad. Hij heeft verder niks aangemeten omdat hij voor een ander soort tuigage langs kwam)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 14:56

Een goed zadel zit het paard niet in de weg en daardoor kan het paard makkelijker en beter gaan bewegen, maar het is niet zo dat een paard met een goed zadel meteen beter de achterhand gaat gebruiken; dit moet jij als ruiter doen! Je moet gewoon een goed zadel uitzoeken, tweedehands A-merk boomzadel kan ook prima, als het maar goed past en door een professional wordt aangemeten.

Maar geen enkel zadel, hoe duur ook, kan je rijtechnische problemen oplossen, dat zul je echt zelf moeten doen d.m.v. gedegen training onder goede begeleiding.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 15:28

Dat weet ik natuurlijk!! Het gaat er nu om dat dit zadel in zijn rug prikt. Het ligt achter zijn schouders ipv erop en ligt dus echt in zijn rug te duwen. Nu kan ik wel leuk gaan longeren en oefeningen doen: zodra ik dit foute zadel erop leg zal hij weer lijn hebben, rug wegdrukken etc. Dus met dit zadel kan ik rijtechnisch nu weinig aanvangen.

Ik ben nu dus op zoek naar dat goede zadel en nam ook eens een kijkje bij boomloos. Mijn vraag is dus of boomloos de kwaal niet ook zal verergeren of dat het juist een oplossing kan zijn voor zijn rug (lichter, meer ruimte etc), waardoor de rijtechnische oplossingen beter uit de verf zullen gaan komen. En daarbij dus meteen de vraag wat de ervaringen zijn op boomloos gebied.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:18

Zilfstar schreef:
Het ligt achterzijn schouders ipv erop en ligt dus echt in zijn rug te duwen. Nu kan ik wel leuk gaan longeren en oefeningen doen: zodra ik dit foute zadel erop leg zal hij weer lijn hebben, rug wegdrukken etc. Dus met dit zadel kan ik rijtechnisch nu weinig aanvangen.

Achter zijn schouders i.p.v. erop? Zadel hoort niet op zijn schouders te liggen maar een handbreedte achter het schouderblad.
Longeren kun je voorlopig doen zonder zadel, evt. correct bijgezet om de goede spieren weer te trainen. Van goed longeren kan een paard echt beter worden, ook als je tijdelijk niet kan rijden.

Boomloos heb ik geen ervaring mee, kan ik je dus niets over vertellen. Wel zullen tegenstanders zeggen dat het het ruitergewicht minder goed kan verdelen, juist door het ontbreken van een boom. Alles wat jij zoekt in een zadel (voldoende ruimte, bredere boommaat én ook nog te betalen) kun je ook vinden bij boomzadels. Succes met je zoektocht! :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 18:28

Iemand nog ideeen? (Het is nu wat drukker op Bokt zie ik)

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 18:36

Ik denk dat jou probleem niet zo heel groot is wat betreft een ander zadel.

Fryso's kun je ook tweedehands kopen.
Ik weet niet wat je budget is?

Maar goedkopere merken hebben ook diverse boommaten. Daar moet echt wel iets betaalbaars tussen zitten.
Boomloos lost jou probleem niet op. Het kan een keuze zijn maar als het zadel past, zit de boom niet in de weg.

Trouwens, laat er anders meerdere personen naar kijken, zodat je van iedereen hun mening hoort. Van de kreet: hij ligt achter het schouder ipv erop krijg ik de rillingen.
Een goed zadel is heeeel belangrijk!

Bomba

Re: Paard drukt rug weg: boomloos? Welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 18:39

Fryso zadels zijn toch niet zo heel extreem duur?

Ik sluit me verder bij Tinkels aan. Er is vast wel een goed zadel (met boom) voor jou paard te vinden.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 18:42

Hier een link van een zeer net Fryso zadel! Voor een, vind ik, nette prijs. Had even voor je gekeken.
http://link.marktplaats.nl/321523577

Misschien zou je eerst moeten informeren en passen welke boommaat je nodig bent.

succes!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 18:47

Nou € 1100 voor een zadel is voor mij wel heeeeel duur hoor. En daar beginnen ze zo ongeveer geloof ik. Tenminste die ik op internet gevonden heb.

Tsja, de zadelmaker noemde dat zo, dat ie achter de schouder lag in plaats van aansluitend geloof ik. Ik kon wel zien wat hij bedoelde. In plaats van mooi aansluitend op het lijf, drukt het zadel helemaal in het lichaam na aansingelen en dat was geen fijn gezicht! Er hebben 3 mensen onafhankelijk van elkaar gezegd dat het zadel te smal is, dus dat geloof ik wel. En allemaal hebben ze er verstand van hoor! Je kunt het zo zien dat mijn zadel deze vorm heeft /\ en mijn paard is meer ( maar dan een kwart slag naar rechts gedraaid...

Zijn Wintec zadels ook goed trouwens? (met boom zijn die inderdaad)

Waarom zijn jullie tegen een boom trouwens? Het is niet zo dat ik denk dat ik met een boomzadel het probleem niet op kan lossen. Of dat ik denk dat een boomloos zadel DE oplossing is. Ik dacht meer: als ik nou toch voor een nieuw zadel moet gaan, dan maar meteen me orienteren op boom en boomloos en dan kijken wat het beste ligt, voor paard, ruiter en portemonnee ;)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 18:47

Tinkels schreef:
Hier een link van een zeer net Fryso zadel! Voor een, vind ik, nette prijs. Had even voor je gekeken.
http://link.marktplaats.nl/321523577

Misschien zou je eerst moeten informeren en passen welke boommaat je nodig bent.

succes!

Yep, had ik ook gezien. Maar Legacy is een dressuurzadel en ik zoek VZH (veelzijdigheid)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 18:49

Voor brede ruggen is ook Massimo een heel goede optie.
Of kijk eens naar zaldi (via trekkingsaddles.nl) voor bv de schooler. Is wel meer richting spaans, maar het zwaartepunt ligt iets verder naar achter. En dat maakt goed ruggebruik net iets makkelijker. Merk is goed en trekkingsaddles heeft er ook een testzadel van.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 18:50

Ik dacht altijd dat elk zadel met boom in verschillende boommaten te verkrijgen was... Divoza heeft altijd goede nagekeken tweedehandszadels voor een mooie prijs!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 18:57

Janine1990 schreef:
Ik dacht altijd dat elk zadel met boom in verschillende boommaten te verkrijgen was... Divoza heeft altijd goede nagekeken tweedehandszadels voor een mooie prijs!

Heb even bij Divoza gekeken en zij hebben ook een zadelpasservice zie ik. En kunnen het oude zadel taxeren. Dat is ook wel gunstig.
Iemand ervaring met deze service van Divoza? Is deze goed?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 18:59

Zilfstar schreef:
Janine1990 schreef:

Heb even bij Divoza gekeken en zij hebben ook een zadelpasservice zie ik. En kunnen het oude zadel taxeren. Dat is ook wel gunstig.
Iemand ervaring met deze service van Divoza? Is deze goed?

Ben in September wezen kijken naar een zadel, maar hadden van een kennis al een zadel liggen om te passen. Hebben daar gevraagd wat we er voor zouden moeten geven, kregen zelfs daar nog advies over. Dus naar mijn idee prima service. Ook als het niet om hun eigen inkomsten gaat.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 19:08

Ik kan je uit ervaring alleen zeggen, test een boomloos zadel eerst uit! Je kunt ze vaak testen bij verkopers en rij er dan ook wat langer mee op je paard!! IS het echt waard!

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 21:34

ik wist geeneens dat er een veelzijdigheid van Fryso was :D

Ik zou je eens goed laten informeren in een zadel met boom en zonder.
Voor en nadelen opschrijven...
dan komje er vast uit!
heelveel succes!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 09:31

Ja, ik krijg nu ook al tips van mensen met Friezen dat boomloos op rondgeribde paarden niet goed blijven liggen.
Denk toch steeds meer aan een boomzadel. Stalgenootje heeft een boomloos liggen die ik mag proberen! Dus dat is wel prettig.

Ja als ik bij Fryso kijk zijn die er wel.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 18:21

Nou ik heb een zeer rond tonnetje met een hartstikke platte schoft en het zadel ligt gewoon hartstikke vast!!!

Boomloos of boom, ik wil op mijn fjord niets anders meer dan mijn cheyenne, maar of ik dat op een ander paard ook nog wil weet ik niet.

Kwestie van wat het beste werkt qua combie paard/ruiter.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 18:51

Nou zadel gepast! Zat veel beter qua pijnlijkheid. Kon nu echt in stilstand al zo veel aansingelen als met het gewone nooit lukte omdat ie zijn adem zo vastzette! Arm paard :(:) wat heb ik hem al die tijd aangedaan met dat smalle ding :o . Paard stond ook achterom te kijken van huh? Wat ligt er nu op mijn rug?

Mag het zadel de komende tijd uitproberen dus ben benieuwd!

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:29

Ik zou het ook lekker uitproberen. Fijn dat je die mogelijkheid hebt. Scheelt ook weer geld. Een zadel kopen wat niet bevalt is helemaal zonde!
Als het niks is dan zou ik gewoon een passervice langs laten komen. 2e hands boomzadels is opzich ook niks mis mee.
Succes verder :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:14

Oh, lekker dt je hem tijdje mag lenen, dat is het fijnst.
Leuk om te horen dat je paard meteen veel positiever reageert.

Heb zelf een bates caprilli dressuur met verwisselbare boom. (zeg maar leren wintec)
Op mijn ronde fjord (zonder schoft) zat daar een rode boomin.
Nu net dit weekeind zwarte boom(2 maten kleiner) in laten zetten, voor mijn nieuwe paardje.
Ik had geluk, zadel past!! pffftttt.
Moet er niet aan denken weer een zoektocht te starten, voor mijn fjord ook heel lang gezocht.