Hopeloze combi (zadel)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zap

Hopeloze combi (zadel)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 21:03

Goedendag,
Ik kom weer even spammen (ben lekker bezig :+ )

Ik ben toch op zoek naar een nieuw (passend :Y) ) zadel voor mijn knollie. Ik weet dat je van het internet
geen zadel kan kopen en ik weet dat het lastig is, maar mischien heeft er iemand gewoon een goede tip voor mij :).
Niet geschoten is altijd mis toch?

Nu wil het feit dat wij (poown en ik) een fantastisch combi zijn.... uhum, niet dus }> . Ik ben klein, heb korte pootjes en
heb heel snel last van zweetbladen (vooral in het feit dat ze heel snel te lang zijn). Daarbij komt mijn pony nog eens,
smal van voren (smalle schouders) en in verhouding behoorlijk ronde ribben en een iet wat dikke kont (sorry pony :(:) ),
overbouwd en nauwelijks schoft. Het probleem, alles schuift naar voren (zelfs de longeersingel :+ )

Ik ben uiteraard niet van plan zelf te gaan dokteren met zadels! Maar van alle zadels heb ik werkelijk geen idee waar ik moet
beginnen om iemand te vragen.

Budget is uiteraard niet eindeloos ;) en een WOW-zadel/Hulzebos/Daaleman/Prestige/stubben (nieuw!) gaan echt te ver :j

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groetjes

Niffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 21:08

Ik heb goede ervaringen met euroriding. Volgens mij waren bij mij de zweetbladen verlengd, dus misschien kan een stukje verkorten ook wel. En kon er "iets van een voorsingel worden ingebouwd". Maar dat weet ik niet meer zeker, sorry! Ik zou gewoon zeggen, haal er een goede zadelmaker bij en ga lekker een uurtje passen en rijden. Wij hebben toen van Rijs erbij gehaald. Hij keek echt naar je paard en naar jou en zocht daar de zadels bij uit. Hij had in iedere prijsklasse bijna wel iets wat voor ons lekker zat en bij het paard goed lag.

Succes

edit; aangevuld

zap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 21:14

Niffie schreef:
Ik heb goede ervaringen met euroriding. Volgens mij waren bij mij de zweetbladen verlengd, dus misschien kan een stukje verkorten ook wel. En kon er "iets van een voorsingel worden ingebouwd". Maar dat weet ik niet meer zeker, sorry! Ik zou gewoon zeggen, haal er een goede zadelmaker bij en ga lekker een uurtje passen en rijden. Wij hebben toen van Rijs erbij gehaald. Hij keek echt naar je paard en naar jou en zocht daar de zadels bij uit. Hij had in iedere prijsklasse bijna wel iets wat voor ons lekker zat en bij het paard goed lag.

Succes

edit; aangevuld

Dankje voor je reactie. Euroriding ligt er nu inderdaad ook op, maar ben er nog steeds niet helemaal over te spreken :n. Het blijft ietwat naar voren schuiven (is al veel aan verbouwd overigens).

Ik vind het alleen zo lastig om een zadelmaker uit te kiezen en langs te laten komen, omdat je daarmee al zoveel zadels misloopt :)

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 21:15

voor jezelf zou je een stubben juventus, prestige lucky, ainsley zadels kunnen proberen. Zijn allemaal zadels die geschikt zijn voor de kleinere ruiter. Deze zijn 2e hands best te krijgen met een budget van bijv. 600-700 euro.
Waarschijnlijk voor je paard een zadel met niet te lange kussens, breder wervelkanaal en een ingebouwde voorsingel zodat het niet zo naar voren glijdt. Je zou een medium/brede boom best wat meer op kunnen vullen aan de voorkant zodat het ook bij de schouders netjes ligt.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 21:15

Ik zou zeggen; massimo. Dat is vrij goed aan te passen en is ook gebouwd op rondgeribde paardjes met smalle schouders en weinig schoft.
Esther Groen van http://www.greendistance.nl komt langs om alles op te meten en kan je goed adviseren over wat zou kunnen passen en wat absoluut niet. Heel kundig iemand en een massimo heeft geen absurde nieuwprijs. Je kan haar altijd eens mailen?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 21:17

okeey, bedankt voor de info swatch! Ik ga je adviezen absoluut meenemen!

Probleem bij pony is overigens ook dat het heel snel gaat klapperen achter :j

@brittkitt, ik heb ook zitten kijken naar de massimo inderdaad! Heb ook al gehoord dat dat goed ligt
op wat rondere paardjes! Bedankt. Ze hebben inderdaad een nette prijs en rond zo'n prijs wil ik ook
echt wel gaan zitten :j (als het maar past!)

Niffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 21:18

Volgens mij heeft Van Rijs heel veel merken en vertegenwoordigt hij niet 1 merk maar wel aardig wat. Hij heeft ook 2e hands en je kan m eventueel ook naar je zadel laten kijken dat hij m aanpast. Oh, zie nu dat er al veel aan verbouwd is. Weet niet waar je woont maar hij zit in Zevenhuizen. Volgens mij kan je ook met paard en al bij hem langs. http://www.vanrijs.nl voor meer info.

delerium

Re: Hopeloze combi (zadel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 21:25

Ik ben nogal weg van de knightrider voor mijn soortgelijk gebouwde poown. Zeker met verwisselbare bomen, kan wellicht ook een optie voor jou zijn?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 21:37

goh, je lijkt mij wel,haha. pony breed op de rug, smal in de schouders..lastig. Zefs wow bleef niet liggen achter de schouder.
Ik heb besloten een maatzadel te laten maken, een black country. Nou moet nog blijken of dit uiteindelijk gaat passen, daar de bomen wel standaard zijn, maar we laten ons adviseren. Mischien is dit iets voor jou. Nieuwe vzh zadels vanaf 1500 euro.

ik heb wel al geschoten dat met een lastig model paard je een aardig budget moet hebben,haha

zap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 21:38

Ja Karev, het is echt een drama :P. Alles hobbelt naar voren...er is ook niks dat het tegen houdt!

Ik heb serieus al zitten denken dat we er maar een ijslanderzadel op moeten proberen..

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 21:39

Even een stukje uit mijn zadelboekje. Ik denk dat je daar best het e.e.a in zal herkennen.

"Een smalle schouderpartij icm een ronde ribbenkast, een korte rug en een ver naar voren liggend singelgroeve en dan vaak ook nog een buikje. Dit type paard heeft zo'n beetje alle anatomische kenmerken van een probleempaard voor de zadelleverancier (Opwekkend nieuws of niet :+ ?) Vrijwel elk zadel zal te dicht bij of zelfs op het schouderblad komen te liggen.

De oplossing zal gezocht moeten worden in een zadel dat door zijn bouw de schouderpartij onvoorwaardelijk en meer dan gemiddeld vrij laat. Denk aan een zadel met een "half panel" waar het schouderblad makkelijk, zonder schade onderdoor kan roteren. Sommige typen boomloze zadels, of het gebruik van een zelf op te vullen zadelonderlegger die het hele zadel iets optilt en waar je desnoods een deel van de vulling in het schoudergebied weglaat kunnen hierbij helpen."

Je zou kunnen kijken naar een Pegaso of een Phoenix. Beiden zijn degelijke boomloze zadels, maar kunnen in jouw geval hun waarde bewijzen.

Ga in ieder geval niet aan de gang met een voorsingel of staartriem, die doen in dit geval (voor langere tijd) meer kwaad dan goed.

Edit: ik zie dat Massimo's aangeraden worden. Dit zou ik in dit geval niet doen aangezien het zadel door de naar voren geplaatste singelstoot het zadel toch wat naar voren trekt. Op het moment dat de schouders dat niet op kunnen vangen zit je bij wijze van spreken zo op de nek. Ik heb zelf een Massimo Trail, nog nooit zo'n fijn zadel gehad en ik raad hem ook iedereen aan, mits diegene het juiste paard ervoor heeft :D .
Laatst bijgewerkt door fjordnina op 15-02-10 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

zap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 21:42

Ik ben absoluut geen voorstander van boomloos :n

Verder geef je me het nieuws Fjordina dat ik eigenlijk niet wilde horen (oftwel, kansloos een passend zadel te vinden :P). Ik had nog enige hoop...nu niet meer .... -O-

Zonder gekheid, ook jij bedankt voor je reactie uiteraard :D

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 21:42

Is boomloos eventueel iets voor je?
Soms blijven dat soort zadels wel goed liggen, omdat ze anders van vorm zijn. De zadels van startrekk zijn erg mooi, vind ik persoonlijk, en liggen ook rond de 1300 euro, nieuw.

Oh wacht, ik zie dat fjordnina ook al boomloos aangeeft :+

*edit; oh zie dat je dat niks vind, waarom niet, als ik vragen mag?
http://www.buitenzinnig.nl/DaviWB/Pagina11.html Vanaf het midden van de pagina staan de dressuur en het veelzijdigheidsmodel.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 21:43

Ik heb er weleens een boomloos zadel opgehad, maar dat lag zo mogelijk nog 10x slechter! Ik weet dat de ene boomloze niet de andere is hoor!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 21:44

Testen is weten, ofzoiets :+ :D
Dat is het voordeel van boomloos, je kan testen om te kijken hoe het ligt en hoe je paard reageert. Ook semi-boomloos kan soms heel goed zijn omdat ze flexibel zijn, maar wel de stevigheid hebben. Greendistance heeft ook (semi)boomloze zadels :j

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 21:58

Barefoot lag ook niet op mijn fjord, er zijn tegenwoordig betere (semi)boomloze zadels op de markt. Ik denk dat, hoe l*llig ook, je keuzemogelijkheden vrij beperkt zullen zijn. Sluit boomloos niet uit, ga proberen, kijken, voelen. Soft Balance zadels kunnen ook nog een optie zijn.

Verder als je echt echt echt ( :D ) een boomzadel wil, kun je nog kijken naar Thorowgood (mocht je dat nog niet gepast hebben). De T6 versie ligt wel totaal anders dan de T4 dus daar zit wel flink verschil in.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 09:05

boomloos was voor ons ook hopeloos, zat zowaar nog sneller op de nek,haha

Wow is, zoals de verkoopster zei, ook semi booloos. Het kopijzer dat er in zit heeft korte takken, en drukt niet in de schouder. Maar daardoor heeft het kopijzer ook gen houvast achter het schouderbot helaas,het zit wel zaaaallig!

Ik zal je, als Heleen geweest is, mijn bevindingen over black country melden.

En anders koop je een barebackpack,haha

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 09:43

Terwijl bij mij mijn ghost juist als een huis ligt terwijl mijn massimo wel wat schuift :Y) (maar alle andere boomloze zadels schoven ook hoor)

Sirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 09:51

Al eens gedacht aan een FlexQuality-pad? Een oplossing voor veel "probleem"-ruggen en stukken goedkoper als een nieuw zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 10:12

idd massimo, schijnt erg goed te liggen op ronde paarden. En zelf heb ik de Trail en dat is echt een heerlijk zadel!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:30

Als ik jou was zou ik gewoon eens een Ghost-testzadel proberen , kun je spelen met de singel-positie en hij heeft korte zweetbladen.

Zeggen dat je "boomloos" niks vind omdat je wel eens 1 of 2 boomloze zadeltjes geprobeerd hebt , is natuurlijk onzinnig :P

Je hebt vast ook wel eens een boomzadel geprobeerd dat voor geen meter zat / lag , dan keur je dat toch ook niet meteen helemaal af ?
Van hetzelfde merk hebben ze meestal nog tientallen andere soorten en maten zadels waar er wellicht wel 1 bij zit die perfect ligt.
En anders zijn er altijd nog enorm veel andere merken en types , die allemaal weer hun eigen pasvorm hebben :)

Als je een oudere Wintec / Kieffer / wat dan ook vergelijkt met een nieuwere , of een heel ander type , dan is dat gewoon weer een heel ander zadel :)

Zo zit het bij boomloze zadels ook , die KUN je niet allemaal afschrijven als je er toevallig eens eentje geprobeerd hebt , dat is niet rechtvaardig :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:57

kijk ook eens bij bates,de caprilli en de isabelle werth zijn hele fijne degelijke zadels en de boom is vervangbaar,je kan dus de kamerwijdte aan blijven passen. ook zitten er losse wrongen bij dus naar wens aan te passen. ze staan af en toe tweedehands op internet/marktplaats

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:01

bates,de caprilli en de isabelle werth die zijn toch van Wintec? ik heb altijd gehoort dat wintec echt verschrikkelijk ligt op ronde paarden.. Dus dat lijkt mij zoiezo geen optie

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:05

nee,dat is niet zo de bates komt wel uit dezelfde club zeg maar maar het is een ander produkt.de bates zijn ook van leer, bij mijn paard ligt de bates als een zonnetje,juist door het brede kanaal tussen de kussens en de vorm van de kussens,en ik heb een hele ronde tante haast zonder schoft. heb bij haar veel moeite gehad om iets passends te vinden,het werd de bates of een wow..tis de wow geworden maar als ik die mogelijkheid niet had werd t de bates.
Een vriendin van me heeft ze ook voor haar paarden ook rondgeribt allebij en ook daar alles naar wens,probeer er eens een te passen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:08

Ligt er aan wat voor powny je heb. Ik heb op mijn Haf een David de Wispelaere liggen en die ligt als een huis.