Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Caira schreef:als ze zonder bit niet te rijden is heb je absoluut de verkeerde instructrice! En als ze je aan de hulpteugels wil hebben helemaal.

ilse86 schreef:Caira schreef:als ze zonder bit niet te rijden is heb je absoluut de verkeerde instructrice! En als ze je aan de hulpteugels wil hebben helemaal.
Dat vind ik echt onzin. Ik heb een 19-jarig paard die altijd met bit gereden is tot het Z1. Als ik m nu niet kan rijden zonder bit, zou dat betekenen dat mijn instructrice slecht is. (Feitje: instructrice heeft GP met 1 paard en PSG met meerdere paarden gereden)
Nee, dat jouw paard zo doet ligt niet per definitie aan jouw instructrice. Die hangt dat bit er toch niet in?
Je zou wel kunnen vragen of ze je wil helpen met zitoefeningen. Hier hoort je paard op terug te komen.
Verder kun je hem eerst even aan de longe doen, zodat de ergste 'hitte' eraf is.
ilse86 schreef:Caira schreef:als ze zonder bit niet te rijden is heb je absoluut de verkeerde instructrice! En als ze je aan de hulpteugels wil hebben helemaal.
Dat vind ik echt onzin. Ik heb een 19-jarig paard die altijd met bit gereden is tot het Z1. Als ik m nu niet kan rijden zonder bit, zou dat betekenen dat mijn instructrice slecht is. (Feitje: instructrice heeft GP met 1 paard en PSG met meerdere paarden gereden)
Nee, dat jouw paard zo doet ligt niet per definitie aan jouw instructrice. Die hangt dat bit er toch niet in?
Je zou wel kunnen vragen of ze je wil helpen met zitoefeningen. Hier hoort je paard op terug te komen.
Verder kun je hem eerst even aan de longe doen, zodat de ergste 'hitte' eraf is.
ilse86 schreef:@ Ciara
Mag ik vragen waar jij ineens dat veiligheidsaspect vandaan haalt? Volgens mij is dat hier niet bepaald van belang. Het gaat om controle en in mijn ogen zijn paarden die altijd met bit gereden zijn er dusdanig aan gewend dat ze moeilijk (dressuurmatig, dus geen vrijblijvend gehobbel) zonder bit te rijden zijn.
Daarnaast gaat het niet om het feit of een instructrice wel of niet kan rijden. Het gaat erom dat we een passende manier vinden om de TS en haar paard enigszins gecontroleerd in t rond te laten gaan. Ik denk TS om zitoefeningen moet vragen.
ilse86 schreef:@ Bizzybijtje
Sjah, mensen verschillen. Ik heb een instructrice die mij gevoel uitlegt. Die me uitlegt wat ik moet voelen als ik een paard op mijn zit terugrij. Die me uitlegt wat ik moet voelen voordat ik mijn paard opwaarts rij.
Ik ben vóór op de zit rijden (en een dubbelgebroken bitje, vaak prettiger voor t paard).
maaike5581 schreef:Zadel is goed,die is laatst nog nagekeken.
maaike5581 schreef:Zonder bit rijden is momenteel helemaal geen optie want dan is ze niet meer te rijden.
maaike5581 schreef:Ik vraag puur advies over een bit, haar gezondheid is goed en les heb ik ook.
Die heeft mij het advies gegeven om met hulpteugel te gaan rijden terwijl ik liever niet met hulpteugels rijd.