Sidepull zonder frontriem, kan dat?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anne77

Sidepull zonder frontriem, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 12:48

Hoi,

Ik heb een sidepull, maar nu is mijn vraag kan dit hoofdstel ook zonder frontriem gebruikt worden?
Zo niet wat is dan het probleem als je hem zonder frontriem gebruikt?

Hier mijn sidepull:
Afbeelding

Graag hoor ik jullie bevindingen

troi

Re: Sidepull zonder frontriem, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 14:41

Ik kan me voorstellen dat het hoofdstel dan een stuk minder stabiel om het hoofd zit en dat is iets dat bij een sidepull wel heel belangrijk is. Heb je al geprobeerd wat je pown ervan vindt als je de frontriem eraf haalt en gaat rijden?

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 15:20

Maar wat zou er dan minder stabiel aan zijn?
Ik heb het nog niet geprobeerd zonder, dus heb ook nog niet kunnen zien of het hoofdstel dan heel erg gaat schuiven of wat dan ook.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:27

als je de frontriem van je hoofdstel afhaalt gaat het kopstuk naar achteren glijden. zeker door het missen van een strakke neusriem ga je dit waarschijnlijk erg merken. waarom wil je de frontriem er afhalen?

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 18:52

Nou zoals je op de foto ziet, zit de frontriem erg hoog en dus tegen haar oren aan.
Eigenlijk moet ik dus een wat grotere hebben denk ik, maar ik dacht aangezien je bij western hoofdstellen ook wel eens geen frontriem gebruikt dat dit bij een sidepull misschien ook wel kon...

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 19:02

Een beetje schoenmaker maakt zo een grotere frontriem voor je. Even je oude meenemen voor de maat van de lusjes. Volgens mij is je frontriem gewoon van plat leer dus moet niet zo moeilijk na te maken zijn.

En anders gewoon uitproberen maar denk dat het wel gaat schuivenvooral met die dikke manen van haflingers.

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 10:23

Oke dank je wel, ik ga ook nog wel even kijken of ik een grotere frontriem heb, het probleem is namelijk ook dat de sidepull nog wel wat hoger mag maar ik kan hem nu niet hoger doen want de frontriem zit in de weg. Misschien heb ik dus ook wel kortere bakstukken nodig, dat het klipje niet zo hoog zit. Maar dacht ga eerst even kijken of het kan zonder frontriem, maar helaas waarschijnlijk gaat dat dus niet werken.

Maar hoe zit dat dan bij de western hoofdstellen, deze hebben toch vaak ook geen frontriem en soms zelfs ook geen keelriem.

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:28

Ik heb mijn sidepull neusriem aan een westernhoofdstel hangen en heb van hetzelfde probleem last. De frontriem zou net een cm of 5 langer mogen zijn. Ik heb er ook al overnagedacht om de frontriem er af te halen maar paard merkt dit en probeert het hoofdstel af te schudden. Ik heb nu nog als optie om de bakstukken een gaatje langer te maken maar ik denk dat dit niet gaat werken ivm de hoogte van de neusriem. Ik hou dit topic nog even in de gaten.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 18:04

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 22:22

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 10:05

Het is een gedeeld kopstuk, dus als je de frontriem eraf haalt zit de keelriem los om de hals. Maar ik heb er alleen maar afgehaald omdat ik het mooier vind zonder al die riemen om z'n hoofd, verder heeft het niet echt een doel.

Het blijft prima zitten. Hij schuift soms wat naar achteren, maar dat komt doordat hij geen manen achter z'n oren heeft. Jouw haflingermanen zullen dat wel voorkomen.

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 11:55

Lenneke_ schreef:
Het is een gedeeld kopstuk, dus als je de frontriem eraf haalt zit de keelriem los om de hals. Maar ik heb er alleen maar afgehaald omdat ik het mooier vind zonder al die riemen om z'n hoofd, verder heeft het niet echt een doel.

Het blijft prima zitten. Hij schuift soms wat naar achteren, maar dat komt doordat hij geen manen achter z'n oren heeft. Jouw haflingermanen zullen dat wel voorkomen.

Dank je wel voor je reactie, dus jij hebt geen probleem dat hij minder stabiel ligt, wat wel belangrijk is bij een sidepull?
Kan het hoofdstel zonder frontriem dan ook niet sneller af gaan, of merk je hier niet zo veel van?
Ik zal het eens gaan proberen zonder frontriem kijken of hij erg gaat schuiven.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 21:13

supersambo schreef:
En anders gewoon uitproberen maar denk dat het wel gaat schuivenvooral met die dikke manen van haflingers.

Dan kan ik je uit de droom helpen. Juist dikke manen houden het kopstuk zelf al een beetje vast. Ik heb geen frontriem voor mijn hoofdstel en dat blijft prima zitten in de gigapruik van mijn ros.

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 23:21

hestejente schreef:
supersambo schreef:

Dan kan ik je uit de droom helpen. Juist dikke manen houden het kopstuk zelf al een beetje vast. Ik heb geen frontriem voor mijn hoofdstel en dat blijft prima zitten in de gigapruik van mijn ros.

Mag ik vragen waarom je geen frontriem gebruikt?
En je merkt dus niet dat er geen frontriem op je hoofdstel zit?

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 23:27

Ik heb ook een (zelf gemaakte) side pull zonder frontriem op mijn haf. Geen problemen hier, rijd hetzelfde als mijn gewone hoofdstel :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 09:39

Anne77 schreef:
Mag ik vragen waarom je geen frontriem gebruikt?
En je merkt dus niet dat er geen frontriem op je hoofdstel zit?

Omdat ik een IJslands hoofdstel voor mijn IJslander heb en aan dat hoofdstel zit helemaal geen frontriem. Wordt zonder verkocht. Daarnaast: je ziet er toch niks van met al die manen. Ik heb ook een Engels hoofdstel en daar heb ik de frontriem af gehaald, was veel te veel gedoe steeds om dat ding fatsoenlijk op z'n plek te krijgen. Maar ik moet wel zeggen dat mijn paard een enorme voorpluk heeft.

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 13:27

Succubi schreef:
Ik heb ook een (zelf gemaakte) side pull zonder frontriem op mijn haf. Geen problemen hier, rijd hetzelfde als mijn gewone hoofdstel :)

Heb je hier misschien ook een foto van, heb je zelf die sidepull gemaakt?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 18:56

ik heb ook zonder frontriem, maar dan geen sidepull, en als mijn paard heel hard met zijn hoofd schud, dan schud hij zijn hoofdstel af...
Geloof me, dan sta je wel even raar te kijken, haha :)

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 20:48

NenaC schreef:
ik heb ook zonder frontriem, maar dan geen sidepull, en als mijn paard heel hard met zijn hoofd schud, dan schud hij zijn hoofdstel af...
Geloof me, dan sta je wel even raar te kijken, haha :)

Zorgt de keelriem er dan niet voor dat het hoofdstel niet zo snel af gaat?
Of moet je paard dan echt heel erg hard schudden, haha.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:56

:o Ik heb een crosslink, geen sidepull :o.
Maar alsnog is een frontriem dat het hoofdstel niet naar achter zakt maar met een neusriem zou dat niet snel gebeuren.
Keelriem is idd ervoor om hem niet over het hoofd te trekken (hoewel er best wat hoofdstel houdini's rondlopen die álles afkrijgen) maar tegenwoordig moet je een vuist tussen je keelriem doen?? Nou, dan heb je er idd niks aan :D

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 11:58

Succubi schreef:
maar tegenwoordig moet je een vuist tussen je keelriem doen??

zo heb ik het meer dan 30 jaar geleden ook al geleerd ;)

ik heb geen sidepull, maar wel een bosal aan een hoofdstelletje zonder front- of keelriem.
blijft prima op zijn plaats :j

Afbeelding