Doehetzelftips! Zadelhoes, hoofdsteltas en meer!!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Prospice

Doehetzelftips! Zadelhoes, hoofdsteltas en meer!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 23:08

- Geen idee of het hier goed staat, ben het boktspoor bijster! -

Voor de doehetzelfers:

Ik ben op zoek naar patronen om zelf een zadelhoes, hoofdsteltas, captas, laarzentas e.d. te maken.

Zijn er mensen die deze ook zelf maken? Welke stoffen gebruik je? Welke patronen gebruik je?

Ben benieuwd!
Laatst bijgewerkt door Prospice op 14-02-10 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 23:10

Hier ben ik ook wel benieuwd naar :) Ik heb nog een zadelhoes op de planning staan namelijk. Ik heb al een buideltasje, bidonhouders, captas, dekje en uitrijdeken gemaakt de afgelopen tijd en nog wat stof over :+ Ik heb zelf geen patronen gebruikt, gewoon nagemaakt van datgene wat ik al had.

Prospice

Re: Zadelhoes, hoofdsteltas en meer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 23:13

Ik heb helaas geen voorbeelden, en ik vind alles wat ze in de winkel verkopen echt veeel te duur (60 euro voor een zadelhoes hihi). En ik wil graag dat alles leuk bij elkaar past en ben best handig, dit moet een mooie uitdaging zijn toch?
Hoe heb je de captas aangepakt? Ik dacht aan gewoon een soort van kussensloopmodel met trekkoordje erin? En het buideltasje?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 23:17

Klopt, gewoon een lap stof om mijn cap heen gevouwen, dichtgestikt (was overigens stevige stof, heb er een fleece laag in gedaan) en inderdaad zo'n dichttrektouwtje, elastiekje erdoor en zo'n dingetje om het strak te trekken. Ben erg blij met de stoffenwinkel, die heeft dat soort dingetjes allemaal.

Buideltasje heb ik nagemaakt van degene die ik had, die was namelijk 20 jaar oud en hartstikke gaar, daar vielen gaten in. Ik heb dus ook wat onderdelen daarvan gebruikt om een nieuwe te maken. De oude had drie vakken, de nieuwe heeft er 1, dat vond ik al moeilijk genoeg :D
http://img.photobucket.com/albums/v622/ ... deltas.jpg

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 23:17

misschien als je je zadel opmeet, de ''platte'' stukken een stuk stof voor knippen(ook ruim, met een elastieke rand), de boverkant wat ruim nemen, en dan met elastiek dat het erom blijft zitten... uuhm, heel duidelijk dit (niet dus)

Bedoel je eigenlijk een zadeltas(die er helemaal omheen gaat), of meer een hoes(die om de bovenkant gaat)

Prospice

Re: Doehetzelftips! Zadelhoes, hoofdsteltas en meer!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 23:20

@Wendy: Oke dan, mijn caphoes wordt de eerste uitdaging!

@Fienaa het gaat mij erom dat spullen netjes en schoon blijven tijdens vervoer e.d. dus het liefst zoveel mogelijk eromheen. Ik heb al wel eens zo'n ding voor alleen de bovenkant gemaakt, dat was vrij simpel, maar ik kom voor een volledig tasachtig iets niet helemaal uit.

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 23:22

Leuk topic, ben ook wel benieuwd. Voor een laarzentas :j

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 23:26

Die zadeltas lijkt me ook moeilijk hoor. Moet eerst eens bedenken hoe en wat ik dan zou willen. De tassen die ik tot nu toe tegen ben gekomen zijn allemaal zo: http://www.ej.nl/SupplyImages/WF00004/9100036000-m.jpg dus op de kop. Ik zou hem juist met de goede kant boven willen hebben :+

Prospice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 23:33

hihi ja, wordt best een puzzeltje.
Ik denk dat ik van dit avontuur maar een fotoserie ga bijhouden, hebben andere creabokkers er ook wat aan. En als anderen dit ook doen, heb ik er ook wat aan ;)

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 23:34

Ik heb ook al foto's gemaakt van alle stappen van mijn dekje en mijn uitrijdeken :j Heb voor de liefhebbers het patroon van de uitrijdeken wel.

Voor je tas, kwam deze tegen op marktplaats: http://link.marktplaats.nl/298099531 Is wel western, maar daar zit een schouderband aan. Slim idee, zoiets wil ik ook wel.

Prospice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 23:39

Ik heb de link even opgeslagen! Ik heb ook wel intresse in het patroon van je uitrijdeken.

Afbeelding Dit is een beetje mijn doel, maar dan zelfgemaakt :)

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 12:17

Ik heb een zadelhoes gemaakt. De hoes die ik bij mijn zadel had gekregen was nl. nogal aan de kleine kant.
Voor het patroon heb ik gewoon het elastiek van de hoes eruit gehaald, daarna de hoes plat op een fleecedeken gelegd en een cm of 10 vanaf de rand nageknipt.
Daarna heb ik een zoom gestikt, elastiek door de zoom gehaald en klaar was de hoes :D

De fleecedeken was een gewone deken die ik ooit eens bij Leen Bakker had gekocht voor 3 euro.

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 16:49

Prospice schreef:
Ik heb de link even opgeslagen! Ik heb ook wel intresse in het patroon van je uitrijdeken.

Afbeelding Dit is een beetje mijn doel, maar dan zelfgemaakt :)

Heel veel succes ! :D Ik begrijp het, zo een voor eromheen is een stukje lastiger !

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:51

Roxy_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 18:20

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 19:49