Ervaringen S-Hack

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kwal

Ervaringen S-Hack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 16:50

Hoi! :)

Aangezien mijn paard erg goed op een stalhalster stapt, ben ik opzoek naar een duidelijk en stabiel bitlooshoofdstel. Ik zat al te kijken naar een hack, met korte scharen. Ik weet dat een hack erg scherp in kan werken en mijn paard niet goed tegen druk kan, dus ik zocht een zo vriendelijk mogelijke. Ik weet dat het zo scherp is als de ruiterhand, maar mijn paard gaat soms ineens naar beneden met haar hoofd en dan zou ze een enorme druk krijgen op haar neus is dat geen goed plan met buitenrijden. :)

Ik zag dus een s hack een keer, en deze zag er vriendelijker uit de de normale hack met korte scharen. :) Wie heeft er ervaring mee? Ik wil graag ermee kunnen springen, dressuurrijden en buitenrijden.

Kom maar op met de ervaringen! :)

KDS

Re: Ervaringen S-Hack

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 16:59

mijn ervaring is dat de s-hack een stuk rustiger ligt dan de gewone hack, heel stil om de neus waar de 'gewone hackemore' veel meer ruis en storing had, kortere scharen ook heb ik het idee en het paard wat ik er mee rijd (ook nou niet ongevoelig voor druk) vind ik er prettig mee te rijden. je hoeft er niets mee te doen als je het niet nodig hebt en voor de rest vind ik dat ik er erg rustig mee om kan gaan.
Al moet je er net zo voorzichtig mee zijn als met ieder andere optoming. Echter zijn er natuurlijk hel veel andere bitloze optomingen. Waarom zou je niet oko nog een andere optoming proberen, genoeg stabiele te vinden toch? Ik rij nu op een sidepul. Daar ben ik ook hele tevreden over en vind ik misschien nog stabieler.

Die druk krijgt ze toch als ze ineens met haar hoofd naar beneden duikt (let ook op dat je hack niets doet als ze met haar hoofd er te diep onder loopt... dus ik weet niet precies wat je gebruikersdoel is...)

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 17:04

Ik heb al veel geprobeerd, stalhalster, sidepull, kaakgekruisd maar dat was allemaal niet echt wat ik wilde. :) Ik zoek iets wat duidelijk kan zijn, bijvoorbeeld als ze zich aansteld bij iets engs, dat ik haar er even doorheen kan slepen. Maar als ik geen druk geef moet ze er geen last van hebben. Ik wil wel dressuurmatig blijven rijden, en blijven springen in de les en buitenrijden :)

Ik heb het idee als ik alleen al een foto zie dat ie zachter is en stabielen dan een hack met lange scharen :)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:10

Heb je wel eens aan een glucksrad gedacht..
Die kun je op verschillende standen zetten, en daar heb je ook shanks (kleintjes) voor..

Ik vind het erg fijn inwerken, en hij ligt heel stabiel.

succes met je paardje..

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 17:13

Nog niet aan gedacht. :) Ik vind ze er erg onstabiel uitzien en dan krijg je al snel vooroordelen. :) Maar ik zou er best een uit willen proberen als iemand in de buurt er een heeft :)

En ik wil niet tijdens een buitenrit van mijn paard af moeten stappen en de gluckrad een tikje strenger zetten omdat ze iets eng vind :+ Dus ik hoop dat je dat niet bedoelt met verstellen! :D

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:22

xDonja schreef:
Ik heb het idee als ik alleen al een foto zie dat ie zachter is en stabielen dan een hack met lange scharen

Ik kan zeker zeggen dat hij stabieler is, zachter zou ik je eerlijk gezegd zo even niet durven zeggen (te lang geleden dat ik met een van beide heb gereden).

Als jij weet wanneer je haar er doorheen kan slepen bij iets engs met een hack en wanneer je haar gerust moet stellen met jezelf... dan kan een hack prima mijn inziens.
Met de hack heb ik nooit echt lekker dressuur kunnen rijden, welke dan ook, moet ik eerlijk zeggen. Dit zou heel goed een mankement van mijn kant kunnen zijn hoor...

Maar stabiliteit is zeker sterker dan met een hack met lange scharen! Vriendelijker... als je het natuurkundig bekijkt misschien wel.
Iets van kracht maal arm? Dan is de arm waar jij kracht op uitoefent minder groot (want kortere scharen) en de arm van het draaipunt naar het neusgedeelte (waar jouw kracht op uitkomt) langer.... dus zou hij vriendelijker kunnen zijn?
Maar... hier zou ik heel goed een hele idiote gedachtegang neer kunnen zetten. Wellicht dat een ander hier meer over kan zeggen?

FitzChivalry schreef:
heb je wel eens aan een glucksrad gedacht...

Hier heb ik weinig ervaring mee... maar ziet er eigenlijk ook wel vriendelijk uit (indien de ruiterhand er naar is enzovoorts... geldt voor elke optoming natuurlijk :P ). Die kun je misschien wel voor buitenrijden 'zwaarder' zetten dan voor bijvoorbeeld dressuur in de bak? Zal idd niet de bedoeling zijn dat je hem telkens los en strak zit al rijdend :P Al kan het natuurlijk wel.
Als je die met scharen hebt werkt die dan niet ongeveer hetzelfde als de S-hack, met als bijkomstigheid dat hij verstelbaar is?
Als je de teugels op het verste 'gat' zet... 'trek' je hem dan niet scheef?
Oh sorry voor al die vragen, heb een opvlieging van interesse :P

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 10:58

Ik heb dus een S-hackamore en ik vindt het niks. Je moet hem echt strak aantrekken anders gaat ie continu schuiven en die bochten zeg maar waar de bakstukken aan vast zitten die combinatie klopt gewoon niet voor mijn paard. Als ik hem hoger bevestig zitten die uitsteeksels op zijn kaken en als ik hem langer doe zit de neusriem niet meer op het neusbeen.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 11:02

xDonja schreef:
Nog niet aan gedacht. :) Ik vind ze er erg onstabiel uitzien en dan krijg je al snel vooroordelen. :) Maar ik zou er best een uit willen proberen als iemand in de buurt er een heeft :)

En ik wil niet tijdens een buitenrit van mijn paard af moeten stappen en de gluckrad een tikje strenger zetten omdat ze iets eng vind :+ Dus ik hoop dat je dat niet bedoelt met verstellen! :D

Neehoor..
wat je bijvoorbeeld zou kunnen doen is 1 paar teugels op standje side pull, en dan nog een paar aan een shankje..
dan kan je gewoon op de side pull rijden, en als het nodig is hem nog iets meer bij je pakken..

het enige nadeel.. die krengen zijn erg duur.. kost ongeveer 100 euro, voor 2 wielen en neus/kinband

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 11:06

Ik heb twee s-hacks en heb eigenlijk nooit problemen met verschuiven of kantelen. Ik heb twee verschillende merken, beide zijn wel doorglij-model, dus niet een apart vakje voor de bakstukken.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 17:03

Okee, dus de meeste hebben er wel goede ervaringen mee :) Het ligt er natuurlijk wel aan wat voor materiaal de neus en kinband zijn, hoe je hem gebruikt en hoe die aan het bakstuk zit toch? :)

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:31

Ik heb twee verschillende, de ene heeft een vrij dunne neusriem en een vaste ketting (deels ketting, deels biothane) en is van aluminium. De andere heeft een dikke biothane neusriem met neopreen onderlegd met een ketting die je los kan halen. Ik had het liefst een combi :+ Een vaste kinriem en een dikke neusriem.

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 18:56

Ik heb eigenlijk ook heel weinig last van schuivingen gehad, en hem toch ook echt niet strak zitten.

Maarja, de S-vorm moet mischien wel bij je paard passen met hoe die hangt natuurlijk. Anders zit hij mis.

Jizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:14

Ik ga altijd samen met een rijgenootje het bos in, wij beiden hebben hackamores, zij met korte scharen, ik een s-hackamore en dan beiden aan een goedhard biothaan hoofdstel.

Persoonlijk vind ik de s-hack fijn rijden, in heb dan wel een bontje onder de neusriem maar voor mijn gevoel werkt hij helemaal niet zo hard in, ik rijd gewoon met losse teugel en met een ophouding werkt hij heel rustig. Heb er verder geen problemen mee.

Mijn rijmaatje daarentegen heeft de s-hack vervangen voor de korte scharen, omdat zij persoonlijk vond dat de s-hack teveel klapperde, voor haar zijn de scharen wat stabieler, maar ze heeft dan wel een paard wat nogal druk is met zijn hoofd. (niet ten gevolge van het hoofdtel, gewoonte/tik van het paard.)

dusja meningen verdeelt, maar de s-hack is verder een heel fijn hoofdstel. Maar als je toch een zachte inwerking zoekt kan je idd net zo goed voor een sidepull of een kruislinkse gaan, die werken ook heel zacht en dat is dan net zo makkelijk...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 12:59

Een sidepull of gekruist hoofdstelletje zijn toch wel totaal anders dan een S-hack hoor :)

Een S-hack is een fijne optoming. De schaartjes wiebelen niet zo pnrustig tegen de mondhoeken als die van normale hackamores , het model is gewoon beter :)

Een Glücksrad vind ik zo'n van alles net niks optoming , neem dan liever gewoon een side-pull of een hackamore :)