xDonja schreef:Ik heb het idee als ik alleen al een foto zie dat ie zachter is en stabielen dan een hack met lange scharen
Ik kan zeker zeggen dat hij stabieler is, zachter zou ik je eerlijk gezegd zo even niet durven zeggen (te lang geleden dat ik met een van beide heb gereden).
Als jij weet wanneer je haar er doorheen kan slepen bij iets engs met een hack en wanneer je haar gerust moet stellen met jezelf... dan kan een hack prima mijn inziens.
Met de hack heb ik nooit echt lekker dressuur kunnen rijden, welke dan ook, moet ik eerlijk zeggen. Dit zou heel goed een mankement van mijn kant kunnen zijn hoor...
Maar stabiliteit is zeker sterker dan met een hack met lange scharen! Vriendelijker... als je het natuurkundig bekijkt misschien wel.
Iets van kracht maal arm? Dan is de arm waar jij kracht op uitoefent minder groot (want kortere scharen) en de arm van het draaipunt naar het neusgedeelte (waar jouw kracht op uitkomt) langer.... dus zou hij vriendelijker kunnen zijn?
Maar... hier zou ik heel goed een hele idiote gedachtegang neer kunnen zetten. Wellicht dat een ander hier meer over kan zeggen?
FitzChivalry schreef:heb je wel eens aan een glucksrad gedacht...
Hier heb ik weinig ervaring mee... maar ziet er eigenlijk ook wel vriendelijk uit (indien de ruiterhand er naar is enzovoorts... geldt voor elke optoming natuurlijk
). Die kun je misschien wel voor buitenrijden 'zwaarder' zetten dan voor bijvoorbeeld dressuur in de bak? Zal idd niet de bedoeling zijn dat je hem telkens los en strak zit al rijdend
Al kan het natuurlijk wel.
Als je die met scharen hebt werkt die dan niet ongeveer hetzelfde als de S-hack, met als bijkomstigheid dat hij verstelbaar is?
Als je de teugels op het verste 'gat' zet... 'trek' je hem dan niet scheef?
Oh sorry voor al die vragen, heb een opvlieging van interesse