Welk bit moet ik gebruiken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ValerieMerel

Welk bit moet ik gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 12:15

Hallo,
ik heb mijn draver nu 2 jaar. ik ben even de naam kwijt van het bit wat ik heb ( begint met een S en hij is 100 euro gewoon een trens) De dresuur gaat TOP met dit bit maar met springen word ze zo heet na de hindernis dan drukt ze der neus en hoofd naar voren en dan heb ik vrij weinig te vertellen. Ik weet dus niet of ik nou een strenger bit in moet doen voor haar en mijn veiligheid of gewoon trainen dat ze na de hindernis rustig is maar dat is zo moeilijk omdat ze dan heel sterk word! ??

Groetjes Merel

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 12:40

aikon

Re: Welk bit moet ik gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:00

Een scherper bit heeft geen zin bij een draver! Ik heb er een aantal omgeschoolt, heb ervaring.
Optie 1:
Zorg dat je na de hindernis weing ruimt hebt, dus een meter of wat voor de rand. Eerst laag beginnen, zodat je geen ongelukken maakt. Met hoger maken rekening houden met afstand hindernis-muur. Belangrijk!
Optie 2:
Meerdere hindernissen vlak achter elkaar, lage stijl sprongetjes.
Optie 3:
Na elke sprong halt houden/kleine volte maken.
Optie 4:
Een vaste martingaal is ook een optie, deze mag adsoluut niet strak. Als hij zijn neus nog boven de schoft kan krijgen mag het niet strakker.
Optie 5:
Een kineton neusriem gebruiken. Bij divosa zijn ze oa te verkrijgen. Voor een omschrijven ff googlen.

Veel succes.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:14

Ik zou eerst trainen, en anders een martingaal gebruiken :) Ik vind het wel goed dat je je eerst orienteerd! +:)+

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:22

Een gewone martingaal helpt niet, dravers hebben geleert het bit vast te pakken. Ze zijn sterk/slim genoeg om onder de werking van een matingaal uit te komen, dit doen ze door hun neus naar voren te steken. Of je moet de ringen bijna ter hoogte van de boven benen hebben, maar dan pakken ze het bit nog vast rn worden hard in de mond en weg is de rem en stuur. Ben hiermee al een paar keer bijna verongelukt, ik rij dravers nooit meer met gewone martingaal

ValerieMerel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 09:46

Okeee dank jullie wel. Als ik zeg maar drie hindernissen achter elkaar zet ga ik ook heel hard maar ik ga proberen om der na elke hindernis stil te laten staan of te laten stappen!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 09:48

Bitloos helpt ook goed bij een draver.
Dan valt er niks meer vast te pakken en feitelijk zijn het gevoelige paarden.

ValerieMerel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 13:25

ik heb al vaker bitloos met der gereden en inderdaad dat gaat ook super goed ! Ga ik ook bij der proberen !

Dank je wel

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 13:28

Zowel bij stoppen als bij geforceerd bitloos gebruik kom je in een strijd waar jullie beiden allleen maar stress van gaan ervaren...

bosmonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 13:29

misschien pessoa bitje? die heeft een lichte hefboom werking. wanneer je van die speciale leertjes gebruikt die je aan de normale bitring en eerste of tweede bitring bevestigd (teugel gaat weer om dat leertje), werkt ie niet zo hard in.