A-symmetrische stijgbeugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horse4fun

A-symmetrische stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 18:24

Nu lees ik via google een oud item over hoe je a-symmetrische stijgbeugels moet gebruiken. De een zegt bolle kant naar binnen, de ander zegt bolle kant naar buiten! Wie kan mij de enige echte gebruiksaanwijzing vertellen? Ik heb problemen met mijn beenliggen, veel items hierover gelezen en wil ze wel goed gebruiken!

Sim

Re: A-symmetrische stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 18:27

RT P -> HAR

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 18:28

De bolle kant moet naar buiten wijzen. Dan hangt namelijk de binnenzijde ietsje hoger, dan blijft je teen beter naar binnen wijzen.
Ik ben er zelf niet zo weg van; voelt voor mij wat geforceerd aan in mijn enkels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 18:55

Als de binnen kant hoger is dan de buitenkant, is dat geloof ik heel erg slecht voor je enkels.. Zelf kan ik er trouwens ook niet mee rijden.. En heb ik na 15 min draven pijn in mijn enkels en knieen

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 18:56

Bolle kant naar buiten! :D Ik vind het wel fijn rijden, ik krijg er minder snel kapstokjes door. :)

horse4fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 21:05

Irma_Maandag schreef:
De bolle kant moet naar buiten wijzen. Dan hangt namelijk de binnenzijde ietsje hoger, dan blijft je teen beter naar binnen wijzen.
Ik ben er zelf niet zo weg van; voelt voor mij wat geforceerd aan in mijn enkels.

Met wat voor soort beugels rij jij dan?

horse4fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 21:06

Anoniem schreef:
Als de binnen kant hoger is dan de buitenkant, is dat geloof ik heel erg slecht voor je enkels.. Zelf kan ik er trouwens ook niet mee rijden.. En heb ik na 15 min draven pijn in mijn enkels en knieen

Ik heb ze 2e hands... omdat ik het toch wil proberen.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 23:05

Die A-symmetrische beugels heb ik ooit bij wijze van experiment gehad. Ik dacht dat het wel fijn zou zijn.

Nu rijd ik met normale stijgbeugels (zie zn. profiel). Niets aparts. Dat gaat beter, is ook niet ingewikkeld.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 23:51

Aangezien ik nogal in de bonen ben, heb ik het even op plaatje gezet. Ik heb het je dus fout uitgelegd! De KORTE kant dient aan de BUITENKANT te zitten, itt tot wat ik eerder beweerde.... sorry.

Om het geheel wat te verduidelijken, hierbij een afbeelding:
Afbeelding

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 00:10

Heel duidelijk plaatje!
Bij mijn asymmetrische beugels is bovendien dan de voorkant iets hoger dan de achterkant. Er staat een R en een L op, waardoor het dan eigenlijk ook niet anders kan.

het idee is dat als je je voet zijwaarts kantelt, dus je kleine teen omhoog en je grote teen naar beneden, je knie ook automatisch tegen het zadel ligt.
het risico is dan wel weer dat je onderbenen afsteken. Mensen die dat erg hebben, draaien ze dus juist om.

Ik heb altijd zo gedaan (zoals het plaatje) omdat ik zwakke enkels heb en mijn voeten snel zijwaarts de verkeerde kant op kantelen (dus kleine teen naar beneden) maar mijn ervaring is dat het bij langere ritten belastend is voor mijn knieën. Ik heb ze nu in de aanbieding voor de liefhebber! Wie wil ze ruilen voor rechte beugels?

horse4fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 11:43

beantsje schreef:
Heel duidelijk plaatje!
Bij mijn asymmetrische beugels is bovendien dan de voorkant iets hoger dan de achterkant. Er staat een R en een L op, waardoor het dan eigenlijk ook niet anders kan.

het idee is dat als je je voet zijwaarts kantelt, dus je kleine teen omhoog en je grote teen naar beneden, je knie ook automatisch tegen het zadel ligt.
het risico is dan wel weer dat je onderbenen afsteken. Mensen die dat erg hebben, draaien ze dus juist om.

Ik heb altijd zo gedaan (zoals het plaatje) omdat ik zwakke enkels heb en mijn voeten snel zijwaarts de verkeerde kant op kantelen (dus kleine teen naar beneden) maar mijn ervaring is dat het bij langere ritten belastend is voor mijn knieën. Ik heb ze nu in de aanbieding voor de liefhebber! Wie wil ze ruilen voor rechte beugels?

Je hebt een PB van mij...