peesbeschermers

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Breezke

peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 22:06

Dag bokkers,

Ten eerste sorry als dit hier verkeerd staat,wist niet waar ik het anders moest plaatsen.

Ik volg sinds kort weer lessen met mijn paard,zo ook vorige week zaterdag.(deze x was het een groepsles)
Ik moet ongeveer iets meer dan 1 km lopen naar de binnenbak waar ik les krijg.
Met de auto is het 5 minuutjes rijden maar te paard al gauw 3 kwartier.

Ik had mijn paardje opgezadeld en ook peesbeschermers omgedaan.
Mij is altijd geleerd dat als je naar buiten gaat het slim kan zijn om peesbeschermers om te doen.
Omdat het de benen van je paard beschermt tegen bijv steentjes terwijl je draaft ofso.

Eenmaal aangekomen op de manege,heerlijk gereden en aan het einde van de les kwam een mevrouw naar me toe om te vragen of mijn paard last had van haar benen? >;)
Ze struikelde een aantal keren omdat haar hoofd zo laag hing.(dat zei de instructeur)
Voor de rest liep ze harstikke netjes.
Maar die mevrouw beweerde toch echt dat er iets met de benen van mijn paard was omdat ik peesbeschermers omhad?

Haar dochter van ongeveer 25? reed ook mee in de les en had dat aan haar verteld.

Ben ik nou gek aan het worden of klopt haar verhaal gewoon niet?
Ik zie zo vaak mensen met bandages en peesbeschermers,dus waarom zou deze mevrouw mij zoiets vertellen?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 08:05

VVDD > HAR

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 08:31

Je paard struikelde waarschijnlijk omdat je teveel op de voorhand reed. Of omdat de bak mss wat ongelijk was? maar aan het verhaal van je instuctie te horen liep je op de voorhand

En met peesbeschermers is niets mis. Ik gebruik ze zelf alleen buiten en met springen. Bandages gebruik ik niet die doen niks en veroorzaken alleen maar blessures.

dinniedepooh

Re: peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 12:09

Mocht je twijfelen aan het verhaal, dan zou ik het paard aan de longe doen, zodat je zelf kan kijken. Desnoods een paar rondjes met- en een paar rondjes zonder peesbeschermers. Dan zie je snel genoeg of er een verschil is. :D

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 12:42

Lijkt mij een mevrouw die er geen verstand van heeft. Niet meer en niet minder.

Toen mijn paard nog op een manege stond kreeg ik ook vaak vragen over "die sokken" gezien ik de enige was die eerst met beschermers reed.

Verder is het wel raar als je te paard 45 minuten over 1 km doet...

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 18:19

Ik denk dat het gewoon een raar verhaal is.

door peesbeschermers gaat je paard echt niet ineens helemaal kreupel lopen ;)

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 18:22

PriscaZ schreef:
Verder is het wel raar als je te paard 45 minuten over 1 km doet...

Ik snap niet echt wat daar raar aan is?
Op de borden staat aangegeven dat het ongeveer iets meer dan 1 km is van mijn huis naar die manege.
Het zullen vast nog wat meters zijn hoor,omdat ik nog via het bos rijdt maar als we toch alleen maar stappen kan het toch? :+

Instructeur zei idd dat mijn paard te veel op de voorhand liep.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 18:41

mijn haflinger stapt echt niet snel, maar red toch wel de 5 km/h, dus dan doe je over 1 km toch echt maar 12 min.
zou betekenen dat jouw paard nog 2 keer zo langzaam stapt..

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 18:46

Dat zal waarschijnlijk niet aan je peesbeschermers liggen.

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 18:58

zou idd niet geloven wat die vrouw zegt dat het door de peesbeschermers komt!
is idd wel erg langzaam als je 45 min. over iets meer dan 1km doet :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:01

Wat een onzin zeg... :+ Hooguit wat onregelmatig omdat je zoals zelf aangegeven door het bos bent gekomen, of enkele steentjes onderweg. Had ik ook wel eens, als ik dan thuis kwam...
Overigens doe ik in stap 10 minuutjes over 1 km... :P

MadameFanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:14

Ik rij al jaren met peesbeschermers bij het springen en nog nooit is hij omwille van die reden gestruikeld.
Vind het ook maar een absurde theorie die op niks slaat.
Als je paard abnormaal veel struikelt zal het wel aan iets anders liggen en anders is het gewoon toeval.

Priya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:59

Ik heb ook nog nooit een paard meegemaakt dat ging struikelen van peesbeschermers. Ik kan me voorstellen dat dat gebeurt als ze te laag/hoog zitten, of te strak. Maar over het algemeen kunnen paarden daar volgens mij prima mee overweg. Het is hartstikke goed om met peesbeschermers naar de manege te rijden! Buiten is toch altijd een beetje griezelig, en peesbeschermers zorgen voor extra bescherming tegen rondvliegende hoefjes en hard asfalt bij valpartijen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:05

Ik kan me ook niet voorstellen dat je paard struikelt door zijn pees beschermers. Misschien dat het wat onwennig is de eerste keer, maar ik kan me er juist meer bij voorstellen als je paard zijn voeten dan wat hoger op tilde dan zou hij niet moeten struikelen. Misschien zou je het inderdaad zelf eens kunnen bekijken aan de hand of aan de longe.

Ik denk trouwens niet perce dat peesbeschermers veiliger zijn wanneer je buiten rijd, vooral als het een stapritje is denk ik niet dat het veel bijdraagt. Bovendien beschermen peesbeschermers eigenlijk alleen tegen redelijk kleine klappen (wel tegen kleine steentjes ed denk ik maar hoeveel kleine steentje vliegen er nu rond in stap?)

tinkerbellz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:03

Ik denk dat die mevrouw geen idee had waar ze het over had! Ik heb nog nooit gehoord dat een paard struikeld door peesbeschermers! Misschien als ze los om de benen hadden gezeten, maar dan had je instructeur dat ook wel gezien lijkt me!

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 13:14

Ik rij vrij vaak buiten met peesbeschermers en ook wel als ik ga springen.
Heb nooit last ervan gehad.(mijn paardje dan :P )

Vond het ook echt zo'n opmerking alsof ze er niets vanaf wist.

En over die km,eigenlijk doet het er niet toe.
Ik weet niet of jullie valkenburg en arensgenhout kennen?
Nja op de borden staat dat het ongeveer 2 km is(had mij vergist met 1) en dan nog een stukje door het bos dus dan is het wel vrij verklaarbaar dat mijn misschien wel trage paardje er vrij langzaam over doet.
Overigens is het niet een stukje wat de hele tijd gelijk loopt,heuveltje hier,heuveltje daar etc.
Dus mijn fout,dit verklaart weer alles :+

Ik ben benieuwd wat ze deze zaterdag zal zeggen als ik bijv met een ander dekje aankom.
Je weet het maar nooit met dat soort mensen. :o?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:18

mijn paard is al eens gestruikelt, zuiver door de peesbeschermers, maar 't was de verkeerde maat, waardoor de beschermers rond de kogel een beetje van het been weg wezen. Bijgevolg strijken en misstappen, snel andere gehaald probleem opgelost.

Nee struikelen en verder naar de ruiter z'n gevoel netjes lopen heeft meer te maken met teveel op de voorhand en net niet actief genoeg lopen. Moesten er onregelmatigheden te zien en door jou aangevoeld worden ok dan had je paard misschien pijn, maar om van de peesbeshermers te komen... dan had je ze wel erg hard moeten aantrekken...

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:21

Negeren dit soort mensen en lekker doen wat je altijd doet.

Ik rij altijd met iets om vooral na een lelijke schieffel die ik had. Dit soort verwondingen komen nooit door het paard zelf maar door de effecten van buiten af (tactor, gillen mensen auto's enz.). Ik bescherm mijn paard liever extra dan veel geld kwijt zijn aan een DA.

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 13:22

petitparis schreef:
mijn paard is al eens gestruikelt, zuiver door de peesbeschermers, maar 't was de verkeerde maat, waardoor de beschermers rond de kogel een beetje van het been weg wezen. Bijgevolg strijken en misstappen, snel andere gehaald probleem opgelost.

Nee struikelen en verder naar de ruiter z'n gevoel netjes lopen heeft meer te maken met teveel op de voorhand en net niet actief genoeg lopen. Moesten er onregelmatigheden te zien en door jou aangevoeld worden ok dan had je paard misschien pijn, maar om van de peesbeshermers te komen... dan had je ze wel erg hard moeten aantrekken...

Mijn instructeur zei dat ik haar wat meer moest oppakken en dan zou zij vanzelf niet meer struikelen,al had ik dit zelf ook wel in de gaten.
En dit was ook nog eens de eerste keer dat we weer sinds tijden in een gevorderde groepsles meereden.
Mijn paard had ook zoiets van 'bah moet ik weer mijn best doen' :+

Als ik ook maar bij 1 ding twijfel of het de verkeerde maat is doe ik het niet om,ben misschien nogal bang aangelegd :P

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 13:23

Prisca schreef:
Negeren dit soort mensen en lekker doen wat je altijd doet.

Ik rij altijd met iets om vooral na een lelijke schieffel die ik had. Dit soort verwondingen komen nooit door het paard zelf maar door de effecten van buiten af (tactor, gillen mensen auto's enz.). Ik bescherm mijn paard liever extra dan veel geld kwijt zijn aan een DA.

Zal de volgende keer iig geen uitleg meer geven aan die mevrouw.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:24

Tegen het struikelen, been, been, been. Veel overgangen en tempowisselingen maken, om het achterbeen sterker te maken. :)
En laat je paard niet in je handen hangen!

Even als tip tussendoor :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:26

tsja als je paard tussen 2 maten invalt, moet je proberen de welke het beste is ;)
maar als jij zker bent dat alles goed paste en goed aangebracht was, dan hoef je je zeker niks aan te trekken van die dame.

__Melis__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 10:43

kan me niet voorstellen dat dit aan de beschermers ligt...

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:56

ligt niet aan pees beschermers hoor.
ik heb zowel mijn 3 jarige als 26 jarige met peesbeschermers lopen en die struikelen nooit

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 14:21

Bij ons struikelen de jonge ponies wel eens als ze voor het eerst met beschermers rijden maar dat is meer door een soort van concentratie gebrek. Zo van ik heb iets nieuws om mijn benen heen en dan niet opletten waar je ze neer zet. Tenzij je beschermers veel te groot zijn kan ik me het ook niet voorstellen. Maar zoals als er al gezegd is actie er in houden en veel overgangen!!