Ik ben al jaren bezig met het zoeken naar een goed passend zadel. Nou heb ik er één die redelijk ligt, maar het is nog steeds niet alles.
Ik wil ook andere dingen uitproberen. Ik heb een tijd zonder zadel gereden, uit nood omdat ik niets anders had, maar dat zit op mijn pony voor geen kant (vrij hoge schoft). Nou vroeg ik me af of een barebackpad niet wat voor ons is (ook eventueel naast het zadel, om af en toe een ritje mee te doen). In andere topics las ik dat barebackpads de rug niet vrij houden en vooral veel druk leggen op de schoft, omdat je ze niet omhoog kunt trekken, zoals je met een dekje onder het zadel zou doen. Nou heeft mijn pony een hoge schoft, dus dan zou dat extra vervelend worden natuurlijk.
Heeft iemand hier ervaring mee? En zijn er barebackpads die hier wel rekening mee houden?
BBP houden inderdaad de ruggengraat niet vrij en de schoft niet. Een BBP is al helemaal geen vervanging voor een zadel, en een BBP met beugels is ook geen goed idee, als je dat wilt, omdat de druk van de beugels dan op een paar cm rug komt.
Als je voor zo nu en dan een BBP zoekt met je paard, dan zou dat misschien kunnen. Ik heb voor een kennis van mij heeft een BBP met aan de voorkant een V-vormige uitsnede geknutseld, zodat de schoft van druk vrij blijft. Maar ze zijn (nog) niet op de markt. En ze houden nog altijd de ruggengraat niet vrij van druk.
Sannessep
Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-10 13:38
BBP horen mijns inziens zonder beugels
(ik weet dat ze er te krijgen zijn mét, snap niet wie dat bedacht heeft...)
Nee, maar omdat je een beetje suggereert dat je hem ook als opvangmiddel wilt aanhouden tot je een fijn zadel hebt, zeg ik het liever een keer te vaak Nee inderdaad, beugels aan een BBP vind ik ook niet de briljantste uitvinding
hallo ik heb ook een bbp mijn juf zegt dat het inderdaat niet zo goed is voor de paardenrug ik rij er dan ook bijna nooit mee maar soms is het wel leuk ok als je een keer kinderen op je paard zet dan gebruik ik hem wel voor
Ik heb er zelf geen ervaring mee. Een paar weken geleden was ik bij de country mill in Nijkerk en zij hebben verschillende bbp's in hun assortiment en kunnen je er veel over vertellen. Hun zadelmaker (en hij is erg goed) gaf aan dat boomloos rijden (bbp valt onder boomloze zadels) erg goed is voor het gymnastiseren van het paard. Het dier heeft de meeste bewegingsvrijheid.