Paard met klein mondje, wat voor bit geschikt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anne51

Paard met klein mondje, wat voor bit geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 09:46

Hallo,

mijn nu net 3 jarige heeft een heel klein mondje.
En nu heb ik 101 verschillende bitten liggen maar wil niet van alles en nog wat hoeven te proberen.
Wie van jullie heeft ervaring met paarden met een kleine mond (met klein bedoel ik dus niet zo lang en smal)
En wat vinden jullie in het algemeen een goed bit voor het longeren/inrijden van een jong paard.
Ik zat te denken aan de gewone watertrens als eerst maar kneveltrens kan misschien wat meer steun bieden en je trekt het bit niet door zijn mondhoeken heen.

Dus brandt los! Wat vinden jullie en wat zijn jullie ervaringen?

Groetjes anne

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 10:20

Ik heb voor mijn paard een ponybitje gekocht. Dubbelgebroken en niet te dik. Het moet passen in de mond. Heel dik lijkt vriendelijk, maar is in een klein mondje al gauw te veel van het goeie. Ik heb zelf nu een watertrensje maar ik vind bij het beleren een bustrens ook wel heel fijn. Die ligt wat stiller in de mond heb ik het idee. Een jong paard "speelt" zelf al veel met het vreemde bit in zijn mond, oftewel is al heel onrustig met zijn mond. Een watertrens stimuleert dat nog wat meer omdat de ringen kunnen draaien. Dus voor een stille mond is een watertrens wel fijner, maar dat komt misschien later aan de orde. ;)

daffie1986

Re: Paard met klein mondje, wat voor bit geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:14

Mijn paard heeft ook een vrij klein mondje, altans aan de binnenkant weinig ruimte voor een bit. Ik heb ook aantal bitten geprobeerd waaronder een 3-in-1 trens dubbelgebroken, een dubbelgebroken watertrens, een dubbelgebroken bustrens en nu rij ik hem met een ongebroken bustrens. Op die ongebroken bustrens doet hij het erg goed, loopt lekker soepel, speelt lekker met het bit en het neemt niet teveel ruimte in. Ik heb dus ook geen dik bit maar ook niet dun. Dit is ook het bit wat ik je kan aanraden om een jong paard mee te beleren omdat het stil in de mond ligt.

Anne51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 11:36

met ongebroken bedoel je toch geen stang?
Toch een ''gewoon'' enkel gebroken bit?
En hebben julllie bitten met 1 metaal of met 2 metalen?
Laatst bijgewerkt door Anne51 op 09-02-10 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:38

Mijn paard heeft ook een klein mondje
Op een dikker bit liep ze echt niet fijn omdat ze te weinig ruimte in de mond had ;)
Nu heb ik een Robart bustrens, vrij dun en maat 12,5 ze loopt er super op

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:39

Mijn paard heeft ook een klein mondje, daar heb ik een enkelgebroken bus- en dubbelgebroken watertrens voor.
Doet ze het prima op

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:41

Mijn paard heeft ook niet zo´n grote mond en een vrij laag gehemelte, dikke trensen en enkelgebroken trensen vindt hij echt niet fijn, nu heb ik een dunne dubelgebroken trens en dat werkt perfect voor hem

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 12:35

RT --> HAR

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 12:49

Anne51 schreef:
met ongebroken bedoel je toch geen stang?
Toch een ''gewoon'' enkel gebroken bit?
En hebben julllie bitten met 1 metaal of met 2 metalen?

Een ongebroken bitje is geen stang (al denken velen dat wel).
Een stang heeft een hefboomwerking, namelijk wanneer je de teugels aan de scharen bevestigd kanteld het bit en zal de kinketting inwerken.
Een ongebroken trens, heeft geen scharen, maar 'gewone bitringen' en is dus vergelijkbaar met een enkel- en dubbelgebroken trens. Volgens de paardentandarts op mijn werk is deze zelfs zachter dan een enkel- en dubbelgebroken trens en hij ligt een stuk stiller in de mond.

Enkel gebroken zal ik niet voor gaan, maar dubbelgebroken vind ik wel een goed alternatief.

Voor een paard met een klein mondje, zou ik ook een niet al te dik bit nemen, maar houd er rekening mee dat een dun bit eerder hard inwerkt en dus is het heel belangrijk dat je een zachte hand hebt wil je ermee kunnen rijden.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 14:01

Ik zou naar een dun en dubbelgebroken bit kijken. Een dik bit is voor een paard namelijk helemaal niet prettiger dan een dun.
Persoonlijk zou ik niet een enkelgebroken bit kopen.

Succes!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 15:19

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:53

Als ik jou was zou ik voor een dunne, ongebroken trens of inderdaad voor een mylerbitje gaan ts, de mondstukken daarvan kunnen ook minder gauw knijpen in de tong. Myler heeft ook kneveltrenzen. Mijn paard heeft zoals de meeste IJslanders een korte mondspleet, een enkelgebroken bit doet hem pijn en dubbelgebroken vindt hij wat wiebelig, vandaar dat ik hem meestal met de myler rijd. Ik heb een MB04, dat is een bustrens met een klein tongboogje. Ter afwisseling heb ik een ongebroken kimblewick.

Verder moet ik zeggen dat mijn paard watertrenzen helemaal niet prettig vindt, hoe stiller het ligt hoe beter het hem is. Ik heb nu een dus een bustrens voor hem, kneveltrens vind ik onhandig met een lage neusriem.

Inkoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 08:47

Ik heb een KWPN-er met een heel klein mondje, ook ik rijdt nu met myler wat veel problemen opgelost heeft.

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 15:28

ik heb bij mijnes gewoon een klein dubbelgebroken trensje.
met dress
en met springen
een enkelgbroken rubberenbit.
met ringen

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 17:14

Rubber is nou niet echt bepaald vriendelijk en enkelgebroken ook niet.... Heb je wel eens rubber over je hand gehaald?
Myler lijkt mij ook een goede oplossing.

bloem79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 17:30

hallo
ik heb paul-versluis op stal laten komen bij hem krijg je even de tijd om het bit uit te proberen en kan je hem gewoon teruggeven en een andere proberen
en hiij is paardentandarts dus kijkt gelijk de tandjes even na
voor mijn paarden heb ik mylers de een level 1 voor de andere level2
susses met het vinden van het juiste bit

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 17:25

Ik heb zelf een 6jarige merrie gehad die ook heel smal en gevoelig mondje had. alleen niet gevoelig genoeg om er een vriendelijk bit in te doen want dan nam ie een loopje met je.. maarja die was moeilijk :P
Voor haar had ik een Koper x Messing enkelgebroken Bustrens bitje in.
ik vind dat paarden met gevoelige mond beter op (Messing/Koper/Argentaan) lopen.
maar als jou paard een smal en gevoelig mondje heeft zou ik een dubbelgebroken bit nemen van (Messing/Koper/Argentaan) 1 van de 3. en dan normale dikte.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 08:36

mis een onderlegtrensje

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 10:43

Mijn haflinger heeft ook een korte en vrij smalle mond.
Plus een laaghangend rooster.
Ik heb verschillende bitten geprobeerd, maar bij hem werkte een simpel dubbelgebroken RVS watertrensje het beste.
Niet te dik en ik heb een plat tussenstukje, van koper.

Hij speelt veel met het bit en vindt het losse van een dubbelgebroken watertrens heel fijn. Ik heb eens een bustrens geprobeerd, een ongebroken, een enkelgebroken, met bol tussenstukje.
Hier pakte hij op vast en werd hij heel stug van.
Op het watertrensje loopt hij heel ontspannen en speelt echt met het bit, zonder onrustig te zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:07

Dunne mondstukken die goed meegebogen zijn met de mond-vorm werken vaak goed bij zulke paarden.

Maar ga anders gewoon bitloos , dan heeft het beestje helemaal geen rommel in de mond , veel fijner :)

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:19

Ik moet bitloos. Ook de mijne heeft een klein mondje en laaghangend rooster. Het is net of er helemaal niks tussen past. En hij vindt het ook absoluut niet fijn. Ben overgestapt op bitloos en alle problemen (tong over bit, kantelen, onrustig met hoofd) zijn voorbij. Ikzelf mis het bit ook niet.

easterimage

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:29

hoi, ik heb bij mijn paardentandarts een bit gekocht. ik had eerst een sprenger auguriam dubbelgebroken. hij attendeerde mij erop dat mijn paard dus een smalle kaak heeft en dat het dubbelgebroken bit dan niet zo goed zou kunnen zijn, omdat het dan de tong heel makkelijk kan afknellen als je je teugels aanneemt.

wat hij adviseerde: een dubbelgebroken bit dat stopt met buigen als je de teugelsaanneemt. het bit ligt dus net als ieder ander gebroken bit flexibel in de mond, maar als je je teugels aanneemt kan het bit niet verder buigen en heeft het dus ook geen knevelende werking. het bit blijft gebogen dan gebogen.

mijn paard loopt er super op, terwijl hij eerst liep te klooien met zijn bit.

ik weet even niet welk merk mijn bit is (het hoofdstel hangt op stal) maar je kunt hier eens kijken:

http://www.paul-versluis.nl/versluis.php?pagina=0004

easterimage

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:31

oh, haha ik zie al dat meerderen naar paul verwijzen.
ik heb overigens geen myler bit! en het bit was ook niet enorm duur. de helft goedkoper dan de sprenger..

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 19:51

voor mijn jonge paard, met ook een vrij klein mondje heb ik een HH Gold Brass watertrens, dubbelgebroken. Vind het een heerlijk bit. Is niet heel dik en ligt lekker in de mond. Ik had eerst een simpel rvs bitje, dubbelgebroken, maar kwam er al snel achter dat dat niks was. Op aanraden van verschillende bokkers ben ik dus aan een HH Gold Brass gegaan, en mijn paard reageerde zeer goed op dit bitje. Maar is natuurlijk per paard verschillend, denk dat het toch altijd een beetje proberen is. Vind dit bit zeker het proberen waard. Is ook niet zo gek duur, heb er toen geloof ik 25 euro voor betaald.

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 11:44

EvelienH schreef:
Rubber is nou niet echt bepaald vriendelijk en enkelgebroken ook niet.... Heb je wel eens rubber over je hand gehaald?
Myler lijkt mij ook een goede oplossing.

hoo wacht , ik bedoel dat ik een happy mounth bit heb, dus niet echt zon rubberen!
als jij denkt wat ik bedoel

maar ik rijd eigenlijk gewoon normaal met alle trainingen en dressuur wedstrijden met deze:
Afbeelding
ik heb wel eens een ander bit geprobeert die vriendelijker bleek te zijn , maar bij mijn paard dus totaal niet!