Past wintec ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

qt_shetties

Past wintec ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 10:46

Ik heb een bijna 3 jarige, waar ik een zadel voor wil kopen, mijn droom is uiteindelijk een Wow, maar dit laat de portemonnee nu niet toe.
Nu heb ik op internet een adresje gevonden waar ze Wintec zadels verkopen. Deze zadels hebben het cair systeem. De verkoopster zei "Cair betekent dat het luchtgevuld is en daarmee gaat staan naar de rug van het paard."

Maar cair is toch geen lucht, maar een "schuim" product heb ik me laten vertellen.
Hoe weet ik of het toch goed zit?
Mijn paardje zal natuurlijk in de hoogte en in de breedte nog groeien, hoevaak moet ik het laten controleren?
Het staat trouwens nog niet in de planning dat ik er binnen nu en een half jaar op ga.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 12:18

Cair is inderdaad een soort schuim.

Als je er voorlopig nog niet op gaat zou ik als ik jou was nu nog geen zadel voor je paard kopen. Houd er verder rekening mee dat wanneer je paard van vorm verandert je van een Wintec alleen de voorboom zelf kunt veranderen. De breedte van de rest van het zadel kun je zelf niks aan doen.
Verder heb ik begrepen dat Wintect minder geschikt zijn voor ronde paarden, omdat de zadels zeg maar te schuin voor ze zijn. Mij is voor mijn paard (model picknicktafel) in ieder geval de Wintec mede hierom afgeraden.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 12:35

Hij is nu bijna 3 en ik wil hem wel zadelmak maken. wat moet ik dan kopen?
Mijn paardje is niet breed en rondgebouwd, het is een ranke NRPS hij zal uiteraard nog wat de breedte ingaan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 12:59

Oh zo, ik dacht dat je nog helemaal niet met een zadel aan de slag wilde :)

Misschien een beetje voor de hand liggende vraag: is er iemand op stal waar je een Wintec van kunt lenen? :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:26

je kunt altijd een keer een wintec laten passen door een zadelmaker! dan weet je het gelijk.

Verder is ieder half jaar controleren wel nodig bij een 3 jarige. Zodra ze 5 zijn en regelmatig gereden worden. Kun je ieder jaar laten controleren.

edit: cair wil ik je trouwens afraden! Cair kan namelijk niet aangepast worden. En wol wel dus je kunt beter een wol vulling doen! En cair is idd schuim en geen lucht. Lucht is namelijk flair

qt_shetties

Re: Past wintec ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 19:13

Maar de mevrouw waar ik het zadel van zou kopen gaf me echt de indruk dat een wintec gewoon altijd past, want de bomen zijn verwisselbaar, en er zit cair in dus dat past zowieso.
Dit is dus niet zo?

*zucht* ik ben zo een leek op zadel gebied, ik weet gewoon niet waar ik nou moet beginnen met de koop van een zadel.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 19:16

kun je er niet een zadelmaker bij halen? je kunt maar 1 keer de rug van je paard verpesten en als dat met een zadel dat niet goed ligt is zou dat jammer zijn.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 20:00

Ja dat kan wel, maar komen die niet vanaf een bepaald budget?
had eerst namelijk interesse in euroriding diamant, maar daar kan ie natuurlijk niet lekker in groeien....

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 20:06

Wintec past lang niet altijd. Máár het is wel makkelijker aan te passen door de boom die je kunt wisselen.

De zadelmakers die ik ken komen altijd wel langs, alleen dan krijg je extra kosten als je onder een bepaald bedrag komt. Bellen kan nooit kwaad! En anders zoek je een zadelmaker met verschillende tweede hands (merk)zadels. Een correct A-merk zadel is altijd ook weer te verkopen tegen een goede prijs, wanneer 'ie niet meer goed past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 21:23

Je kunt ook voor een boomloos zadel gaan. Ook deze passen niet altijd. Maar als hij eenmaal past, Past het zadel zich zeg maar aan aan het paard. Dan kun je daar mee inrijden, En als het paard 5 a 6 is en voor een groot gedeelte uitgegroeit. Kun je voor een duurder boomzadel gaan kijken.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 10:49

Thnx voor de tips meiden, maar is een 2e hands Amerk goed genoeg aan te passen?

Boomloos zie ik zelf nu niet zo zitten, ik heb rugklachten en hele zwakke knieen. Dus wil graag een goed degelijk zadel met lange zweetbladen.

(kraak boomloos niet af hoor)

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:43

Ik lees even mee. Ik heb ook een bijna 3 jarige en had een boomloos zadel gekocht om hem daarmee in te gaan rijden. Maar... Het schuift verschrikkelijk.
Denk toch dat een boomloos zadel niet zo goed past op een ronde Irish Cob :+

Ik wou dus ook voor wintec gaan en ben benieuwd naar ervaringen :D

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:46

voor zadelmak maken hoef je niet persee een duur nieuw zadel aan te schaffen. Straks molt die hem en dan heb je hem nog geen eens kunnen gebruiken. Zou voor nu eerder gaan voor een oud maar nog degelijk zadeltje en later een nieuwe/betere kopen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 12:00

qt_shetties schreef:
Hij is nu bijna 3 en ik wil hem wel zadelmak maken. wat moet ik dan kopen?
Mijn paardje is niet breed en rondgebouwd, het is een ranke NRPS hij zal uiteraard nog wat de breedte ingaan.

Als het alleen voor zadelmak maken is zou ik toch even op marktplaats of hier bij eenmaal andermaal gaan kijken voor een goedkoop 2de hands veelsijdigheids zadel. Je paard is nog in de groei en gaat ontzettend veel spieren ontwikkelen tijdens het beleren. Als je klaar bent en je paard uitgegroeid is kun je beter naar een nieuw zadel kijken. Neem wel iemand mee die verstand heeft van zadels als je gaat kijken bij iemand want ondanks dat er ook goede kwalieteit zadels zijn die goedkoop 2dehands aangeboden worden is er ook genoeg troep te vinden.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 12:06

Hai Es,

Ik kwam dit topic toevallig tegen.

Je kent mijn verhaal van mijn Wintec he? Werd in de winkel ook doodleuk verteld dat hij altijd paste en aan te passen was. Nou, er zijn de nodige aanpassingen gedaan maar hij blééf schuiven (ok, ok, ik heb wel een vrij ronde pony). Maar dat het op ieder paard past, is niet waar. Je moet maar net geluk hebben.
Voordeel is wel dat het lekker licht is, maargoed, zo heb je er meer.

Ik zag dat je het had over een Euroriding Diamant, die heb ik nu ook en ligt goed! Ook hier kan een bredere boom in als het nodig is en aan de vulling kan een en ander veranderd worden. Bij de Wintec is dat niet volgens mij.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 12:08

Paulusjuh schreef:
Hai Es,

Ik kwam dit topic toevallig tegen.

Je kent mijn verhaal van mijn Wintec he? Werd in de winkel ook doodleuk verteld dat hij altijd paste en aan te passen was. Nou, er zijn de nodige aanpassingen gedaan maar hij blééf schuiven (ok, ok, ik heb wel een vrij ronde pony). Maar dat het op ieder paard past, is niet waar. Je moet maar net geluk hebben.
Voordeel is wel dat het lekker licht is, maargoed, zo heb je er meer.

Ik zag dat je het had over een Euroriding Diamant, die heb ik nu ook en ligt goed! Ook hier kan een bredere boom in als het nodig is en aan de vulling kan een en ander veranderd worden. Bij de Wintec is dat niet volgens mij.

Dan had jij ook geen eerlijke verkoper!! De wintec past op 8a9 van de 10 paarden en dus op 1a2 van de 10 paarden niet. Mijn paard past verder geen enkel zadel behalve wintec. Ze hebben trouwens tegenwoordig ook een uitvoering voor ronde paarden, denk daarbij aan haflingers en friezen.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 12:11

Die had ik inderdaad niet, zo'n blondie in de winkel. Achteraf mijn eigen domme fout dat ik niet gewoon een zadelmaker heb laten komen... maar van je fouten leer je.

Hij was al vrij snel de deur weer uit! (het zadel dan ;) )

Je moet ook denken aan wat je zelf wilt qua zadel TS. Wil je meer een gedwongen houding of puur alleen iets om op te zitten? Als ik mijn Wintec vergelijk met de Diamant die ik nu heb, heb ik nu veel meer steun.

(ligt er ook weer aan voor watvoor wintec je evt. wilt gaan, ik had een Wintec 500 dressuur)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 12:12

Ik heb zelf de nieuwe wintec 500 voor mijn tafelmodel poown..
Het ligt netjes.

Ik heb wel voor cair gekozen omdat de nieuwe zadels met cair wel aan te passen zijn.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 14:45

je kan "paneeltjes" laten bijsteken, dus je hebt al iets meer aanpasmogelijkheden dan vroeger. Maar of dit altijd voldoende is... een goede zadelpasser erbij vragen denk ik.

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 19:02

Ik heb ook een Wintec 500 voor mijn ronde bijna schoftloze pony; dit zadel ligt perfect!
Ik heb het zadel tweedehands gekocht, maar heb er eerst wel een zadelmaker bij laten komen.
Heb toen een Wintec van een stalgenootje gepast en zo heeft hij de juiste boommaat kunnen meten.
Een afspraak met de zadelmaker is niet zo duur hoor, ik zou het zeker aanraden!