Zoals velen al wel zullen weten, is bitloos wedstrijd starten per 1 april mogelijk.
De toegestande optomingen zijn: "de sidepull, het kingekruiste bitloze hoofdstel en het kaakgekruiste bitloze hoofdstel. Natuurlijk is het ook toegestaan een regulier hoofdstel zonder bit te gebruiken waarbij de teugels aan de neusriem zijn bevestigd. In alle gevallen geldt; Het hoofdstel moet van leer zijn waarbij de neusriem een minimale breedte van 2 cm. heeft. Er mag zich geen metalen kern in de neusriem bevinden. Wanneer gebruik gemaakt wordt van een kin- of kaakgekruist hoofdstel moeten de koorden die gebruikt worden een minimale diameter van 6mm hebben (bron: KNHS)."
Zelf rijd ik met een touwhalster, waarmee ik dus niet zou mogen starten. Het lijkt mij wel leuk om eens een wedstrijdje te starten, dus ik ben me aan het oriënteren op bitloze hoofstellen. Ik ben heel benieuwd met wat voor hoofdstellen andere mensen rijden of willen gaan starten, of misschien heeft iemand gewoon een goed hoofdstel aan te raden?
ariegorn
Geplaatst: 07-02-10 21:51
ik rij met sidepull, erg tevreden over. en lijkt het meest op een "gewoon hoofdstel" suc6 ermee
Mag een sidepull ook op wedstrijd als de neusriem van touw is? Of moet het echt van leer zijn?
Zesiram
Geplaatst: 08-02-10 09:10
Het hoofdstel moet van leer zijn, dat staat er, dus geen touw. Bovendien moet de neusriem 2 cm. breed zijn. Dat zou dan een flink touw worden Maar touw mag dus sowieso niet.
Anoniem
Geplaatst: 08-02-10 09:10
Ik zou gaan uit proberen waar jouw paard het beste op loopt.
Denise04, er staat dat het hoofdstel van leer moet zijn. Dan denk ik niet dat touw mag.
Daan_O
Geplaatst: 08-02-10 09:12
Ik rij met het kaakgekruiste systeem en dat bevalt mij erg goed. Ik vind dit systeem erg geschikt om dressuurmatig mee te rijden.
Denise de neusriem moet inderdaad van leer zijn.
ChefsSpecial
Geplaatst: 08-02-10 09:19
hmmmm errug jammer.... Heb er net 1 gekocht alleen de neusriem is van touw...
Ik heb een kaptoom zonder ijzer in de neusriem. Lijkt veel op een gewoon leren hoofdstel maar heeft 3 ringen op de neusriem om de teugels aan te bevestigen. Zou ik hier mee mogen starten?
Wel vreemd, ze geven aan dat het HOOFdstel van leer moet zijn.... En dat er in de neusriem geen staal mag zitten... Maar over touw wordt niks gezegd.... @ Zesiram: Het zijn 2 stukken touw langs elkaar heen.... Dus dubbel als het ware..... Dan haal je het wel...