harde kussens

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

harde kussens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 21:33

Mijn zadelmaker heeft de kussens van mijn paard altijd lekker zacht gevuld, en ze heeft goed werk gedaan want mijn paard liep als een tierelier, zo ontspannen. Mede dankzij haar zijn de bindweefselbobbeltjes die mijn paard had, volledig genezen. Zij zei ook altijd dat kussens doorgaans veel te hard gevuld worden.

Nu zijn we toch een keer aan een ander zadel toe en ik ga een nieuwe kopen. De keuze is gevallen (althans voorlopig) op een massimo trail. Maar als je in de winkels kijkt, zijn de kussens van nieuwe zadels, ook de andere merken, echt knoeterhard. Dat kan toch niet goed zijn?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 23:35

Bedenk dat het leer van nieuwe zadels ook stugger is, en daardoor misschien hard aanvoelt. Sowieso zou ik wanneer je een zadel koopt de zadelmaker ernaar laten kijken, je wil wel zeker weten dat het echt goed past en dan kan de zadelmaker ook meteen zeggen of de vulling wel goed is :)

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 23:41

Knoeter hard niet, maar met 'hard' is op zich niets mee, mits het wel glad en recht is, dit is echt een vereiste.
Tegenwoordig kun je er ook een andere vulling in laten plaatsen, deze heeft aan de onderzijde, dus waar de kussen op je paard liggen, dan een speciale vulling en die is zachter, daarboven op wordt weer gewerkt met wol.
Maar of dat bij een Massimo ook kan, daar heb ik geen idee van, sorry.

Nieuwe zadel rijd je ook in zonder iets er onder, het zadel moet zich eerst vormen naar je paard, een goede zadelmaker zal het dan aanpassen.
1 ding: er is geen enkel zadel in 1 keer goed (dus kopen en er op leggen), een zadel zal altijd passend gemaakt horen te worden voor jouw paard/pony.
Verstandig is om dit jaarlijk te laten controleren, je paard/pony kan immers veranderen van bouw dan wel dunner / dikker worden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 23:44

Jaarlijks hoeft niet, je hoeft het zadel alleen te controleren als je paard 6 centimeter meer of minder omvang heeft bij de singel (dus even meetlint om 'm heen achter de voorbenen en over de schoft) dan toen het zadel voor het laatst is nagekeken.

Anoniem

Re: harde kussens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 08:06

Massimo vind ik best zachte kussens hebben hoor!(de mijne iig wel maar die was niet nieuw toe ik hem kocht) de kussen van mijn wintec waren net bakstenen.

De massimo trail vind ik trouwens een heerlijk zadeltje!

_Deco_

Re: harde kussens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 09:29

Tja, ik ben het volledig met je eens. Meeste wolgevulde kussens (en de cair) zijn veel te hard. Als er bobbels in zitten is het nog erger, maar ook als het glad is.. Bedenk je eens dat de rugspieren van je paard tijdens het aan- en ontspannen ruimte nodig hebben om uit te zetten.. Daarom ben ik overgestapt naar flair.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 09:30

De kussens van mijn massimo zijn ook helemaal niet hard. Ik heb hem al twee keer op laten vullen nu en ze zijn nog steeds niet hard.