Waar en hoe leg je een zadel op ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Phant0m

Waar en hoe leg je een zadel op ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 11:01

Hallo bokkers,

Gisteren is bij mij op stal een paardenkraker geweest,
en dankzij hem ben ik er dus achter gekomen dat ik mijn zadel eigenlijk al jaren niet goed leg.

Hoe hebben jullie geleerd waar je zadel moet komen te liggen ?
later in dit topic zal ik vertellen wat mij is verteld door de paardenkraker ;)

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:04

Door de zadelmaker, die vertelde mij waar het zadel moest komen te liggen.
Altijd netjes achter de schouder, zodat het paard schouder vrijheid heeft.

sammy jo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:05

ik heb geleerd dat je het zadel iets te ver naar voren moet leggen ( bijna op de nek dus )en dan naar achter schuiven tot dat je zadel niet meer verder naar achter wil/kan. wel voor zichtig naar achter duwen niet dat het zadel ergens bij z'n heupen blijft hangen :+

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:05

Mezelf geleerd. Leg het altijd ietsje naar voren en trek het dan nog een stukje naar achteren, kijk altijd of het zadel ook goed stevig ligt.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:06

Veel zadels liggen vaak te ver naar voren, zeker bij vzh zadels zie je dat ze veel op de schouder liggen. Met dressuurzadels kun je die fout minder makkelijk maken omdat een goed passend zadel vanzelf achter de schouder glijd. Een zadel moet in ieder geval achter de schouder en voor de 18e lendenwervel liggen.

SunnyBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:09

Ik leg het zadel altijd eerst een stuk op de nek en laat het dan zachtjes naar achteren glijden. Het valt dan vanzelf op zijn plaats...

Deze tip had ik ooit uit het boek "hulde aan de manegepony". Manegeruitertjes zijn vaak klein en dan ploft het zadel altijd hard op de rug tijdens het opzadelen.

Nu ik een groot paard rij en zelf niet zo lang ben, maak ik nog dankbaar gebruik van deze methode.

MaaikeMo

Re: Waar en hoe leg je een zadel op ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:12

De boomtakken moeten een paar vingers achter het schouderblad, en het zadel mag niet op de lendenen komen te liggen..
Dus met een springzadel kan t voorkomen dat het leer wel over het schouderblad heen komt, maar dit is niet erg want het leer houd de beweging niet tegen

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:33

Idd, de uiteinden van de boom moeten achter de schouder liggen, minstens een duimbreedte. Als jet het zweetblad optilt, zie je de zgn. pockets. Hierin rusten de boompunten. Dus best makkelijk te zien. Het is afhankelijk van het model van het zadel of dat de voorkant van het zweetblad al dan niet over de schouder valt. Bij een dressuurzadel zul je dit niet gauw hebben, tenzij je een model hebt (vanwege lange benen) waarbij de zweetbladen wel schuin naar voren lopen.
De voorkant van de zweetbladen van een springzadel zullen eigenlijk altijd iets over de schouders heen vallen. Daarbij mag idd de achterkant kussens niet op de lendewervels komen.

xx_tassjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:47

ik voel altijd met me hand tussen het zadel of de schuouder vrij ligt.

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:25

Ik heb het geleerd van de zadelmaker die mijn nieuwe zadel aangemeten heeft. Deze had er ook echt verstand van.

Je gaat het zadel expres wat te ver naar voren leggen, en dan wat naar achteren laten glijden. Vaak ligt het dan al redelijk goed, en je kunt altijd controleren, dat het een paar vingerbreedtes achter de schouder ligt.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:00

zweetbladen net achter de schouder... als jou zadel goed past en je legt hem daar neer, "valt" hij meestal als het ware vanzelf op de juiste plaats.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:08

Vroeger leerde ik het zadel naar voren te leggen, en dan idd naar achteren te schuiven.
Later leerde ik van de zadelmaker waar het zadel precies moest komen te liggen.
Ik voel nu ook altijd of hij ver genoeg achter de schouder ligt.

Phant0m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 16:29

Jullie letten dus allemaal heel goed op de schouderbladen van een paard.
Ik ben er achtergekomen dat mijn vzh zadel net teveel op de schouderbladen blokkeerd.

r_oo_sj_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:48

ik kijk altijd goed of de schouderbladen vrij liggen, vind ik toch wel heel belangrijk!
met mijn springzadel vind ik het nog wel s lastig maar heb een keer hulp gehad van de zadelmaker en tips gekregen en nu gaat het dus prima!

Wat is jou uitgelegd??:) ben ik wel benieuwd naar!

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:51

ik leg altijd het zadel iets te ver naar voren,
en schuif hem dan naar achter,tot hij niet verder kan,
dan licht hij mooi voot de schouderbladen

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:55

Volgens mij moet het zadel áchter het schouderblad liggen als je paard zijn been gestrekt naar voren heeft. Pas dan heeft hij de ruimte zich goed te bewegen. Als het zadel achter het schouderblad ligt bij normale beenstand, dan gaat het schouderblad tegen het zadel aanstoten zodra hij gaat lopen waardoor zeker ruimere gangen gehinderd kunnen worden door het zadel...

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:23

Ik leg hem eerst ietsje naar voren en schuif hem dan naar achteren tot hij goed ligt, zodat de haren ook mooi glad naar achteren liggen. Ik zorg er ook voor dat de schouder vrij is en trek altijd het dekje nog een stukje omhoog, zodat dat niet klemt.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:37

Inderdaad, zoals ik al meer gelezen heb, ongeveer op de schoft leggen, en dan naar achteren duwen tot hij niet verder gaat. Als het goed ligt, ligt de singel dan een handbreedte achter het voorbeen. Op mijn allereerste supermanege (Bosmanege in Assen, bestaat al heel lang niet meer....) geleerd.

Juist dat laatste is meestal niet het geval.
Het zadel ligt meestal te ver naar voren en dan ligt de punt van de schouder niet meer vrij.
Bij een dressuurzadel heb je weliswaar rechte zweetbladen maar dat maakt de verleiding wel weer groter om hem toch wat verder naar voren te leggen. De ruimte tussen schouder en zweetblad zou daar juist groter moeten zijn dan bij een veelzijdigheidzadel..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:39

sammy jo schreef:
ik heb geleerd dat je het zadel iets te ver naar voren moet leggen ( bijna op de nek dus )en dan naar achter schuiven tot dat je zadel niet meer verder naar achter wil/kan. wel voor zichtig naar achter duwen niet dat het zadel ergens bij z'n heupen blijft hangen :+

Ja, zo doe ik het ook. De voorkant van het zadel moet een paar centimeter achter de schouder en de achterkant moet niet voorbij de 18e rib. Die kun je voelen bij je paard, heeft de zadelmaker me laten zien :)

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:45

Ik controleer ook altijd de schouderbladen.

Phant0m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 21:06

r_oo_sj_e schreef:
ik kijk altijd goed of de schouderbladen vrij liggen, vind ik toch wel heel belangrijk!
met mijn springzadel vind ik het nog wel s lastig maar heb een keer hulp gehad van de zadelmaker en tips gekregen en nu gaat het dus prima!

Wat is jou uitgelegd??:) ben ik wel benieuwd naar!

mij is verteld wat jullie nu ook allemaal zeggen ;)
alleen dan heel duidelijk met mn eigen zadel en paard.
Het blijkt nu dan dus ook dat het zadel in principe goed ligt, maar net niet genoeg vrijheid geeft die mijn paard wel zou moeten hebben.
dit probleem blijkt wel vaker voor te komen met vhz zadels.
Ben nu ook van plan om te kijken naar een ander zadel en dan het liefste een springzadel omdat die vaker beter liggen dan vzh.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:26

Een vzh ligt niet goed? En waarom niet, wat gaat er mis? Een springzadel heeft de zweetbladen nog verder naar voren.