Advies gevraagd, 4 dressuurzadels.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MissMiekjee

Advies gevraagd, 4 dressuurzadels.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 18:51

Hallo iedereen,

Ben laatst bij Drunens Ruiterhuis geweest, zoekende naar een nieuw dressuurzadel.
Ik heb daar heel veel zadels gepast, maar uiteindelijk kwamen er 4 uit die in de smaak vielen.
Heeft iemand ervaring/een mening over een van deze 4 zadels?

- KN Ouverture Victoria

- Anatomica Octant

- Albion SLK

- Euroriding Diamant

Ik vind ze alle 4 heel goed zitten, en ze worden allemaal nog gepast op het paard.

Heeft iemand ervaring met (een van) de 4?
Pluspunten, minpunten, etc. ?

Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door MissMiekjee op 06-02-10 19:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 18:55

Ik maak hier een beetje uit op dat je alleen jezelf 'gepast' hebt? Als dat zo is, dan denk ik dat het handiger is om eerst de zadels op de pony/paard te passen en daarna uit de overgebleven zadels (dus die op je beesie passen) uit te zoeken welke als jij ook nog eens fijn in zit...

Maar goed. Zo kan het ook maar dan denk ik dat je wel eens lang bezig kon zijn. Het kan dus best zijn dat alle zadels niet passen, ook al zit jij er wel lekker in. Das toch zonde van je tijd?

Maar zoals ik al zei, dit maak ik op uit je beginpost...

Edit: Ow, ik heb verder met geen van de zadels ervaring overigens.. dat was uiteindelijk je vraag natuurlijk!

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 19:00

Ja snap ik dat je dat zo interpreteert, maar dat laatste was inderdaad mijn vraag. Of iemand ervaring heeft met prijs-kwaliteit, zit, etc.

Natuurlijk wordt alles nog op het paard gepast en wordt gekeken wat er het best bij ons 2 past.

Maar als ik er een laat passen, koop deze, en later blijkt dat de kwaliteit tegenvalt, is ook niet zo best. Daarom zoek ik eerst reacties over de kwaliteit.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 07-02-10 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 19:04

Oke, ik wens je in ieder geval succes! In mijn geval was het heeel erg moeilijk om een goed passend zadel te vinden (en heb hem nog niet helemaal gevonden), maar ik heb dan ook wel weer een erg bijzondere pony wat vorm van haar rug betreft...

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar alleen de eerste en het laatst genoemde merk ken ik, die middelste twee heb ik nog nooit van gehoord. Vriendin van mij heeft 2 KN's, die zweert erbij.

EL4a1990

Re: Advies gevraagd, 3 dressuurzadels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 19:09

Vind de euroriding diamant erg fijn. met de rest van de zadels heb ik geen ervaring. dus kan moeilijk vergelijken

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 19:09

- Albion SLK

dit is echt een kwaliteits zadel, edward gal en hans peter minderhoud rijden met dit zadel.
het is een duur zadel, maar daar heb je ook kwaliteit voor
http://de-heuvelhoeve.nl/groot.php?f=ar ... .cnt&id=D3

als ik het geld er voor had dan kocht ik dit zadel...

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 19:12

Oké dankjewel :D ! Ik vond de Albion SLK een heerlijk zachte zit hebben overigens :).

aslo

Re: Advies gevraagd, 4 dressuurzadels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 08:39

De Albion, gewoon topzadels.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 10:20

ik vind alle 4 de genoemde merken zeer goed van kwaliteit,ik zou ze gewoon eens allemaal laten passen op je paard,en dan nog eens zelf ermee rijden,want dat kan weer heel anders aanvoelen dan als je een zadel op de bok uitprobeert.

Evito_06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:01

Wij hebben zelf een anatomica! perfecte zadels, breed tussenkanaal.. mooie diepe zit, en dikke kniewrongen

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:01

ik ben een diamant fan :D
zijn kwa prijs/ kwaliteit geweldig..
heb er jaren op gereden en het zadel bleef ook altijd erg mooi en goed liggen op het paard.
kwa zit is ie wel diep, maar niet te gedwongen.

kortom ik vind het een fijn zadel.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 20:02

Dit weekend is bij ons toevallig de zadelmaker geweest voor zadels. (ook van Drunens ruiterhuis)
Ik ben uiteindelijk voor de Anatomica Orion gegaan (bijna zelfde als Octant) en deze is erg fijn heerlijk comfortabel past lekker goed op het paard.
Het is dus zeker een anrader!
zoals al gezegt is ze hebben een breed tussenkanaal dat vind ik toch wel een groot pluspunt aan die zadels!

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 00:06

Ik zou opletten met het drunens ruiterhuis.
Wil niemand zwart maken, maar ze zijn ook bij mij geweest, en ze hebben mij dus een totaal niet passend zadel verkocht.

Daar kom ik nu dus na twee jaar achter dankzij de fysio ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 09:46

Als je een zadelVERKOPER laat komen met deze 4 zadels is er altijd ééntje die past ;)
een gewaarschuwd mens telt voor twee

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:22

Juliette86 schreef:
Als je een zadelVERKOPER laat komen met deze 4 zadels is er altijd ééntje die past ;)
een gewaarschuwd mens telt voor twee

amen!

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 08:40

- KN Ouverture Victoria

- Anatomica Octant

- Albion SLK

- Euroriding Diamant

Hmm volgens mij zijn de Euroriding en Anatomica 1 en hetzelfde merk (althans vroeger) Je had volgens mij de Euriding Anatomica dressuurzadel zwart met een bruine bies en later is dit type een merknaam geworden.

KN ken ik alleen van naam en heb er wel eens opgezeten. Op zich is dat een goed en fijn zadel. Echter ik ben zelf ook in het bezit van een Albion en ik weer erbij. Heb dezelfde als welke jij noemt. Ik heb hem nu een aantal jaren en nog geen dag spijt. Hij blijft mooi en ligt als een huis. Mijn paard liep met dit zadel heel anders dan met de andere zadels. Ik kon tijdens het passen echt verschil merken. En ook dit zadel heeft een mooi breed tussenkanaal.

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 08:45

De Euroriding Diamant is zeker aan te raden! Ik vind 'm heerlijk zitten
Welke nog meer aan te raden is, maar daar zit helemaal een prijskaartje aan: Euroriding Titan 2

KN Ouverture Victoria vind ik helemaal niks, heeft een stalgenootje van wie ik haar paard een keer per week rijd. Maar nee, zit niet fijn.

kelum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 10:44

Ik heb de Anatomica octant. Zit prima en bleef als enige goed liggen op m'n fjord.
Euroriding zat ook wel fijn maar lag op m'n paard niet goed.
KN vond ik voor geen meter zitten :P
En van de Albion heb ik nog nooit gehoord ;)

Gewoon met alle zadels een stukje rijden, dan voel je het het beste :)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 10:54

Als ze op je paard even goed liggen zou ik voor de Albion gaan, die is elke cent waard.
Het enige nadeel aan Albions is dat ze in Nederland niet zo bekend zijn, het is moeilijker om ze weer te verkopen (onbekend maakt onbemind).

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 10:57

Als hij past op je paard raad ik echt euroriding diamant aan :)
Daar rijdt ik zelf ook geregeld mee en die is echt super :)

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 11:01

Ik vindt de KN Ouverture een enorm dwingend zadel met enorm veel wrong.
Persoonlijk krijg ik claustrofobie in dit zadel maar ken ook mensen die er bij zweren.
Een zadel met ingebouwde cap! ;)
Als je dit te veel is kun je ook een stapje minder gaan met een KN Tango of Allegro.
De Symphonie is het meest standaard model van KN.

Heb zelf lange tijd op een Euroroding Diamant gereden en vond het een erg fijn zadel.
Diepe zit met wel wat wrong maar niet enorm dwingend.Ik had zelf de versie met de langere zweetbladen.
Helaas had ik een te grote maat en heb ik hem moeten verkopen.

Met de Albion en de Anatomica heb ik geen ervaring.

Maar wat men hier ook al zegt, er ligt er vast 1 goed...
Laat je goed! adviseren en neem er de tijd voor.
Ik merk vaak dat als je voor het eerst op een ander zadel zit, het vaak erg fijn zit.
Als je er een tijdje langer op zit kan dit best eens anders zijn.Ik zou dus vragen om een proef periode.

Succes!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 20:23

Saul schreef:
Ik zou opletten met het drunens ruiterhuis.
Wil niemand zwart maken, maar ze zijn ook bij mij geweest, en ze hebben mij dus een totaal niet passend zadel verkocht.

Daar kom ik nu dus na twee jaar achter dankzij de fysio ..

Kan je na 2 jaar gebruik nog zeggen dat een zadel niet-passend verkocht is? Een paard kan erg veranderen in 2 jaar...heb je je zadel nooit laten controleren in die periode??

Mijn zadel is 9 maanden geleden opnieuw gevuld, pastte perfect. En nu past hij niet meer. sh*t happens...

Misskaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 20:54

KN vind ik persoonlijk niet lekker zitten, is een hard en vlak zadel. Ik hou meer van een diepere zit. Dus als je kan kiezen uit andere zadels die ook goed op je paard liggen ...
Anatomica is idd de opvolger van Euroriding en de fysiotherapeut die bij mijn paard is geweest is hier echt fan van.
Heb zelf een Euroriding Jade, en over het algemeen ligt Euroriding op veel paarden goed, ook op paarden met een hoge schoft.
Albion ken ik niet, en heb ik dus geen ervaring mee :+
Succes met het vinden van een passend zadel, voor jullie beiden !

horse4fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 21:14

Heb paar jaar geleden op Euroriding zadel gereden, toen mijn eigen zadel naar de zadelmaker was. Super zadel, zit goed. Weet helaas het model niet meer maar het paste niet op mijn huidige paard. Dus ja het moet EN goed op het paard liggen en JIJ moet er lekker mee kunnen rijden. Op mijn huidige paard heb ik wel 9 (!!) zadels gepast. In stap zaten de meeste wel oké. Maar bij het aandraven ineens voor geen meter. Uiteindelijk bleven er 2 over en was de keus snel gemaakt: een Anky dressuurzadel. Heb totaal niks met het merk, ook zeker niet de goedkoopste maar ik rijd er het prettigst mee.

Mijn advies: laat een goede zadelpasser komen. Veel succes met uitzoeken!

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 21:04

Oké dankjewel voor het advies (+ de waarschuwing, de pensioneigenaar zal er zichzelf vast wel mee bemoeien, die kan het niet laten zegmaar, en toch weet die er best wat van). Morgen komt de zadelmaker langs met 25 zadels, om te kijken welke het beste past :).