Bontonderlegger

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Candace

Bontonderlegger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 20:54

Hoi bokkers,
ik zit eraan te denken om een bontje te kopen voor onder mijn zadel.
Echter zou dit voor de mooi zijn en niet omdat het zadel niet goed past oid.
Ik vroeg me af of er een bontje bestaat die geen tot weinig effect heeft op de ligging van het zadel.
Bijvoorbeeld een onderlegger waarvan de onderkant van gewoon dekjes-materiaal is in plaats van bont? Dat er zeg maar alleen een bontrandje aan zit?
Weet nog niet of ik het ga doen hoor, maar ik vind het gewoon belangrijk dat de ligging van mijn zadel niet te veel beïnvloed word.
Groetjes Candace. :)

josie

Re: Bontonderlegger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 21:15

Als je zadel nu goed ligt, zou ik het niet doen.
Het beinvloed altijd je zadel, het zal er niet beter op worden als je zadel nu goed ligt.
Een zadel hoort goed te liggen, zonder bontjes, gelpads of iets anders.
Er bestaan wel bontjes met geen bond aan de onderzijde b.v. van Mattes.

Tartarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 21:34

Als je zadel nu goed ligt moet je het niet doen. Het beinvloed de ligging van je zadel zodanig dat hij er opeens een heel stuk minder door kan passen.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 22:59

http://hipponet.be/
bij zadeltoebehoren, halfpad.
de bovenste heeft onder het zadel zelf geen bont, en is dus voor de sier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 09:13

hoe meer je onder je zadel legt hoe slechter. Dus je neemt een dikke pad en stop daar nog een "sier" bontje onder. Zal je zadel altijd slechter gaan liggen...

Het beste kun je dus geen bontje gebruiken. En met een dun dekje rijden.. dat is het beste voor je zadel

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 09:16

Ooteman (www.ooteman.nl) heeft ook van die bontjes voor de sier. Zijn gewoon dunne dekjes, met alleen aan de bovenkant een sierrand :) Die kun je dan wel zonder problemen er tussen leggen lijkt mij..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 09:28

de halfpads van hipponet zijn erg mooi,van goede kwaliteit en je kan ze helemaal qua kleur kiezen naar je eigen smaak.

goed dat je hier wel over nadenkt!

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 11:20

Bij Emmers in Belgie kun je zelf zo'n dek samenstellen. Je kiest een kleur dekje. Dat is dan zo'n dun dekje met kleine ruitjes (genaaid) en dan kun je ook uit verschillende kleuren bont kiezen. Dit wordt er dan gewoon op genaaid. Je hebt dus geen 2 dekjes op elkaar liggen en volgens mij was het ook nog eens niet zo gek duur (ik schat rond de 50 euro ofzo) en het is echt supermooi.

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 13:15

Bedankt voor de tips iedereen!
Ik ga eens kijken naar de links! :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:21

Verbazingwekkend hoe weinig mensen de beginpost daadwerkelijk lezen en alsnog met het standaardverhaaltje komen dat bontjes onder een goed passend zadel slecht zijn. De ts geeft toch duidelijk aan in de beginpost dat ze dit al weet en daarom iets zoekt als een halfpad omdat ze de pasvorm niet wil verslechteren. Waarom dan nog muggeziften?

OT: Zie dat je ondertussen als enkele links hebt. Een halfpad is een prima oplossing, is gewoon een dunne onderlegger met een bontrand voor en achter. Te dun om de pasvorm te verslechteren. Mits je er natuurlijk niet overdrijft qua dikte van eventuele pads. Het beste is ook met een halfpad een dun dekje te gebruiken, dan weet je zeker dat het geen kwaad kan.

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 20:36

Ik denk dat ik voor een halfpad ga, als ik weer geld heb haha! Het lijkt me dat ik hiermee de ligging van mijn zadel het minst beïnvloed. :)
Bedankt iedereen voor het meedenken!

marielleee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:39

het beïnvloed inderdaad wel de ligging van het zadel, een halfpad wel iets minder volgensmij..

ikzelf heb ook een bontje onder het zadel liggen, omdat het zadel steeds naar achter schuift, door dat bontje niet meer :D

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:49

een halfpad beinvloed de ligging vrijwel niet hoor,mits de maat natuurlijk niet te klein is.

marielleee_ waarom zorg je dan niet voor een goed passend zadel?

marielleee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:52

@snoevie: het zadel past goed, we hebben hele goede zadelmaker, mijn moeder weet zijn volledige naam wel, ik noem hem bij zijn voornaam, Feike.

het ligt gewoon aan de bouw van mijn pony, elk zadel dat je erop legt schuift naar achter..
het is niet veel hoor, hoogstens 5 tot 10 cm, maar het begint irritant te worden als je constant merkt dat het zadel iets naar achter ligt.
ik heb een keer geprobeerd om met een bontje eronder te rijden en dat is me goed bevallen, het zadel schoof vrijwel niet naar achter :D

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:56

marielleee_ schreef:
@snoevie: het zadel past goed, we hebben hele goede zadelmaker, mijn moeder weet zijn volledige naam wel, ik noem hem bij zijn voornaam, Feike.

het ligt gewoon aan de bouw van mijn pony, elk zadel dat je erop legt schuift naar achter..
het is niet veel hoor, hoogstens 5 tot 10 cm, maar het begint irritant te worden als je constant merkt dat het zadel iets naar achter ligt.
ik heb een keer geprobeerd om met een bontje eronder te rijden en dat is me goed bevallen, het zadel schoof vrijwel niet naar achter :D

Als je een hele goede zadelmaker hebt laat hem dan ook meteen kijken of het de rest van de ligging niet verslechterd. Hij kan dingen zien die jij niet ziet. Mits hij het al gezien heeft en zegt dat het ok is.