Pelhambit als gewoon bit ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jasminds

Pelhambit als gewoon bit ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 10:22

Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen!
Gisteren ging ik naar de ruitershop achter een Happy Mouth bitje. Ik zei tegen de verkoper dat mijn paard soms opeens wegspurt tijdens wandelingen en dat hij al een keer teveel met mij bijna op de expressweg zat, dus wou ik ook weten of zo'n bitje nog wel veilig genoeg is in zulke situaties. Daarom raadde hij mij aan om de pelhamversie van de Happy Mouth te nemen. Dan kan ik er op wandeling gewoon een extra teugeltje onder hangen, die ik in geval van nood ook kan aannemen. Verder kan ik hem in de piste etc als gewoon bitje gebruiken door de teugels alleen aan de grote ringen te bevestigen. Dat vond ik wel een goed idee aangezien zo'n bitje al 48 euries was en ik dus geen zin had om er zo twee te kopen :o
Maar nu heb ik wat 'research' gedaan en kom ik vanalle horrorverhalen tegen over de pelham %) Dus vandaar wil ik voordat ik dit bitje gebruik zeker zijn :
Als ik de teugels alleen aan de grote ringen hang, vergaat dan inderdaad de pelhamwerking??

upendo

Re: Pelhambit als gewoon bit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 10:23

Volgens mij wel, je hebt dan gewoon een directe verbinding met de mond. Het lijkt me alleen niet handig van je paard, misschien heeft hij last van het gedeelte zonder teugel, omdat die los hangt. :)

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 14:16

Nee volgens mij juist niet.

Afbeelding

Afbeelding

Even een plaatje om het een beetje duidelijk uit te leggen :)* . Als je het bakstuk net zo bevestigd als hier, dus aan het allerbovenste oogje, en je doet de teugel aan het tweede oog(waar op het plaatje snaffle rein bij staat) is er weldegelijk een hefboomwerking. Dit zou niet het geval zijn als het bakstuk en teugel aan hetzelfde oog zijn bevestigd, maar die bevestiging hoort niet bij dit bit.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 14:17

Daar vroeg ze ook om.
Om het alleen aan de grootste bitring te bevestigen. :)

Jasminds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 14:42

@ Sammie18 pfoe ik heb je reactie een paar keer moeten lezen := maar inderdaad zoals upendo zegt, ik zou het bakstuk én de teugels aan 1 oog (dus de grootste) willen bevestigen (bij de Happy Mouth is dat ook wel veel groter als de foto die je weergeeft)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 14:55

En ik weet zeker van wel :D
Ik rijd 1 paard met pelham, en als je de teugel aan de grote bovenste ring doet heb je een normale trens. Er is dan echt geen sprake van hefboomwerking. Die begint pas als je de onderste teugel oppakt.

Op de bovenste ring kan je ondanks dat het bakstuk dus iets verder naar boven vastzit geen hefboomwerking krijgen omdat je teugel rechtstreeks en op hoogte van het mondstuk zit. Pas als dat dus verder naar beneden zit krijg je hefboomwerking.

Kijk naar het plaatje van Sammie:
Voor een hefboomwerking ben je nodig:
De bovenste ring (waar purchase bij staat) en waar dus je bakstuk aanzit.
Het mondstuk (het middenstuk waar je hefboom dus op draait).
En een onderstuk om de hefboom af te maken (op de foto de curb rein)
Als je je teugel op de snaffle rein hebt zitten mis je voor een hefboomwerking dus het onderste deel van je hefboom ;) En functioneert de hefboom dus niet.

Voorwaarde om geen horrorverhalen te krijgen ;) is dat je met 2 teugels rijd. Een pelham wordt heftig als je, of een connectorstrap ertussen hebt. (die verbind de beide ringen en kan je met 1 teugel rijden) of je rijd met alleen een teugel aan de onderste ring. Dan krijg je die hefboomwerking.

Jasminds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 14:59

rina schreef:
Ik rijd 1 paard met pelham, en als je de teugel aan de grote bovenste ring doet heb je een normale trens. Er is dan echt geen sprake van hefboomwerking. Die begint pas als je de onderste teugel oppakt.

Op de bovenste ring kan je ondanks dat het bakstuk dus iets verder naar boven vastzit geen hefboomwerking krijgen omdat je teugel rechtstreeks en op hoogte van het mondstuk zit. Pas als dat dus verder naar beneden zit krijg je hefboomwerking.

Kijk naar het plaatje van Sammie:
Voor een hefboomwerking ben je nodig:
De bovenste ring (waar purchase bij staat) en waar dus je bakstuk aanzit.
Het mondstuk (het middenstuk waar je hefboom dus op draait).
En een onderstuk om de hefboom af te maken (op de foto de curb rein)
Als je je teugel op de snaffle rein hebt zitten mis je voor een hefboomwerking dus het onderste deel van je hefboom ;) En functioneert de hefboom dus niet.

Voorwaarde om geen horrorverhalen te krijgen ;) is dat je met 2 teugels rijd. Een pelham wordt heftig als je, of een connectorstrap ertussen hebt. (die verbind de beide ringen en kan je met 1 teugel rijden) of je rijd met alleen een teugel aan de onderste ring. Dan krijg je die hefboomwerking.

mooi, je reactie lucht wel op :) Dus eigelijk mag ik wel gewoon mijn bakstuk aan de bovenste ringen hangen, en dan mijn teugels aan het mondstuk? en mag ik dan met 1 teugel rijden, of sowieso met twee en de onderste dan loslaten?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 17:03

Bakstuk altijd aan de ring die daarvoor bedoeld is en niet aan de trensring. Anders kantelt de pelham naar voren toe en krijg je hele andere problemen oa met de kinketting.

Je teugel kan aan de bovenste ring, of met 2 teugels en dan dus 1 boven en 1 onderaan. Nooit alleen op de onderste ring gaan rijden.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 18:41

je kunt ook een speciaal leertje er tussen gespen,
dan kan en mag je wel met een teugel rijden ;)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 19:24

rina schreef:

Onzin. Er treedt ook dan al hefboomwerking op. Wat doet namelijk dat kleine stukje tussen de eerste/bovenste ring en het bevestigingsoogje voor het bakstuk? Juist, kantelen. Een (lichte) hefboomwerking dus.

M_D_H: Een pelhamriempje bedoel je. Lekker oneerlijk en onduidelijk voor je paard, zo een troebele en overdreven hulpen. Er zal nergens een duidelijke hulp optreden die verschilt in scherpte. Een pelhamriempje is een crime en als je het gebruikt maakt duidelijk dat je niets hebt begrepen van rijden met een combinatiebit. Het is niet voor niets een bit met meerdere opties. Deze opties zijn te gebruiken, die moet je niet gaan combineren. De onderste ring om een scherp inwerkende hulp te geven. De bovenste om een lichtere hulp te geven. Ga je deze door elkaar geven komt er bij het paard niet alleen scherpere hulpen aan dan hij nodig heeft, nee ook nog eens veel te onduidelijke hulpen.

Desalniettemin, ze gooien dit bit in de handen van iedere leek, terwijl het daar helemaal niet thuis hoort. Je gaat toch ook geen beginner een stang en trens in de hand geven. Dit bit is overigens nog schadelijker dan slecht rijden met een stang en trens omdat er altijd hefboomwerking optreedt, met welke bevestiging de hulp ook wordt gegeven. Bij een stang en trens is er ten minste nog echt sprake van een simpele trens. Een pelham is nooit een gewoon bit.

Mocht je iets zoeken om met een zacht bit te kunnen blijven rijden maar ook controle te hebben als hij wegspurt dan kan ik je een thiedemann aanraden. Heb een pony die zich graag een renpaard waant, ook niet meer te houden. Heb er 2 keer een scherp bit in gehangen en daarna niet meer, vond dat het maar op een andere manier moest. Nu rijd ik op een ongebroken trensje maar met thiedemann. Met een lange teugel kan hij omzich heen kijken met zijn nek zo lang als hij wil. Wil hij zijn nek erop zetten om weg te stuiven neem ik de teugels aan en dan wordt dat hoofd automatisch omlaag gehouden en heb ik de controle. Echter kan ik het niet misbruiken zoals bv een slof, want ik heb de thiedemann niet in handen. Is voor mij de ideale manier op het moment, om die mond zacht te houden en toch ontspannen ritten te kunnen maken. Mijn doel van de zomer is echter volledig zonder thiedemann.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 03-02-10 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 19:36

Wat ook van groot belang is bij de "scherpte" van de pelham is de tongboog en de mogelijkheid voor het paard om de mond open te doen.
Zonder tongboog is er wel een hefboomwerking die achter de oren inwerkt maar geen extra druk in het verhemelte.
Wanneer het paard de mogelijkheid heeft om zijn mond open te doen dan kan daarmee het prikken van de eventueel wel aanwezige tongboog in het verhemelte omzeilt worden waardoor weer alleen de werking achter de oren overblijft.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 22:06

Citaat:
Onzin. Er treedt ook dan al hefboomwerking op. Wat doet namelijk dat kleine stukje tussen de eerste/bovenste ring en het bevestigingsoogje voor het bakstuk? Juist, kantelen. Een (lichte) hefboomwerking dus.

@Lara dank je wel dat ik onzin verklaar. Heel aardig om het zo te stellen. Maar in deze heb ik toch echt wel gelijk. Er treed geen hefboomwerking door dat kleine stukje tussen de bovenste ring het het bevestigingsoog van het bakstuk, er MIST daar nl wat.
Er kan daar geen een hefboomwerking optreden, omdat je het ONDERSTE deel van die hefboom mist. Al heb je je bakstuk aan die bovenste ring, je teugel hangt altijd nog op hoogte van het bit en niet eronder dus GEEN hefboomwerking.

Ik heb even een leuk plaatje gemaakt om het uit te leggen,
Afbeelding

Voor een hefboomwerking ben je een middenpunt nodig (het mondstuk) en erboven en eronder een verlengstuk (het bakstuk oog en de stang ring). Anders werkt je hefboom niet.

Als je op het middenste plaatje kijkt, zie je de pelham met 2 teugels. Middelpunt hefboom (mondstuk) heb je, en je verlengstuk naar boven (bakstuk oog) EN het benodigde onderdeel voor de hefboom, de stang (stangring). Mits je daarop druk hebt staan. Op dat plaatje werkt de hefboom.

NU plaatje 3, je middenpunt heb je (mondstuk). Je verlengstuk naar boven heb je (bakstuk oog) MAAR dan mis je wat, en wel je onderste verlengstuk om die hefboomwerking te krijgen, je stang (stangring). En dus GEEN hefboomwerking.

Ik ben bittenverzamelaar en ik heb me ernstig verdiept in de werking van bitten. Ik weet dus 100% zeker dat je geen hefboomwerking hebt als je alleen een trensteugel gebruikt.

Ik zal morgen wel een fotosessie maken. Helaas is mijn pelham op het moment niet hier, maar ik kan het principe ook en net zo goed met een westernbit (met dezelfde ogen) laten zien.

@M_D_H dat is nou net wat ik afraad. De connectorstrap. Daarmee werk je altijd op de hefboom, en vind ik zeker niet aanbevelenswaardig.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 22:30

Je hebt het goed uitgebeeld en ik snap gerust wat je bedoeld. Maar ik geloof je simpelweg niet dat bevestiging aan de bovenste ring een volledig zuivere werking geeft. Overigens praat ik niet van een grote hefboomwerking maar van een lichte tot minimale hefboomwerking. Net als de D-trens.

Jasminds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 23:17

@ Lara_silver je bedoelde het misschien niet slecht, maar ik rijd ondertussen wel ruim 12 jaar dus een leek ben ik niet echt meer ;) ik heb geen ervaring met dit bit maar voor alles is een eerste keer.
Goed, de typische bokt-onenigheid, maar ieder zijn mening :P en je geeft me ook stof om over na te denken :) Ik denk echter wel dat ik rina kan vertrouwen. Ze legt het heel goed uit en via pb heb ik ook een duidelijke uitleg van iemand gekregen. Ik ga het gewoon eens proberen, en zien of paardje er al dan niet anders op reageert :) allemaal bedankt voor jullie reacties! :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 23:21

Jasminds schreef:
@ Lara_silver je bedoelde het misschien niet slecht, maar ik rijd ondertussen wel ruim 12 jaar dus een leek ben ik niet echt meer ;) ik heb geen ervaring met dit bit maar voor alles is een eerste keer.
Goed, de typische bokt-onenigheid, maar ieder zijn mening :P Ik denk echter wel dat ik rina wel kan vertrouwen. Ze legt het heel goed uit en via pb heb ik ook een duidelijke uitleg van iemand gekregen. Ik ga het gewoon eens proberen, en zien of paardje er al dan niet anders op reageert :) allemaal bedankt voor jullie reacties! :)

Nee die post was ook niet direct op jou bedoeld. ;) Maar eerder op het feit dat de man in de ruitersportzaak jou dit bit gewoon adviseerde zonder ook maar iets te weten over jou rijervaring, snap je? Je had ook een beginner kunnen zijn die er dan maar een enkele teugel onderaan hangt met alle gevolgen van dien. Daarmee bedoel ik dat ze het in de handen van iedere leek (kunnen) gooien. Succes met het proberen, hopelijk bied het een positieve vooruitgang voor jou en je paardje.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 03-02-10 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Jasminds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 23:25

Ok, in dat geval bied ik mijn verontschuldigingen aan! :)
Wat je zegt is wel waar, (het was trouwens een man := ) vandaar dat ik eerst uitleg bij het plaatje wou en dan liefst onderbouwd (dus verschillende meningen van onpartijdigen, en niet van een verkoper die zijn gerief kwijt wil)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 23:38

Jasminds schreef:
Ok, in dat geval bied ik mijn verontschuldigingen aan! :)
Wat je zegt is wel waar, (het was trouwens een man := ) vandaar dat ik eerst uitleg bij het plaatje wou en dan liefst onderbouwd (dus verschillende meningen van onpartijdigen, en niet van een verkoper die zijn gerief kwijt wil)

Oeps, had verkoopster gelezen in je beginpost, heb het even aangepast dankje. Verontschuldigingen zijn niet nodig hoor, mijn post was vrij makkelijk fout te begrijpen, heb hem wat ongenuanceerd geschreven. Vind je aanpak heel goed, want inderdaad ze willen natuurlijk bijna allemaal maar heel graag hun spul kwijt. Alleen slechts een paar echt goede ruitershops vragen en adviseren oprecht.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 01:03

@Rina: even een aanvulling op de post die ik hier onder quote:

Lara_Silver schreef:
Je hebt het goed uitgebeeld en ik snap gerust wat je bedoeld. Maar ik geloof je simpelweg niet dat bevestiging aan de bovenste ring een volledig zuivere werking geeft. Overigens praat ik niet van een grote hefboomwerking maar van een lichte tot minimale hefboomwerking. Net als de D-trens.

De manier waarop jij het beschrijft zou betekenen dat door de Filet Baucher trens, en Kimblewick (valt ook nog onder de pelhams) geen hefboomwerking optreedt. Dat kan per definitie al niet waar zijn omdat deze bitten bekend staan om hun lichte hefboomwerking. En zij zijn datgene wat je overhoudt als je de onderste scharen van de pelham zou wegdenken. Er klopt dus ergens iets niet in je redenering. Zoals ik al zei vind het onwaarschijnlijk dat ondanks de kinketting en aparte bevestiging van de bakstukken een zuivere trenswerking optreed.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 01:10

Lara_Silver schreef:

Hefboomwerking op een D trens? Keep on dreaming!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 01:12

xx_Irisje schreef:
Lara_Silver schreef:

Hefboomwerking op een D trens? Keep on dreaming!

Dont shoot me, heb dit lang geleden eens gelezen op bokt. Kan je de post opzoeken als je wilt. Was destijds ook een sceptisch daar over. Maar het wordt idd vaker beschreven. Overigens daarom later de post aangepast met bitten die wel duidelijk een lichte hefboomwerking hebben.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 01:14

Hoe kan er nu op een trens, met een gladde bitring een hefboomwerking zitten? Niet.
Fijne aan een D trens is dat ze door die bitringen moi stabiel in de mond liggen.

Maar goed dit was niet het bit waar TS om vroeg.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 01:17

xx_Irisje schreef:
Hoe kan er nu op een trens, met een gladde bitring een hefboomwerking zitten? Niet.
Fijne aan een D trens is dat ze door die bitringen moi stabiel in de mond liggen.

Wat gebeurd er als de teugel in de hoek van een D trens glijdt en daar stopt, of van een Filet of van een Kimblewick? Die tillen het bit op! Niet hoog, minimaal zelfs maar ze doen het wel. Je hebt gelijk, ze liggen fijn stabiel maar dat heeft er niets mee te maken.

edit: Van de filet en de kimblewick is de werking duidelijk, vraag me idd niet wat je moet doen met je teugels om een d trens op te heffen maargoed alleen om het aan te tonen.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 01:19

Het licht eraan welke pelhalm je neemt. Ik gebruik een gebroken pelhalm. Zolang je hem op de normale manier gebruikt is het inderdaad gewoon een trens, als extra rem heb ik de 2de teugel aan de onderste ring en dat werkt echt goed. Meestal hangt die teugel los, maar als het nodig is heb ik hem wel.
Een hefboom werking treedt alleen op bij de stang versie, die gebruik ik dus ook niet.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 01:21

Lara_Silver schreef:
xx_Irisje schreef:

Wat gebeurd er als de teugel in de hoek van een D trens glijdt en daar stopt, of van een Filet of van een Kimblewick? Die tillen het bit op! Niet hoog, minimaal zelfs maar ze doen het wel. Je hebt gelijk, ze liggen fijn stabiel maar dat heeft er niets mee te maken.

edit: Van de filet en de kimblewick is de werking duidelijk, vraag me idd niet wat je moet doen met je teugels om een d trens op te heffen maargoed alleen om het aan te tonen.

In welke hoek wil jij je teugel laten gijden?
Dat gaat niet.. Een d trens kantelt niet want je hebt geen punt waar je druk kan zetten om te kantelen.

chocobroodje schreef:
Het licht eraan welke pelhalm je neemt. Ik gebruik een gebroken pelhalm. Zolang je hem op de normale manier gebruikt is het inderdaad gewoon een trens, als extra rem heb ik de 2de teugel aan de onderste ring en dat werkt echt goed. Meestal hangt die teugel los, maar als het nodig is heb ik hem wel.
Een hefboom werking treedt alleen op bij de stang versie, die gebruik ik dus ook niet.

En waarom zou de hefboomwerking alleen werken bij de ongebroken versie?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 01:23