nieuw paard, andalusier en wintec?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lonnie

nieuw paard, andalusier en wintec?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 21:52

Allereerst: ik ben niet van plan om aan de hand van dit topic een zadel aan te gaan schaffen. Ik zal daarvoor eerst kundig advies inwinnen.

Toch ben ik erg benieuwd naar ervaringen hiermee.

Sinds een weekje heb ik onverwacht een nieuw paard, een andalusische merrie. Het was niet de bedoeling om dit paard te kopen, en ik weet ook nog niet zeker of ik haar wil/kan houden. Over een maand of wat wil ik met haar wel wat opbouwend werk gaan doen, zowel aan de longe als onder het zadel. Probleem is alleen dat ik zelf alleen maar 2 koudbloeden heb, Tinker en Fjord. Ik heb dus alleen maar zadels voor brede paarden.

Nou was ik van plan, om via marktplaats een wintecje op de kop te tikken, niet te duur. Met een verwisselbare boom. Ik hoor graag ervaringen van mensen met wintecs met verwisselbare bomen. Passen ze echt op veel paarden? Paard zelf heeft wel een redelijke schoft (tenminste wel in vergelijking met mijn schoftloze tinker)

foto:

Afbeelding

girlyggirl

Re: nieuw paard, andalusier en wintec?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:55

mss kun je eens knight rider proberen? heeft ook verwisselbare boom maar is suk voordeliger. hier bevalt ie prima!

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 21:58

ik was sowiezo niet van plan om iets nieuws te kopen, wil dus wel voor een tweedehands wintec gaan

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:11

Als ik je paard zo zie is ze niet alleen enorm overbouwd (of ligt dit aan de foto?), maar heeft ze idd ook flink schoft. Hier gaat een wintec niet op passen is mijn ervaring.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 22:13

ligt idd aan de foto, voor zover ik heb beoordeeld is ze niet overbouwd. misschien net een scheef stuk van de wei. schoft is idd best flink. ik was idd benieuwd naar ervaringen van wintec in combinatie met zo'n schoft

ing0204

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:18

Heb een wintec gehad, zat toen der tijd bij me paard. Zelf vond ik het maar niks. Vond hem niet mooi liggen en voor geen meter zitten. Drama kwaliteit. Maar dat verschilt natuurlijk per persoon. Weet niet wat je voor een zadel wilt uitgeven, maar 2de hands is er best een hoop te koop voor niet zoveel. Ook als je een zadelmaker laat komen kan je voor niet al teveel een zadel kopen.
Heb evt nog een Kieffer Lech te koop.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 22:25

ik laat idd eerst een zadelmaker komen om te kijken wat mogelijk zou zijn.

wintec was mijn eerste gedachte, omdat de boom makkelijk aan te passen is. Andere zadels kan natuurlijk ook, maar dan weet ik niet zo goed waar ik aan moet denken, welk merk, welke boommaat. Ik was eigenlijk niet van plan om er meer dan 200 euro aan uit te geven. Anders blijf ik zoalng wel met mn boomloze zadel rijden, en koop ik een 'goed' zadel als ik besluit haar te houden

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:30

Ik heb een wintec isabell werth en hoewel de boom wel te wisselen is,is dit geen garantie dat hij past.
De kussens van de (vooral) oudere modellen zijn wat rond en daardoor komt hij vaak achter wat los te liggen.
Eigenlijk past hij het beste op mijn paarden met een iets holle rug.
Ook het tussen kanaal tussen de kussens kan te nauw of te wijd zijn voor je paard.
Je kunt dus eigenlijk alleen de voorkant wisselen,ik moet zeggen:als hij niet goed past maakt het wisselen van boom vaak ook niet uit.Dan blijft hij niet goed liggen.

ing0204

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:31

Gewoon als de zadelmaker komt hem het hemd van het lijf vraagen. Wat de ideale boommaat is en welk merk en model zadel hij aanraad. Liefst min 2 opties en daarna rustig op MP gaan zoeken.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 22:32

nee klopt ambre, daar ben ik me bewust van. ik heb een jaar lang gezocht naar hét zadel voor mn fjord, dat is uiteindelijk een WOW geworden, maar zover wil ik nog even niet gaan nu ;)

ik ben heel erg kritisch wat betreft zadels, maar heb absoluut geen ervaring met andere ruggen dan breed en zonder schoft. Daarom hier maar even orienteren

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 14:52

Ik heb een PRE merrie en een wintecje (ben ook in de zadelmakmaak-fase) Het ding ligt echt voor geen meter, ook niet verschillende boom-ijzers (of hoe heten die dingen...) erin.

Was goedkoop, maar eigenlijk dus duurkoop want het zit echt nergens naar....

Niekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 12:54

Is er niemand in je omgeving met een wintec die je kunt proberen op je nieuwe paard?
Verder kan ik je geen advies geven, ik heb zelf ook alleen ervaringen met korte ruggen en geen schoft (haflinger). Een wintec /bates lag om te huilen op mijn haf, maar dat hoeft bij jou paard natuurlijk niet zo te zijn.