Wel bit bij inrijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MissBambi

Wel bit bij inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 21:10

Aangezien onze haflingerruin van de zomer wordt ingereden ben ik me aan het oriënteren op het assortiment bitten
Wat wij zoeken is een bit dat niet al te scherp is en een rustige ligging in de mond heeft.

Ik had zelf een kneveltrens in gedachten.

Nou was ik benieuwd of er nog suggesties hier op bokt waren of eventueel andere ervaringen? ;)

8nnemiek

Re: Wel bit bij inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 21:25

veel mensen vinden een kunstof mondstuk fijn om paarden aan het bit te laten wennen, dat komt namelijk niet zo hard tegen de tanden aan, is niet zo koud en die bitten (de normale ongebroken) kunnen niet knijpen of prikken zoals gebroken bitten wel doen. Schijnt fijn te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 21:47

Een normaal dubbel gebroken bit voldoet prima. Zoals Mystictinker zegt kun je voor een kunstof bitje gaan. Maar dit is niet perse nodig.

Een knevel trens kan ook, Vind ik erg fijne bitten omdat ze mooi stabiel in de mond liggen. Zelf heb ik goede ervaringen met een Cuprion bit

Gewoon even kijken wat je paard het beste lijkt aan te nemen. (ookal is dat natuurlijke erg lastig bij een jong paard)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 22:20

Ik wil bij die van mij beginnen met een dubbelgebroken kunstof bit. Ze heeft nu 2x een enkel gebroken bitje in gehad. Maar ben er zelf niet zo tevreden over. Maar goed ieder paard is natuurlijk verschillend.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 22:38

een dubbel gebroken bustrens zat ik ook aan te denken maar dan gaat mijn voorkeur toch uit naar een knevel.

Die Cuprion knevel? wat is daar dan anders aan dan bij een ''gewone'' knevel? heb gegoogled maar kan niet veel vinden ;)

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 22:41

ik heb er altijd een dubbelgebroken trens inzitten bij ieder soort paard,
ze lopen er allemaal lekker op.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 22:42

Wij rijden gewoon in met een bit waar we de paarden later ook mee willen gaan rijden.
Meestal is dit een gewoon dubbelgebroken bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 07:39

MissBambi schreef:
een dubbel gebroken bustrens zat ik ook aan te denken maar dan gaat mijn voorkeur toch uit naar een knevel.

Die Cuprion knevel? wat is daar dan anders aan dan bij een ''gewone'' knevel? heb gegoogled maar kan niet veel vinden ;)

is een lekkerder smaakje op argadi.nl kun je ze kopen zijn van BR. Mijn paard neemt een RVS bit namelijk niet echt lekker aan. maar cuprion wel.

Marilyn_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:14

Ik begin met zachte bitjes. Ik onderzoek altijd even waarop mijn paardje het fijnste loopt, en waar hij zich prettig bij voelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:16

Ik heb voor mijn jonge paard ook een knevel bitje, ongebroken. Heb met hem eerst een enkel gebroken trensje gehad maar dat beviel hem blijkbaar niet. Dit bitje (halfcheek ongebroken) accepteerd hij veel beter.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:30

Ik zou zeker geen kunstof bit gebruiken, dat is harstikke stroef en vaak ook dik.

Heb je bitloos al eens overwogen? Zeker aan te raden bij een jong paard gezien het dier nog wisselt.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:31

Ik heb een dubbelgebroken kneveltrens gebruikt. Ligt stabiel en is zacht in de mond. Gebruik het nog steeds naar tevredenheid :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:36

Daan_Ordeal schreef:
Ik zou zeker geen kunstof bit gebruiken, dat is harstikke stroef en vaak ook dik.

Heb je bitloos al eens overwogen? Zeker aan te raden bij een jong paard gezien het dier nog wisselt.

Volgens mij denk jij aan rubber? een rubber bit is idd dik en brand. Maar kunstof is vaak niet dikker dan een normaal bitje hoor ;)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:47

ik heb voor mn 3 jarige een myler level 2 bustrens. Ligt erg stil in de mond, heeft een lichte tongboog waardoor hij perfect in mijn paard zn mond past.

Ik zou kijken naar je paard heeft hij een dikke tong, een kleine mond etc daar moet je het bit op aanpassen.

Mijn ruin heeft een kleine mond strakke mond hoeken etc als ik daar een dik bit in doe vind hij dit niet prettig de myler is dun en dat vind hij prima. Hij houd niet van een bit wat veel beweegt. Ik heb dus eerst een dikkere dubbel grbroken kk geprobeerd dit was niet zijn bit bewoog te veel en te dik.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:51

Ik gebruik altijd een dubbel gebroken bit van aurigan.
Vinden ze heerlijk. *D

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:53

IK zou persoonlijk voor een dubbelgebroken trensje gaan.
Heb ik ook gedaan bij het inrijden van mijn 3 jarige Hafruin
Hij deed het er erg goed op en geen problemen mee gehad!

Love_Uggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:35

een dubbel gebroken of gwoon een watertrens is wel goed, ik denk dat een kneveltrens ook wel goed is, als je maar niet een te dun bitje kiest ;)

ing0204

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:39

Dubbel gebroken bustrens erg fijn bit. Loopt me ouwe opa van 20 goed op en me kleine meid van 3 pakt die ook zonder problemen

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:42

Inderdaad, ik heb ook een dubbelgebroken bustrens (zo'n goudkleurige zeg maar, geeen idee wat voor materiaal dat is. Maar dit werd me aangeraden ivm smaak)

Overigens gebruik ik die alleen om te wennen met bit, verder komt ze meer bitloos in de hand (micklem multi bridle, kan 3 manieren bitloos EN met bit gebruikt worden) maar dat is ieder voor zich..!

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 00:37

ik gebruik bij mijn bijna 3 jarige ruin een dubbelgebroken aurigan k&k 18mm bustrens ..hij reageert hier super op ..met dit bit rijd ik hem ook verder .

Love_Uggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 12:32

ik zou sowieso zorgen dat je een beetje hetzelfde bit blijft gebruiken met rijden ;)

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 16:28

Ik heb een aantal paarden ingereden zien worden met een dubbelgebroken bustrens en enkelgebroken bustrens. Ik moet wel zeggen dat ik hier zelf geen ervaring mee heb.

De jonge haflinger die ik heb gereden werd gereden met een enkelgebroken watertrens, maar dat is hier niet van toepassing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 19:21

Love_Uggs schreef:
een dubbel gebroken of gwoon een watertrens is wel goed, ik denk dat een kneveltrens ook wel goed is, als je maar niet een te dun bitje kiest ;)

Over het algemeen wordt gezegt dat dikkere bitten zachter zijn. Maar dit hoeft niet altijd zo te zijn. Sommige paarden hebben nu eenmaal weinig ruimte in hun mond en een dun bitje zit dan gewoon fijner. Het is dus echt een kwestie van uit testen en vooral zelf vriendelijk zijn met je handen.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 18:09

vagolijntje schreef:
ik heb voor mn 3 jarige een myler level 2 bustrens. Ligt erg stil in de mond, heeft een lichte tongboog waardoor hij perfect in mijn paard zn mond past.

Ik zou kijken naar je paard heeft hij een dikke tong, een kleine mond etc daar moet je het bit op aanpassen.

Mijn ruin heeft een kleine mond strakke mond hoeken etc als ik daar een dik bit in doe vind hij dit niet prettig de myler is dun en dat vind hij prima. Hij houd niet van een bit wat veel beweegt. Ik heb dus eerst een dikkere dubbel grbroken kk geprobeerd dit was niet zijn bit bewoog te veel en te dik.

Dit is iets wat ik niet wil :n

Heb hiermee gereden en werk hier zelf niet prettig mee...

edit; Ik denk dat het dan een dubbel gebroken knevel wordt :j, wil zelf wanneer alles een beetje bevestigd is waarschijnlijk een dubbel of enkel gebroken bustrens, maar dit is natuurlijk afhankelijk van hoe hij daarop reageert ;)