Welk zadel is nu de juiste keuze?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

FamkeW

Welk zadel is nu de juiste keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 18:45

Eindelijk is het zover. Ik ga een echt dressuur-zadel kopen voor op mijn rond-ribbige fries Famke. Ik heb nog nooit eerder op een dressuurzadel gereden. Altijd VZH eigenlijk.

Heb zaterdag op 2 zadels gereden.
Zadel 1 heeft een redelijk gedwongen zit. Ik heb het gevoel dat ik echt in een zadel zit. Fijn!
Zadel 2 heeft een ongedwongen zit. Ik hoefde hierop in de winkel niet te schuiven voordat ik goed zat (bij zadel 1 wel overigens). Met dit zadel reed ik mijn fries rond en laag zoals nooit tevoren. Overgang stap draf rond en laag ging ook vanzelf! Nog nooit voor elkaar gekregen! :D Ik had alleen niet het idee van 'in een zadel zitten'. Het voelde alsof ik helemaal niet op een zadel zat eigenlijk, en voor 1500 euro zou dat wel moeten. Toch?
Op zadel 1 kwam Fam vlotter/directer weg dan met zadel 2. Ook wel rond en laag, maar niet direkt zo bij mij.

Nu komt het: wat is nu belangrijk? Het vlot weglopen of het ontspannen rijden?

Wat denken jullie?

Groetjes!
Petra

pony_tale

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:45

Beste Petra,

Wij zijn voor onze Fries ook wel even aan het zoeken geweest.

Uiteindelijk hebben we een afspraak gemaakt met de zadelpasservice van Oxer Ruitersport
Na het passen van een aantal zadels kwamen we uit op twee zadels, een met
een verwisselbare boom en een Kieffer. Het is een Kieffer zadel geworden.

Succes!

Anoniem

Re: Welk zadel is nu de juiste keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:59

Welk zadel paste het beste? En het ontspannen lopen is naar mijn idee het beste. vlot weg kan namelijk ook van pijn wegrennen zijn.

Maar wat zij je zadel maker?

FamkeW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 10:48

zadel 1 was 2dehands. zadel 2 was nieuw. Beide lagen goed (kleine aanpassingen nodig)

de zadelmakerij is 2span in boornbergum. een fryso legacy (1) en een fryso classic (2).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:08

Als ze bijde goed lagen, moet je het zadel nemen waar jij het beste in zat

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:45

tja Famke, moeilijke keuze. Zou het kunnen zijnj dat, omdat je in zadel 2 ontspannen zat en niet in een bepaalde houding gedwongen werd door het zadel, je paard hierop reageerde met ontspanning?