Bit??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lobkie

Bit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 12:00

hoii,

Ik heb een leuke jongen kwpn merrie. Ik rijd haar met een gebroken trens gewoon normaal. Als ik buitenrijd dan is ze zo enthousiast dat ze alleen nog maar hard wil lopen. Daarom rijd ik haar al met een martingaal. Maar ze is zo clever om dan haar hoofd naar beneden te doen en alleen maar harder te lopen. Dus dan ga ik haar maar rond rijden en oefeningentjes doen maar dat is nou niet echt mijn idee van relaxt buiten rijden.

Mijn vraag is dus": Heeft iemand een tip voor een scherper bit??
Ik wil ook niet gaan overdrijven want ze is nog erg jong maar ik heb ook weinig zin in ongelukken.
Iemand een tip ideee??

Alvast bedankt!

MarliesV

Re: Bit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 12:01

Eerlijk: een scherper bit lost dit niet op.

Dit is een rijtechnische aangelegenheid.
Wat wil je gaan doen als een scherper bit niet werkt, nog scherper en dan.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 12:03

Als jouw paard al zo slim is om gewoon met neusje naar de borst te gaan lopen om inwerking van de martingaal te voorkomen, dan zal 'ie met een scherper bitje waarschijnlijk alleen nog maar verder opkrullen en heb je niets meer te vertellen.
Ik denk dat je er beter aan doet dit rijtechnisch op te lossen, en zo te lezen ben je daarmee al op de goede weg. Ga gewoon oefeningetjes doen, en als er ontspanning komt, láát 'r dan ook gewoon lekker. Dat kwartje valt wel; klieren betekent werkje, braaf lopen betekent lekker stappen. Dat komt wel goed. Gewoon doorgaan waarmee je begonnen was, zie het als investering in de opvoeding van je paard.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 12:05

Als je een scherper bit neemt dan raakt je paard daar binnen no-time aan gewend, de mondhoeken worden hard of ongevoelig, en dan zit je weer met hetzelfde probleem.
Oefeningen doen is veel beter. En zodra ze goed luistert moet je haar belonen door weer lekker ontspannen verder te stappen. Zodra ze weer begint te duwen ga je weer oefeningen doen. Dat moet je een tijdje volhouden, dan leert ze snel dat het geen zin heeft om te duwen :)

Lobkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 12:07

Dit soort dingen ben ik nu al een vrij lange poos mee bezig maar daar heeft ze eerlijk gezegd gewoon lak aan... is er niet een cominatie met een ander bitje en bepaalde oefeningen??
Want ze heeft geen kwaad in de zin ze is gewoon happy als ze buiten is...

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 12:40

Lobkie schreef:
Dit soort dingen ben ik nu al een vrij lange poos mee bezig maar daar heeft ze eerlijk gezegd gewoon lak aan... is er niet een cominatie met een ander bitje en bepaalde oefeningen??
Want ze heeft geen kwaad in de zin ze is gewoon happy als ze buiten is...

Een jong paard heeft scholing nodig om een fijn berijdbaar paard te worden; of dat nu is voor buitenritjes, western, dressuur, springen enz. maakt niet uit. Het goed aanrijden van een paard is de basis voor alles.
Zo te lezen is die basis nog niet goed genoeg en moet de "lange poos" dat je er mee bezig bent nog wat langer worden ;).
Een scherper bit er inhangen is een zeer slecht idee, zoals iemand hier boven al schreef: dan kruipt ze er alleen nog meer achter.
Waarom longeer je haar niet een minuut of 20/30 voor je naar buiten gaat, tijdens het longeren wel goed voorwaarts houden. Het eerste enthousiasme is er dan af. Daarna buitenrijden: voorlopig alleen in stap en niet te lang. Verder binnen een omheining werken aan het onbevangen voorwaarts rijden, niet te veel met de handen werken, voorlopig een heel licht contact houden en proberen die neus er uit te rijden. Want als een paard er eenmaal achter komt dat hij zich aan alle hulpen kan onttrekken door achter de teugel te kruipen, ben je heeel ver van huis. Dat is nl erg moeilijk weer af te leren.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 13:36

Sonja schreef:
Als jouw paard al zo slim is om gewoon met neusje naar de borst te gaan lopen om inwerking van de martingaal te voorkomen, dan zal 'ie met een scherper bitje waarschijnlijk alleen nog maar verder opkrullen en heb je niets meer te vertellen.
Ik denk dat je er beter aan doet dit rijtechnisch op te lossen, en zo te lezen ben je daarmee al op de goede weg. Ga gewoon oefeningetjes doen, en als er ontspanning komt, láát 'r dan ook gewoon lekker. Dat kwartje valt wel; klieren betekent werkje, braaf lopen betekent lekker stappen. Dat komt wel goed. Gewoon doorgaan waarmee je begonnen was, zie het als investering in de opvoeding van je paard.

Hier ben ik het helemaal mee eens..

En misschien, dat doe ik met mijn fjord die altijd net doet alsof ze een AV is, loslaten aan de voorkant, laat maar lopen..
Dan blijft ze eigenlijk altijd bij me.

Is ze te veel bezig met dr omgeving, dan ga ik pasjes wijken, pasje achterwaarts, probeer ik haar aan het werk te zetten,
wat overigens niet altijd lukt hoor.

Zelf heb ik dan wel een thiedeman als ik buitenrij. Maar das eigenlijk omdat ik een km of 2 langs een 80km weg moet, en tussen die weg en de langzaamverkeersweg in zit geen afscheiding..Heb in het verleden met mijn vorige paard eens op die weg gezetem..das geen pretje..Ben daar dus gewoon erg van geschrokken.

Omdat ik buiten lekker met los teugeltje rij (werkt het beste) werkt die thiedeman ook niet, die werkt pas als ik de teugels aanneem en zij dr hoofd te hoog wil brengen.

Ik rij op een enkel gebroken bitje. Maar ik heb een dubbel gebroken bitje besteld..zachter juist.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 13:56

Dubbelgebroken is niet zachter, dat knijpt in de tong en mondhoeken ;) Maar da's een andere discussie.