Scherp bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Scherp bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 09:53

Heb de zoekfunctie gebruikt maar kom er niet echt uit....

Ben jaaaaaaren manege ruiter geweest en dan rij je gewoon met het bit wat het paard aan zijn hoofdstel heeft hangen. Nu sinds 9 maanden trotse bezitter van een eigen paard en dan lees je wel eens wat op Bokt :D Nu lees ik vaak over: hang er een scherper bit in of dit bit werkt veel te scherp in... Nu ook op de voorpagina: te scherpe bitten in ijslandersport.

Nou weet ik het verschil wel tussen bustrens, watertrens en stang... Maar wanneer is een bit nou scherp of werkt het scherp in?
Graag niet alleen voorbeelden van: dit bit is een scherp bit... ik wil vooral de theorie/praktijk weten WAAROM een bit scherp of juist zacht is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 10:19

Zilfstar schreef:
Nou weet ik het verschil wel tussen bustrens, watertrens en stang...

Bedoel je met stang een ongebroken trens? Dat is iets anders dan een stang. Een stang heeft een hefboomwerking namelijk. Een ongebroken bit niet.

Een enkelgebroken trens knijpt de mondhoeken naar elkaar toe en kan in het gehemelte prikken, dat bit is dus niet super vriendelijk, en veel paarden reageren daar dus ook niet goed op en gaan hard trekken of overdreven opkrullen..
Een dubbelgebroken bit kan niet prikken in het gehemelte, maar knijpt nog wel de mondhoeken bij elkaar. Dit is dus vriendelijker dan enkelgebroken, maar kan nog steeds voor irritatie zorgen.
Een ongebroken bit knijpt en prikt niet, maar de ringen kunnen niet onafhankelijk bewegen, waardoor sturen vaak iets moeilijker wordt en hulpen iets minder goed doorkomen omdat je op allebei de mondhoeken inwerkt als je met een teugel bezig bent.
Een myler/billy allen bit werkt als een dubbelgebroken bit, maar als je de teugels allebei aanneemt dan verandert hij in een ongebroken bit. Ideaal dus, en ik vind dit dan ook het meest vriendelijke bit.
Verder ligt het aan het paard, sommige paarden houden van spelen met het bit, en hebben dus liever iets wat veel beweegt, en andere paarden kunnen niet tegen metaal en hebben liever een kunstof bitje.
Neem trouwens nooit rubber! Dit schuurt en kan gaan branden bij de mondhoeken!

LaVieDivine

Re: Scherp bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 10:24

scherp of niet hangt vooral af van twee dingen: de soort mondstuk en hefboomwerking of niet.
hefboomwerking versterkt je kracht die jij op de teugels zet enorm en zorgt ook voor druk achter de oren en aan de kinketting; daarom scherp dus.
qua mondstukken heeft mystictinker het meeste al gezegd, maar je hebt ook van die gruweldingen als een gedraaide trens met scherpere randjes in de mond enz

aslo

Re: Scherp bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 12:41

Scherp mbt een bit is zeer betrekkelijk. Een zgn vriendelijk bit kan in harde handen heel 'scherp' zijn. Daarbij ligt het aan de mond van het paard welk bit deze als vriendelijk of 'scherp' ervaart. Er zijn bitten die sterker kunnen inwerken, zoals een pessoa of pelham bijv.