Ik heb sinds gister een hoofdstel gekocht met mexicaanse neusriem. Waarom ik die gekocht heb, ik volg nu springlessen en daar word ze erg heet van en zit er geen rem meer op. Ze rent dwars door mijn hand heen, na ongveer een half uurtje gaat het alweer wat beter maar dan ben ik zo moe dat ik geen kracht meer heb om door te springen.
Daarom heb ik een mexicaanse neusriem gekocht om toch het zeggenschap te behouden. Alleen nu vraag ik mij af, hoe kan ik mijn pony hier het beste aan laten wennen? Gewoon meteen om doen ofniet? Ik zelf dacht aan omdoen tijdens een dresuur les, als dan druk/vervelend gaat doen weet ik dat het door de neusriem komt. Gister wou ik hem tijdens springles omdoen maar toen ik opstapte was ze al erg druk, en had er onwijs zin in, toen heb ik hem afgedaan want dan weet ik niet of het nou door der zelf komt of door de neusriem.
Hoe hebben jullie dat laten wennen aan je pony/paard?
Als je hem niet te strak doet, gewoon 2 vingers er tussen zal een paard er niet echt aan moeten wennen. En zoals je het zelf zegt het eens proberen tijdens een dressuur les lijkt me wel een goed idee
askazita
Geplaatst: 29-01-10 21:10
idd. gewoon proberen met dressuurles of mischien met een rustig buitenritje
ik heb mijn mexi ook eerst gewoon tijdens het dressuur omgehad.. gewoon voor het paard want het is toch een ander drukpunt.. ik merkte niet dat hij echt moest wennen en heb hem nu om met het springen en buitenrijden omdat er anders idd geen rem op zit! niet te strak doen en dan komt het wel goed hoor!
Koper
Geplaatst: 30-01-10 10:00
Normaal gesproken gebruik ik een lage neusriem voor mijn paard, maar ik heb ook hoofdstellen (gehad) met een hoge neusriem. Daar ben ik gewoon zo mee weggereden, als je de neusriem gewoon normaal vastmaakt lijkt me dat er vrij weinig aan de hand zal zijn?
Dankjewel voor de reacties. Hestejente ; dat dacht ik ook, maar ik dacht misschien moet ze der wel heel erg aan wennen omdat het een andere werking heeft als een normale hogeneusriem.
Koper
Geplaatst: 30-01-10 13:05
Mwoah, toen ik met een hackamore ging klungelen deed ik dat om z'n hoofd, even er naast staand kijken of hij ongeveer snapte met de teugels en hup erop. Maar jij kent je paard natuurlijk het beste, dus ik zou zeggen: kijk gewoon even hoe ze reageert, en als je het vertrouwt ga je lekker rijden