Nieuw bit...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

witteRaaf

Nieuw bit...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 17:09

Ik zal al maar meteen vertellen dat ik niet echt thuis ben in bitten, vandaar dat ik jullie advies graag wil aanhoren :).

Het zit zo, mijn paard heeft altijd op een Myler bit gelopen (hij wordt volgende week officieel van mij) , eerst een d-trens en dan een kneveltrens. Nu ben ik eigenlijk op zoek naar een alternatief. Bestaan er bitten met hetzelfde systeem als Myler of helemaal niet? Of koop ik gewoon best hetzelfde bit als waar hij aanvankelijk mee liep of maakt het niet zo veel uit of het van Myler is of niet..? Ik ben een beetje in de knoop wat dat betreft.

Het gaat om een 5 jarige (in april) ruin, nogal een spring-in't-veld, speels. Hij is niet stout maar nog wel groen. Ik rijd recreatief met hem.

Kunnen jullie iets aanraden?

witteRaaf

Re: Nieuw bit...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 18:05

Niemand?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 18:12

Waarom werd hij met een myler gereden?

Want als hij daar het beste op loopt waarom wil je dan een ander bit?

en voor de prijs... tsja een myler is duur maar meestal kun je zeker 10 jaar met een bitje doen(zolang het paard er fijn op blijft lopen natuurlijk)

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 18:25

Was gewoon keuze van de eigenaar om met Myler te rijden, niet specifiek. Ik heb hier al naar een ruitershop gebeld maar zij verkopen geen Mylers. Ze stelde voor om eens langs te komen met het bit om een zo gelijkend mogelijk bit te nemen. Maar ik had alvorens toch graag een mening van hier gehoord, vandaar mijn topic. Ik kan evengoed een Myler kopen, maar dan weet ik gewoon niet goed waar ik het kan halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 18:34

op internet zijn mylers overal te koop.

Maar volgends mij was er ook een "nep" myler maar ik weet niet meer van welk merk

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 18:51

Zonet via te telefoon gehoord een "dideman pincher" ofzoiets... :). ik zal het waarschijnlijk verkeerd begrepen hebben :)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 18:53

Ik zou het eerst maar eens op een gewone bustrens proberen ;) Misschien gaat dat ook wel goed

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 19:07

Dat bedoel ik nou :). Ik ken niet zoveel van bitten en wie weet loopt m'n paard dus ook goed op een gewoon bitje. Bedankt Nibbit voor alternatief :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:23

goedkoper alternatief voor de myler is de billy allen maar die is wel echt anders en sommige paarden lopen er een stuk minder goed op.
Ik zou niet zo snel geneigd zijn het bitje te wijzigen als je paard er goed op loopt, don't fix what aint broke..
Maar dat moet je uiteraard zelf weten.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 19:26

Ja dat dacht ik initieel ook troi, maar ik heb met een aantal winkels gebeld om te vragen of ze Myler verkopen, maar helaas. Komt daarbij ook dat ze het wel kunnen bestellen maar dat kan oplopen tot een 3tal maanden wachten (kan ik ondertussen ook niet rijden :s). En heeft Myler bij bijv de kneveltrensen zo'n 18 verschillende mondstukken (vertelde de winkelier aan telefoon), hoe moet ik dan uitpluizen op wat hij nu van de 18 verschillende mondstukken past?

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 19:26

Ik woon btw ook in belgie :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:29

van myler mag je iig bij de KNHS alleen met een level 1 rijden. En als je kijkt welk bit hij nu heeft kun je toch gewoon exact dezelfde aanschaffen. Of je kunt misschien zijn bitten bij het paard kopen?

Daar issie iig te bestellen dan heb je hem vrij snel in huis
http://divoza.com/shop/a.visit/4b632892 ... View/20218

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:32

Myler heeft een systeem, level 1,2,3 nu kun je alle mondstukken van level 2 en 3 schrappen (das voor gevorderde ruiters die met zeer lichte hulpen rijden en dus bij de KNHS niet toegestaan). Dan houdt je al een stuk minder over. Wel je rijdt engels dus sweet iron zal ook wel niet mogen (wat overigens jammer is want paardjen vinden dat vaak geweldig..), dus die kun je ook al schrappen. Volgens mij heb je nu nog maar een paar opties over. Wel je kunt simpelweg bekijken wat voor bit hij nu heeft (neem desnoods een foto) en een kopie daarvan bestellen. Dus dat hoeft niet een punt te zijn..

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 20:38

ik heb net een winkel gevonden die Mylerbitten verkoopt en ze in stock heeft :). Morgen daarheen dus. Bedankt voor alle moeite iedereen!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 10:10

troi schreef:
Myler heeft een systeem, level 1,2,3 nu kun je alle mondstukken van level 2 en 3 schrappen (das voor gevorderde ruiters die met zeer lichte hulpen rijden en dus bij de KNHS niet toegestaan).

Onzin. Ik heb voor mijn nauwelijks getrainde paard een bustrens met level 2, gewoon omdat mijn paard zo'n klein tongboogje fijn vindt. Het verschilt per paard welk bit het meest geschikt is, wat een fabrikant of een KNHS :+ daarvan vindt boeit mij eigenlijk niet zo.

@ TS: op de wiki kun je veel informatie over de verschillende bitten vinden. Mijn paard reageert op een gewone bustrens heel anders dan op de myler, en weer anders op een kimblewick. Het is per paard iedere keer weer even uitvogelen welk bit hij wel of niet fijn vindt. Dat kan even duren, en het ene paard loopt op meer bitten goed dan het andere. Ik ben dus bang dat ik via bokt niet echt DÉ oplossing kan geven, ik ben namelijk niet jouw nieuwe paard ;)

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 14:00

ik zou een gewoon (dubbel)gebroken bitje kopen, en kijken hoe het paard erop reageerd, en misschien reageerd hij wel heel erg goed erop, en dan zou ik vooral op een gewoon bitje door blijven rijden ;)

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 15:09

Vandaag naar ruitershop geweest, buiten nog allerlei prulletjes heb ik ook een bit aangeschaft. Ik heb gekozen voor een Myler, maar een level 1 kneveltrensje. Hij reed nu op level 3 terwijl Myler level 3 beschrijft als paarden die volledig zijn afgericht, nagefelijk rijden, galopwissels kunnen.. in ieder geval, niks van wat mijn paard dus al kan :). In een foldertje stonden een aantal beschrijvingen van hoe je merkt als je paard zich verzet tegen zijn bit en daar stonden wel een aantal dingen terug die ik terug vond bij mijn paard. Ik mag dit bit 14 dagen proberen en kijken of hij het een leuk bit vind, dat vind ik wel een leuke garantie. :)

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 15:12

Oh erg fijn dat je het bit mag proberen! Succes en ik hoop dat je het goede bitje hebt gevonden