Paard heeft voorkeur voor dekje.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MilaMila

Paard heeft voorkeur voor dekje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 08:07

Hoi!

Mijn lieverd heeft voorkeur voor welk zadeldekje ik onder zijn zadel leg. Het viel me op toen ik een keertje zijn zadel zonder dekje(wollen dekje in de vorm van het zadel) erop had gelegd en hij onwijs relaxed reageerde. Deed ik het dekje eronder werd 'ie weer pissig. Dus ik een ander dekje geprobeerd(een dun, gewoon zadeldek), vond 'ie het weer prima. Dat wollen ding hoef ik er dus niet meer onder te leggen. En dat terwijl dat voor mijn gevoel veel zachter is, die andere is qua zachtheid én kleur niet mijn eerste keus.
Hebben meer van jullie paarden dit?

Ik heb sinds een kort een warmbloed, hiervoor alleen maar koudbloeden gehad en ik blijf me verbazen over de gevoeligheid van een warmbloed.

DUDIEFOREVER

Re: Paard heeft voorkeur voor dekje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 08:10

Ja, ik vind het niet zo gek.
Als jou zadel goed aangemeten is, dan ligt ie dus goed.
Met een bont zadeldekje eronder word het zadel dus ook krapper, waardoor het dan eigenlijk te smal is voor je paard.

MilaMila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 08:14

Ja, dat is inderdaad een hele logische verklaring.
Had ik ook bedacht :D .
Ben blij dat hij nu tevreden is met z'n zadel.

Inez_25

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 08:15

Die van mij lijkt een voorkeur te hebben voor de dekjes van BR.
Ze passen ook het mooiste op zijn rug.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 12:44

mijne loopt voor geen meter met een scapa dekje, heel maf, dan gaat ie gewoon niet vooruit, de rest van de dekjes no problemo!
Mijn schapenbontje vind mijn paard ook geweldig trouwens terwijl ik wel een goed passend zadel heb ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 12:46

haha, wat raar. dat heb ik niet mee gemaakt. wel heb ik een vriendin met een pony. en als je met roze of lila aan komt (halster) krijg je hem echt niet uit de wei. alle andere kleuren dan is er niks aan de hand :P

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 12:52

Heel herkenbaar. Mijn haflinger heeft iets tegen rood. Wanneer je iets roods in handen hebt, blijft hij voor je weglopen. Maakt niet uit of het een dekje of halster is. Hij is gewoon tegen rood :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 12:52

hahah, in dit geval ging het om een kruizing haflinger! nog meer haflingers die iets tegen een bepaalde kleur hebben!?

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 14:56

Alou schreef:
haha, wat raar. dat heb ik niet mee gemaakt. wel heb ik een vriendin met een pony. en als je met roze of lila aan komt (halster) krijg je hem echt niet uit de wei. alle andere kleuren dan is er niks aan de hand :P

Onze tinker moet ook niks hebben van lila. We kwamen een keer onderweg met onze aanspanning langs een lila reclameposter; zaten we ineens op de verkeerde weghelft! :+ }:0 :+ Ik ben 't trouwens wel met 'm eens; het is ook een rare kleur. ;) :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:04

ElsB schreef:
[***] schreef:

Onze tinker moet ook niks hebben van lila. We kwamen een keer onderweg met onze aanspanning langs een lila reclameposter; zaten we ineens op de verkeerde weghelft! :+ }:0 :+ Ik ben 't trouwens wel met 'm eens; het is ook een rare kleur. ;) :D

Hahaha, het blijft gek. en maar zeggen dat ze geen kleuren zien! nou dat zoort tinten zijn HEEL eng hoor :o

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 16:23

Het paard dat ik rijd heeft een afkeer tegen geel XD.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 16:27

Tuurlijk heeft een paard voorkeur. Wij hebben kleding wat beter zit als het ander, een paard heeft gevoel. Als je een dik bontdek er tussen legt, word alles een stuk krapper qua zadel op je paard. Als je er geen dekje onder legt, heb je veel meer ruimte bij je boom, meer ruggengraat vrijheid etc.

:)

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:57

Hahaha, leuk! Tenzij je inderdaad op de verkeerde weghelft zit!
Had er ook nog zoiets van gehoord :P

MilaMila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 09:32

Aaah wat lief dat ze zelfs voorkeur voor kleuren hebben :+:
Had ik niet gedacht. Ga maar es een testje doen om te kijken wat Timons lievelingskleur is. Emmertjes met lekkers in verschillende kleuren en kijken of 'ie steeds naar dezelfde toeloopt.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 09:35

Wel fijn dat jouw paard je in ieder geval duidelijk heeft kunnen maken dat hij dat dekje niet fijn vindt. :)

Ik denk dat er een boel onbegrepen *en daardoor zure* paarden rondlopen in deze wereld.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 09:43

Ik heb dit ook gemerkt met de zadeldekjes. Alleen ligt het niet aan de kleur maar aan de dikte (volgens mij) Ik heb een dekje wat heel dik is en elke keer als ik daar mij ging rijden was mijn paard niet goed aan mijn been en reageerde anders als anders. Ik denk dat ze mijn hulpen minder goed voelt als er zo n dik dek onder ligt. ;)

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 09:50

Die van mij wordt chagrijnig als ik weer eens met bit heb gereden :j Zonder bit=relaxed paard :D

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 10:12

fijn dat ie dat zelf aangeeft haha :D

MilaMila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 10:23

xDonja schreef:
Die van mij wordt chagrijnig als ik weer eens met bit heb gereden :j Zonder bit=relaxed paard :D

Denk dat die van mij daar ook niet blij van wordt. Rij 'm lekker zonder, vind het niet nodig om met te proberen.

MilaMila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 10:26

Idifix schreef:
fijn dat ie dat zelf aangeeft haha :D

De meeste paarden geven wel dingen aan, maar er word niet altijd naar geluisterd. En dan leren ze hun mening wel in te slikken. Lijkt een beetje op hoe ik ben, misschien dat ik daarom soms iets té goed naar mijn paard sta te luisteren en hem niet uitdaag om door barrieres heen te breken.

Leerpuntje :j

Suzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 00:02

Ik heb ooit eens een anky dressuurdekje voor een van mijn bijrijdpaarden gekocht. Wanneer ik dat dekje onder het zadel legde, liep hij altijd anders. Best eigenaardig eigenlijk dat een dekje zoveel kan veranderen. Ik gebruikte naast dat dekje ook een ander dekje met ongeveer dezelfde dikte, en daarbij liep hij wel fijn. Het zal wel aan de pasvorm gelegen hebben. Ik gebruik hem nu voor een andere pony en daarbij ligt hij wel goed.

Lunapoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 15:52

NenaC schreef:
mijne loopt voor geen meter met een scapa dekje, heel maf, dan gaat ie gewoon niet vooruit, de rest van de dekjes no problemo!
Mijn schapenbontje vind mijn paard ook geweldig trouwens terwijl ik wel een goed passend zadel heb ;)

haha dat heeft die van mij inderdaad ook, nou moet ik zeggen dat ik ze ook altijd erg klein vindt vallen
e