Sjabrak schuift onder het zadel weg

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Donderwolkje

Sjabrak schuift onder het zadel weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 11:50

Zoals jullie in dit topic kunnen lezen ben ik al 1,5 jaar op zoek naar een goed passend en betaalbaar zadel voor mijn haflinger Stan.
[HAR] Zadel voor haflinger? Het lijkt onmogelijk!

Nu is de zadelmaker 2 weken geleden weer langs geweest om te passen en heb ik echt een beauty van een zadel gevonden, de Kieffer Paris, maar deze is eigenlijk veel te duur.
Het zadel ligt alleen wel zo vast als een huis en komt op geen enkele manier over de schouders heen!
Maar wat er wel gebeurd is dat het sjabrak onder het zadel door naar achteren schuift.
Dus als ik het sjabrak niet met alle lussen vast maak, dan ben ik halverwege de rit mijn sjabrak kwijt :=
Heeft iemand een idee hoe dit kan en of dit te maken kan hebben met de passendheid van het zadel?

Omdat ik van een lekkage in mijn huis waarschijnlijk meer geld terug krijg dan dat ik in eerste instantie gedeclareerd had, zit ik er over na te denken om alsnog dit zadel aan te schaffen.
Maar dan wil ik wel 1000% zeker zijn dat het perfect ligt.
Vandaar mijn vraag wat het zegt als een sjabrak onder het zadel doro schuift.
Alvast bedankt voor de reactie's :)

En dit is het zadel waar ik over na zit te denken O:)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Donderwolkje op 27-01-10 12:23, in het totaal 2 keer bewerkt

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:58

Soms ligt het ook wel eens aan het soort sjabrak wat je gebruik mss moet je daar ook nog eens wat mee proberen ?
Prachtig zadel btw.

Donderwolkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 12:13

pizza64 schreef:
Soms ligt het ook wel eens aan het soort sjabrak wat je gebruik mss moet je daar ook nog eens wat mee proberen ?
Prachtig zadel btw.

Ik heb verschillende sjabrakken geprobeerd, van een basic sjabrak, tot HH, tot scapa.
De scapa bied nog de beste weerstand en blijft nog het beste liggen, maar dan heb ik wel alle lussen etc vast.
Een pad zonder lussen zou dus geen optie zijn in dit geval.

MyWishMax

Re: Sjabrak schuift onder het zadel weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:23

Hier iemand met hetzelfde probleem. Ons nieuwe zadel heeft de singelstoten anders zitten dan 'normaal' waardoor ik de lussen niet meer vast kan maken en dus dag kan zeggen tegen mijn dekje :+

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:26

Wat zei de zadelmaker er dan van ?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:39

pizza64 schreef:
Wat zei de zadelmaker er dan van ?

Daar ben ik dan ook wel benieuwd naar!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:46

Bij mij is het niet anders. Paard verdraagt geen druk (meer) op schouders, dus die liggen vrij, lussen kunnen niet vastgemaakt worden en hele zadel licht vrij 'los'. :+

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:47

BR heeft een dekje BR Techno met een anti-slip strip bovenaan het dekje waardoor het zadeldek beter onder uw zadel blijft zitten
Sommige paarden hebben dat door hun bouw veel dekjes wegschuiven, of door een erg bewegelijke ruiter op de rug of dat het paard zelf zoveel beweging heeft van zichzelf dat daardoor het dekje verschuift

http://www.dekroo.nl/shop/zadels-access ... techno.htm

996880

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:13

Je hebt ook van die Anti-slip pads geloof ik daar zitten van die gaatjes in? mischien dat dat iets is?

Donderwolkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 22:02

de zadelmaker zag er geen belemmeringen in, gewoon sjabrak goed vast maken ;)
Dat van BR zou eventueel wel wat zijn en ook scapa dekjes lijken wel redelijk goed te blijven liggen.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 08:02

In veel gevallen duid een strak trekkend of wegglijdens sjabrack op een te wijde boom ;
0 dan heeft het ruimte om te verplaatsen.
Nu wil ik natuurlijk niet zeggen dat dat zo is, maar vaak is het wel zo.

Ik heb dat bij mijn haf ook, als ik de boom ( ik heb een vertelbare boom ) te wijd zet dan glijd het sjabrack weg en trekt het strak, stel ik de boom iets bij dan is het probleem opgelost.
Ik heb nooit de lusjes vast, wel die bij de singel, maar enkele pads hebben dat niet maar boven maar ik ze nooit vast.

En dan wil ik nog wel wat weten, je hebt nu een Kieffer, kwa breedte en ligging passen die vaak goed op de koudbloedjes maar is de lengte vaak een probleem.
Hoelang is dit zadel en heb jeen foto met pony?
Let er namelijk goed op dat je niet op die lendewervels komt?
Aangezien ik het zadel van je vorige topic aardig lang vond....

Donderwolkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 11:03

Loes'sCorner schreef:
.....
En dan wil ik nog wel wat weten, je hebt nu een Kieffer, kwa breedte en ligging passen die vaak goed op de koudbloedjes maar is de lengte vaak een probleem.
Hoelang is dit zadel en heb jeen foto met pony?
Let er namelijk goed op dat je niet op die lendewervels komt?
Aangezien ik het zadel van je vorige topic aardig lang vond....

Ik heb het zadel niet gekocht, maar zit er over na te denken.
Ik heb het dus ook niet meer in mijn bezit en geen foto's.
Maar ik pas enkel en alleen met de zadelmaker erbij en ik heb hem specifiek gevraagd naar de lengte van het zadel, en dat was goed.

Welk zadel van mijn vorige topic vond je te lang?
Ik heb namelijk tot nu toe alleen nog maar korte 17 inch zadels gehad ;) (kan me dus eigenlijk bijna niet voorstellen dat er een foto is met Stan en een te lang zadel)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 07:51

H NU HEB IK ME POST TERUG, SNAPTE ER AL NIETS VAN HIHI!

Afbeelding

dIT ZADEL ZAL KWA LENGTE ECHT AAN ZIJN, JE KUNT DE SCHUINE LIJN NAAR DE LAATSTE RIB ZELF VOLGEN, EIGENLIJK MAG EEN ZADEL NIET OP DE LENDEWERVELS AL IS HET VAAK BIJ EEN GEZOND PAARD NIET ALTIJD EEN PROBLEEM, MAAR HIERIN ZIT JIJ DUIDELIJK TE KRAP EN GEEF JE AL DRUK OP DE LENDEWERVELS, DAT IS WAT IK BEDOEL.
Op de bovenstaaande foto ligt het zadel ook tever na voren dus als je het meer naar achteren zou leggen word het wel telang.

iK HEB NET IN JE ANDERE TOPIC GEREAGEERD, HET LIJKT MIJ GEWOON ERG STUG DAT EEN KIEFFER KORTER IS.
iK HEB ALLE MERKEN OP DE MARKT OP MIJN HAF GEHAD MET EEN EXTREEM KORTE RUG.
eN KWA LIGGING WAREN DE KEIFFERS SUPER MAAR KWA LENGTE ALLEMAAL VEEL TE LANG, IK ZAT MET EEN 18 INCH AL SNEL OP 49/50 cm.

(sorry cap stond aan ;) )

De massimos zijn in m18 inch 45 cm lang, 17 inch een cm kleiner.
En ik paste met mijn 44 maat goed in een 17 ind en ik heb korte dikke benen en een ACe haha!

Je moet gewoon zelf even goed zoeken naar die laatste rib. dan kun je zelf goed meekijken en hoef je je achteraf niet zo erover te wrikken.
Ik kan me helemaal voorstellen dat je er enorm van baalt, ik ken het.
Op Wodan past geen boomzadel, ik heb dan ook semi boomloos moeten nemen.
En rijden met een telang zadel doe ik nooit meer en dat terwijl er mij ook steeds werd gegarandeerd dat ze niet telang waren met als resultaat scheve lendewervels en heel veel rodeo en 5 maanden uit de running en een fortuin aan de osteo, chiro en noem maar op ;)

Om je een idee van mijn uber korte haf te geven met toch bijna een hoogte van 1.50 , dit is semi boomloos, de kussens hieronder zijn nog 3 cm te lang en er worden nu speciale korte kussens gemaakt hihi!

Afbeelding

En bhier met een thorowgood cob uitvoering, ook te lang, gewoon even om je te laten zien zodat je kunt vergelijken !

Afbeelding

Het lijkt al snel niet te lang maar vaak is dat toch wel zo.

En dit id de reden waaromm ik zei geen wintec isabelle werth., echt ssnel telang voor hafjes hoor.
Dit is al bijna 2 jaar geleden, de isw in 18 inch en deze lengte is 52 cm.

Afbeelding

( was ook niet te lang volgens de kenners :o )

Donderwolkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 21:55

Loes'sCorner schreef:
H NU HEB IK ME POST TERUG, SNAPTE ER AL NIETS VAN HIHI!

Afbeelding

dIT ZADEL ZAL KWA LENGTE ECHT AAN ZIJN, JE KUNT DE SCHUINE LIJN NAAR DE LAATSTE RIB ZELF VOLGEN, EIGENLIJK MAG EEN ZADEL NIET OP DE LENDEWERVELS AL IS HET VAAK BIJ EEN GEZOND PAARD NIET ALTIJD EEN PROBLEEM, MAAR HIERIN ZIT JIJ DUIDELIJK TE KRAP EN GEEF JE AL DRUK OP DE LENDEWERVELS, DAT IS WAT IK BEDOEL.
Op de bovenstaaande foto ligt het zadel ook tever na voren dus als je het meer naar achteren zou leggen word het wel telang.

iK HEB NET IN JE ANDERE TOPIC GEREAGEERD, HET LIJKT MIJ GEWOON ERG STUG DAT EEN KIEFFER KORTER IS.
iK HEB ALLE MERKEN OP DE MARKT OP MIJN HAF GEHAD MET EEN EXTREEM KORTE RUG.
eN KWA LIGGING WAREN DE KEIFFERS SUPER MAAR KWA LENGTE ALLEMAAL VEEL TE LANG, IK ZAT MET EEN 18 INCH AL SNEL OP 49/50 cm.

(sorry cap stond aan ;) )

De massimos zijn in m18 inch 45 cm lang, 17 inch een cm kleiner.
En ik paste met mijn 44 maat goed in een 17 ind en ik heb korte dikke benen en een ACe haha!

Je moet gewoon zelf even goed zoeken naar die laatste rib. dan kun je zelf goed meekijken en hoef je je achteraf niet zo erover te wrikken.
Ik kan me helemaal voorstellen dat je er enorm van baalt, ik ken het.
Op Wodan past geen boomzadel, ik heb dan ook semi boomloos moeten nemen.
En rijden met een telang zadel doe ik nooit meer en dat terwijl er mij ook steeds werd gegarandeerd dat ze niet telang waren met als resultaat scheve lendewervels en heel veel rodeo en 5 maanden uit de running en een fortuin aan de osteo, chiro en noem maar op ;)
....

hahaha, vind die laatste rib maar eens door die speklaag heen ;)
Ik heb inderdaad begrepen dat een zadel nooit voorbij die laatste rib mag komen, maar ik kan die rib niet vinden :o

Op de foto heb ik er een 17 inch KN op liggen, dus als die al te lang is dan kan ik wel fluiten naar een passend zadel voor ons beide...
Wat betreft de Kieffer; ik ben er al 100% over uit dat een nieuw zadel mij geen €2400,- gaat kosten, dat vind ik echt te gek.
Dus de Kieffer Paris heb ik al uit mn hoofd gezet ;)
Nu eerst de Thorowgood proberen en anders gaan we voor een Massimo, kijken of dat wat is.

Wta heb jij er nu dan op liggen,ook Massimo?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 07:26

Er is vast en zeker een oplossing alleen is het gewoon echt kei jammer als je al je centjes net as mij eerst 2x fout besteed en er dan achter komt dat het niet past ;)

Ik heb dus helaas geen massimo, Wodan is zo kort dat er eigenlijk kwa boom alleen een 15'' zadeltje oppast, daardoor hadden wij nog een laatste optie en dat was de Trekker endurance pro.
Niet mijn smaak, en in het begin wilde ik er ook niets van weten, maar eenmaal getest vond ik hem geweldig en heb hem dan ook gekocht.
Op www.greendistance.nl kun je info over dit zadel vinden onde het kopje trekker zadels.

Massimo is kort, in 18 '' maar 45 cm lang en ik weet zeker dat die voor jou pony goed zij n, zij heeft veel meer lengte in de rug als de mijne ;) en die 18'de rib hihi kan ik zelf ook niet vinden door de spekjes heen.
Alleen weet ik nu ongeveer hoe ik moet kijken door alle sores die we hebben gehad.

Maar het kan heel goed zijn dat de Thorowgood voor jou ook kort genoeg is, en betaalbaar.
Mocht het het nu niet worden bel of mail gewoon eens met Esther van greendistance.
De massimos zitten nieuw ook rond de 1200/1300 euro, er zijn meer dealers die deze zadels verkopen maar ik heb met haar gewoon een hele goede ervaring en ze helpt me super want zonder haar kon ik niet rijden!

Ik had ook gee 2400 euro meer liggen en was echt hopeloos.....maar het is gewoon heel belangerijk dat je er zelf een goed gevoel bij hebt!

Ik vind zelf de thorowgood zadels best fijn, heb je de Kent and Master cob ook al geprobeerd?
Mooie zadel voor een leuke prijs en ik meende dat www.dezadelmaker.nl die ook leverder, hij heeft ook de Fairfax van de Thorowgood fabriek maar die is geloof ik net iets duurder?

Welke gaan ze n precies proberen?

Ik leef echt met je mee, wat een zijk he maar het is belangerijk dat je er zelf goed met je koppie bij blijft want je hebt echt een super gave pony ;)

(ik krijg typevingers hihi )

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 07:56

Is die kieffer niet tweedehands te vinden?

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 08:50

Donderwolkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 23:40

@ Loes'sCorner:
Ik denk dat het gaat om de kent&master, omdat dat de nieuwste leren versie is van Thoworgood.
Kennis van mij werkt bij een ruitersportzaak en daar zijn deze zadels nieuw €895,- euro, kijk dat is andere koek! 8-)
Ik ben benieuwd of het wat is en als het niks is dan ga ik echt even contact opnemen met Esther Groen.
Het enige nadele is alleen dat ik nog steeds niet mijn geld heb terug gekregen van de zadelmaker...
Elke keer heeft hij wel weer een ander zadel dat we kunnen passen.
Maar als de Thoworgood niet past, dan zeg ik gewoon dat ik mijn geld terug wil en dan kan ik ook bij andere partijen kijken.

yvonnedv schreef:
Is die kieffer niet tweedehands te vinden?

Nee, het is de aller nieuwste versie van Kieffer (pas in september 2009 gepresenteerd)
De kans dat je daar nu al een tweedehands van vind is nihiel.

@ pizza64: Bedankt voor de tip, maar ik wil sowieso voor een nieuw zadle gaan.
Dat hele gedoe met tweedehands ben ik een beetje op afgeknapt.
Ik ga er nu gewoon flink geld tegen aan gooien ;)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 08:48

Ja dat kan wel kloppen ja, die Kent and MAster zadels liggen nieuw idd rond de 900 euro n zijn voor het geld zeker leuk.
Er loopt hier op bokt ook een topic over in dit flora ;)

Ik wilde zelf toen ook dat zadel, maar voor mijn idioot korte poown niet realiseerbaar hihi.
Fijn leer en verstelbare boom wat ikzelf erg fijn vind!

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 14:42

Corrie Stoker heeft ook nieuwe zadels :j

LoveTsarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:30

bij mij ligt het aan het Type dekjes.
En dan vooral de sponsor dekjes van Epplejeck.