Eigen zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

paarden115

Eigen zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 18:41

hoi bokkers ik ga nu stilaan beginnen uit kijken naar een eigen zadel heb tot nu toe alleen ge longgeer en ga nu een zadeltje er op leggen.
Maar het is een fjord en ik ken zijn boom maat niet!! Weet iemand hoe ik die kan meten?
ik kan geen zadels lenen op passen de ruitershops in de buurt doen dat niet, en ik ken enkel mensen met een eigen pony die een stuk kleiner is dus past dat zadel ook nie.
hoe kom ik die maat te weten?

hotchocolat

Re: Eigen zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:46

Is er in Belgie geen zadelpasser?

Let er wel oop dat je pony nog van bespiereing kan veranderen.
Mijn laatste zadel heb ik zelf twee weken mogen proberen.

Zonder passen geen zadelkopen (het is geen pakje boter).

996880

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:24

Staat er niet precies bij google of wikipedia hoe je de boommaat kan meten?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:54

Het is niet alleen de boommaat die goed moet passen.
Het zadel mag ook niet te lang zijn en het schouderblad moet vrij kunnen bewegen.
Er moet ook voldoende ruimte zijn in de kamer, zo zijn er nog meer dingen om goed op te letten.
Met alleen de juiste boommaat ben je er nog niet.

tljrtos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 11:21

Kijk anders eens naar een barefoot zadel.Of een ander boomloos.Dan maakt het ook niet zoveel uit als je paard nog veranderd van vorm.Die passen zich aan aan het paard en eventueel kun je de pommel vervangen door een andere maat.Als je begint met rijden veranderd de bespiering en daardoor ook het model van je paard en dan zit je straks met een zadel wat niet past.Nooit zomaar een zadel kopen als je er geen verstand van hebt.Als het niet goed ligt verpest je straks een hele hoop en heb je nog meer kosten.En ellende voor je paard.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 12:37

Als je in België woont , kijk anders even bij www.barefoot-saddles.com

Daar verkopen ze fijne boomloze zadels en kunnen ze je vast goed helpen om een geschikt zadel te vinden :)

Je kunt beter niet zelf gaan knoeien met zadels ;) Een kleinere pony kan prima dezelfde kamerbreedte
hebben als een groot paard , de hoogte van een paard zegt echt niks over de schoftbreedte.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 16:25

Ik ga mee met mijn voorgangers.. Zoek een goede zadelpasser!

Ik dacht ook altijd dat ik wel redelijk wist wat goed lag, maar toen de zadelpasser kwam om mijn zadel na te kijken bleek dat ze toch op heel andere dingen letten.. Bij mij werd gemeten welke boommaat mijn paard heeft, hoe de boom op de rug past, hoe het zadel ligt in stilstand, toen moest ik rijden en ging ze kijken hoe het zadel het dan deed, of het schoof en of de schouder goed vrij lag. Echt, die mensen letten op heel andere dingen als wij, dus ga inderdaad niet zelf knoeien!

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 15:50

een zadelpasser laten komen
ik zou niet zomaar zelf gaan passen