Voor zover ik weet is suede een heel open soort leer, afkomstig van de binnenzijde van een (koeien)huid. Omdat het zo 'open' is, is het niet echt sterk en nogal rekbaar.
Het lijkt me niet dat ze hoofdstellen van suede maken, omdat het gewoon niet duurzaam en sterk genoeg is voor dit doeleinde.
Misschien zie ik het verkeerd hoor, maar ik ben nog nooit suede hoofdstellen tegen gekomen. (Wel suede delen aan zadels, zoals kniewrongen).
JPS
Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-10 11:37
dacht dat ik 't ooit ergens heb gezien en vond 't heel mooi, misschien is 't ander materiaal geweest. Klinkt wel logisch dat suede kwalitatief minder sterk is..
Een kennis van me had destijds wel een lichtgrijs hoofdstel van heel zacht leer. Dat is chroomleer. Lijkt wel een beetje op suede qua zachtheid, maar is wel steviger. Chroomleer is goedkoop, komt ook van de binnenzijde van de huid... dus ook een open structuur en daarom zo zacht.
Ze zijn er wel hoor. Kieffer heeft ze een tijdje op de markt gehad. Ik had ook zo'n hoofdstel, maar dan van een ander merk. Een grijze. Ze waren sterk genoeg hoor. Maar ik vond ze te dof. En invetten kon eigenlijk niet, en dat moet je wel doen als je leer hebt waar zweet op komt.
Auroraluna
Geplaatst: 27-01-10 15:46
Inderdaad, ik heb nog zo'n hoofdstel. Het is de Kieffer Ulla Salzgeber, een suede-achtig grijzig hoofdstel. Er waren ook bijpassende halsters bij. Inmiddels is het mijne door het invetten (wat toch ook moet gebeuren) de suede-uitstraling wel kwijt.