euroriding diamant - kentaur electra

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

woeliej

euroriding diamant - kentaur electra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 12:36

nu ik eindelijk mijn prestige verkocht heb kan ik een ander zadel voor terug gaan halen. Nu heb ik 2 zadels op het oog, namelijk de euroriding diamant en kentaur electra.

Ik probeer wat feiten over de zadels op een rijtje te krijgen, voor vergelijking. Nou ken ik de electra goed, daar m'n vader dat zadel heeft en ik die de laatste tijd geregeld geleent heb, maar de euroriding ken ik half. Heb er een paar keer heel even opgezeten, en morgen mag ik hem lenen van een stal genootje om keertje met m'n eigen paard mee te rijden.

Puntjes die ik zoek in een zadel :
* Zachte zitting
* Zitpunt meer naar voren
* Beugelophanging liefst wat naar achter

wrongen weet ik echter nog niet zo goed wat me prettig lijkt, vooral omdat ik eigenlijk alleen te grote zadels heb gereden en dus nooit echt wrong het kunnen gebruiken. Rij het liefst met een lang been dus raakte de wrongen nooit.

Nou heeft de electra een stuk kortere wrongen als de diamant. De zitting van de electra vind ik zeer geweldig maar heb een lichtjes vraagteken bij de wrong.

Welk zadel hebben jullie? Welke vinden jullie het fijnst en wat vinden jullie zo fijn aan de zadels? En doen ze kwa kwaliteit nog wat aan elkaar? En wat zijn nou de preciese kenmerken aan beide zadels?

Anoniem

Re: euroriding diamant - kentaur electra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 13:23

Ik heb geen ervaring met de zadels die jij noemt. Maar is een Massimo Dressuur II niet iets voor jou? volgends mij komt deze namelijk redelijk overeen met jou eisen

carrotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 13:28

Ik heb een euro riding diamant.
Wat ik net super fijn vind aan het zadel is.
Dat het juist een lange beenligging geeft.
De wrongen daar lig je tegenaan en zijn boven en onder best lang waardoor je een lang been krijgt.
Het is een sober zadel maar toch mooi en zit geweldig vind ik.
Je zal gauw weten als je erop zit dit zit goed of ook niet.

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 13:28

Ik heb een euroriding titan de luxere versie van de diamant.
Ik vind dit zadel super liggen en ik vind die diepe zit super maar er zijn ook mensen die er niet mee kunnen rijden.
omdat dit zadel je echt in het zadel duwt zeg maar.
De euroridng vind ik een fijn zadel maar niks voor mij dat andere zadel kan ik niet dus daar kan ik je niks over zeggen.
waarom leen je ze niet allebei in jou maat dat je goed kan voelen en dan pas kiezen.

Succes!!!! ;)

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 13:31

Ik heb ze allebei gehad, maar waren qua pasmaat niet te vergelijken op mijn paard. Diamant paste helemaal niet en de elektra was eigelijk het enige wat er goed op lag.
Gelukkig bleek ik daar ook goed op te kunnen zitten. Veel mensen vinden mijn zadel trouwens fijn zitten, maar ik blijf toch fan van de diamant.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 13:33

raket schreef:
Ik heb ze allebei gehad, maar waren qua pasmaat niet te vergelijken op mijn paard. Diamant paste helemaal niet en de elektra was eigelijk het enige wat er goed op lag.
Gelukkig bleek ik daar ook goed op te kunnen zitten. Veel mensen vinden mijn zadel trouwens fijn zitten, maar ik blijf toch fan van de diamant.

kun je mij de verschillen aangeven tussen de zadels? scheelt dat mijn paard een hele makkelijke rug heeft, dus wat dat aan gaat het ik veel mazzel.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 13:39

Even kort: mijn paard heeft een hoge schoft en is rondgeribt.
De euroriding lag op de schoft, of bij kleinere boommaat lag het achter niet fijn meer. Het middenstuk draagde bij geen van tweeen.
Paste gewoon echt niet eigelijk.
Elektra past goed.

Beide zadels heb ik vanaf nieuw ongeveer een jaar gehad (elektra is nu een jaar oud) en qua slijtage zien ze er het zelfde uit. Je ziet dat er mee gereden is als je goed kijkt.
Ik vind het beide fijne zadels hoor, maar het moet goed liggen op je paard....

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 13:40

Ik heb een verzorgpaard gehad die een euroriding diamond gehad heeft. Maar ik vond het een kl*te zadel. Zat heel erg diep waardoor ik erg last kreeg van mijn rug en knieen. Heeft erg lange zweetbladen en ja ik ben niet zo lang, die eigenaresse was wel lang :) Dus daar wel geschikt voor. Lag op een draver van 1.68.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 13:48

raket schreef:
Even kort: mijn paard heeft een hoge schoft en is rondgeribt.
De euroriding lag op de schoft, of bij kleinere boommaat lag het achter niet fijn meer. Het middenstuk draagde bij geen van tweeen.
Paste gewoon echt niet eigelijk.
Elektra past goed.

Beide zadels heb ik vanaf nieuw ongeveer een jaar gehad (elektra is nu een jaar oud) en qua slijtage zien ze er het zelfde uit. Je ziet dat er mee gereden is als je goed kijkt.
Ik vind het beide fijne zadels hoor, maar het moet goed liggen op je paard....

ik bedoel meer kwa zitting enzo. bijv. de electra lijkt je een soort van 'duwtje onder je kont' te geven. Zit je lekker echtop van en kun je fijn tegenop gaan zitten. heeft dieptepunt lekker voorin zitten. Heeft de diamant dat ook? En de diamant 'begeleid' je benen ook wat beter het ik het idee, klopt dat volgens jou ook?

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 13:53

Dat vind ik erg persoonlijk en afhangen van je bouw. Ik ben zelf maar 1.67m dus ik wil een zadel waarbij ik goed onder de zweetbladen uit kom, heb relatief korte benen.
Lengte van de zweetbladen vind ik vergelijkbaar, beide niet lang.
Ik denk dat de elektra een meer gedwongen zit heeft dan de diamant.

Maar ik heb snel last van rugpijn, als ik op eenluxor zit dan ben ik er zo weer af zeg maar. Maar beide zadels zitten gewoon fijn.

Of het voor jezelf lekker zit moet je echt zelf even voelen.

Mijn diamant zat trouwens ook lekkerder toen ik het op mijn vorige paard had liggen dan op mijn huidige paard. Misschien omdat het niet paste en het zwaartepunt niet in het midden lag.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:56

Ik vind zelf de diamant heerlijk zitten. Ideaal ook als je lange benen hebt, want je kunt het zadel ook met langere zweetbladen krijgen.

Ook op de kentaur electra heb ik weleens gezeten, zit ook prima!

Persoonlijk hou ik wat meer van een diepe zit en dat vind ik meer in de diamant. Maar de steun aan je benen van de electra is echt fantastisch!
Wat ik bij de electra merkte, was dat ik meer op het zadel zat, dan erin. Zoals jij zelf uitdrukt: 'een duwtje onder je kont'.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:16

Ik heb een Kentaur Electra, echt een heerlijk zadel. Zit heerlijk zacht en kwaliteit vind ik ook prima.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:19

Ik ervaar echt niet dat ik OP het zadel zit, ik zit er voor mijn gevoel ook gewoon in,.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:05

Dat zal dan wss het verschil zijn in bouw, gevoel oid wat het voor iedere ruiter anders maakt! ;)

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 18:02

is er overgens iemand die ervaring heeft met de kentaur artemis? stond bij een omschrijving op een site die ze verkocht dat ze een erg zachte zitting hebben. En dat is toch wel een belangrijk punt dat ik in een zadel zoek. En ze zitting lijkt verder op de electra?