Bit gebruik

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ankje11

Bit gebruik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 11:10

Hallo bokkers,

Ik weet niet of het hier goed staat maar ik heb een vraagje over het gebruik van een bit en hoelang mag je het gebruiken.

Zit er ook een bepaalde tijd aan verbonden hoelang je een bit mag gebruiken?
Ik gebruik nu volgens mij een scholingbit (hoop dat dat de goede benaming is) zit daar een bepaalde duur van gebruik aan (dus hoelang mag je die gebruiken) of is het onbepekt?

Afbeelding

Dit is het bitje wat ik gebruik!

oja ook zou ik graag willen weten of het nog aan leeftijd gebonden is. Of mag het op alle leeftijden worden gebruikt?

Ben benieuwd, alle tips o.i.d. zijn welkom

Anoniem

Re: Bit gebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 13:58

zo ver ik weet kun je een bit altijd blijven gebruiken! zolang het niet verroest is of bij een bustrens de "scharnieren" een grote spleet in zit.. Maar jij heb geen bustrens dus kun je jou bit prima gebruiken

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 18:01

Verder niemand die hier iets van weet?
Ben nog steeds zeer benieuwd!

Ook ervaringen zijn welkom hoor :D
graag zelfs :o

1_Daphne_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 09:06

Je kunt dit bit zo lang gebruiken als je zelf wilt.
ik zou alleen niet weten waarom je dat zou willen? het heet namelijk niet voor niets een scholingsbit.

maar om op je vraag terug te komen, het is een bit die je op elke leeftijd en duur kan gebruiken

Chococo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 09:11

Zolang je er fijn mee kan rijden en het goed zit bij jou paard. Dan zou ik niet weten waarom je er maar tijdelijk mee mag rijden. Naarmate je verder in de africhting komt heb je kans dat je vanzelf naar iets anders gaat zoeken of door andere omstandigheden.

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 10:52

@1_Daphne_1 Waarom ik die zou willen gebruiken: Nou dat bit zat er eerst nog niet aan maar een enkel gebroken watertrens en daar reageerde ze niet goed om (ook onttrok ze zich deels an het werk) en in overleg hebben we toen dit bitje er aan gedaan en dat gaat nu heel goed.

@Chococo En wat voor bitje zou ik nog meer kunnen gebruiken dan? Deze bevalt goed maar als ze nog verder komt kan ik het altijd afwegen/overleggen natuurlijk

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:21

Anoniem schreef:
zo ver ik weet kun je een bit altijd blijven gebruiken! zolang het niet verroest is of bij een bustrens de "scharnieren" een grote spleet in zit.. Maar jij heb geen bustrens dus kun je jou bit prima gebruiken

Bij een bustrens te grote spleet? Bij een bustrens is de kans dat het velletje vast zit kleiner dan bij een watertrens.

Overigens heet dit bit geen scholingsbit (dat is een ongebroken bustrens met tongboog), maar is dit een correctiebit.

Ik kan het verkeerd hebben, maar volgens mij mag een ongebroken trens worden gebruikt.

De toegestane bitten staan ook in het discipline reglement:
http://www.knhs.nl//objects/00002937.pdf (74e blad, pagina nr. 68).
En een aanvulling van 1 april 2009:
http://www.knhs.nl//objects/00009320.pdf

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:47

bedoel je de duur in een keer? Bijvoorbeeld max twee uur achter elkaar of hoelang?
Want het lijkt me dat je dat gewoon zelf uitmaakt, alleen als je wedstrijden wilt rijden dan zitten er wel regels aan!
Ik rijd mijn paard met een kneveltrens, voor het africhten, maar hij loopt er zo lekker op dat ik dat er nog maar even op houd ;)

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 12:58

NenaC schreef:
bedoel je de duur in een keer? Bijvoorbeeld max twee uur achter elkaar of hoelang?
Want het lijkt me dat je dat gewoon zelf uitmaakt, alleen als je wedstrijden wilt rijden dan zitten er wel regels aan!
Ik rijd mijn paard met een kneveltrens, voor het africhten, maar hij loopt er zo lekker op dat ik dat er nog maar even op houd ;)

Nou eigenlijk eerder hoeveel jaar mag je zoiets gebruiken?
Wedstrijden rijden gaat de komende jaren niet gebeuren hoor, kan ze nog te weinig voor |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 15:18

BrankaZ schreef:
Anoniem schreef:

Bij een bustrens te grote spleet? Bij een bustrens is de kans dat het velletje vast zit kleiner dan bij een watertrens.

Overigens heet dit bit geen scholingsbit (dat is een ongebroken bustrens met tongboog), maar is dit een correctiebit.

Ik kan het verkeerd hebben, maar volgens mij mag een ongebroken trens worden gebruikt.

De toegestane bitten staan ook in het discipline reglement:
http://www.knhs.nl//objects/00002937.pdf (74e blad, pagina nr. 68).
En een aanvulling van 1 april 2009:
http://www.knhs.nl//objects/00009320.pdf

Als een bustrens al wat ouder is kan er een spleetje in komen tussen het bit en de ringen.. en dan moet je hem niet meer gebruiken

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 15:38

Anoniem schreef:
Als een bustrens al wat ouder is kan er een spleetje in komen tussen het bit en de ringen.. en dan moet je hem niet meer gebruiken

Klopt, maar dat gebeurt minder snel dan een watertrens waar de gaten groter van worden ;) Daarvoor bestaan b.v. ook die bitringen.

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 11:06

BrankaZ schreef:
Anoniem schreef:

Klopt, maar dat gebeurt minder snel dan een watertrens waar de gaten groter van worden ;) Daarvoor bestaan b.v. ook die bitringen.

Bedoel je de gaten dan waar de ijzeren bitringen (waar de teugels aan vast zitten) dat die groter worden? of begrijp ik het dan niet goed?

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 13:19

Ja, ik bedoel inderdaad de gaten waardoor de bitringen gaan. Door het beweegelijke kan dat slijten en als het te ruim wordt kan het velletje er tussen komen.

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 13:21

Oh oké, maar goed dat kan in eerste instantie toch met rubberen bitringen worden opgelost? Helpt dat ok niet meer dan nieuw bitje kopen, klopt toch?

Wat zou een goede opvolger kunnen zijn van mijn bitje dan? (zie foto beginpost)

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 13:25

Dit is idd een correctie bit. Hiermee mag je geen wedstijden rijden.

Met een scholingsbit mag dit wel.

Afbeelding
scholingsbit.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 13:26

Opvolger zou een dubbelgebroken K&K ultra kunnen zijn. Gemaakt van hetzelfde matriaal.

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 13:33

Wat is dan het verschil tussen een scholings- en een correctiebit?
Zoveel verschil zie in er namelijk niet tussen.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 13:36

Omschrijving scholingsbit
bij normale teugeldruk blijft het bit rustig in de mond liggen en werkt het zacht in, bij meer teugeldruk kantelt het bit iets in de mond en geeft het dunnere middenstuk meer druk op de tong

Omscrijving correctiebit
Korrektiebit gemaakt van Aurigan. Ideaal voor paarden die het bit vastpakken of voor paarden die de tong over het bit gooien. Uitgevoerd met roestvrijstalen ringen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 13:42

Zoals het bit op de foto staat is het ondersteboven, het bochtje moet naar boven wijzen ;)

Verder zou ik niet inzien waarom je dit bit niet onbeperkt zui kunnen gebruiken, uitgezonderd natuurlijk als je wedstrijden wil gaan rijden en het bit volgens de regels niet is toegestaan. Daar kan ik verder niets over zeggen, ik rijd wel wedstrijden maar niet bij de KNHS :D

In ieder geval: het zou heel goed kunnen dat je paard dit bit fijn vindt, het is een ongebroken bit, wat minder gerommel geeft in de mond, en het heeft een tongboogje, als je paard druk op de tong niet fijn vindt kan ik me voorstellen dat het goed reageert op dit bit. Bedenk wel dat je met meer tongvrijheid ook meer druk hebt op de lagen. Als je dat niet wil zou je een ongebroken bustrens kunnen proberen, dat ligt een stuk stiller en met zo'n bit heb je minder inwerking op de lagen. Als dat niks voor jou en je paard is zou ik niet kunnen bedenken waarom je niet met dit bit verder zou kunnen rijden, het is voor ieder paard apart weer anders welk bit ze wel of niet fijn vinden :)

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 14:22

heb je daat mss ook een foto van?

hotchocolat schreef:
Opvolger zou een dubbelgebroken K&K ultra kunnen zijn. Gemaakt van hetzelfde matriaal.

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 14:23

hestejente schreef:
Zoals het bit op de foto staat is het ondersteboven, het bochtje moet naar boven wijzen ;)

ja klopt is normaal ook wel zo, maar op de foto hangt het hoofdstel aan een kast deur, door het gewicht van het bitje dus naar onderen gekanteld.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 14:27

Oh ja, nou zie ik het :+ Nu ik goed kijk. Wel een beetje verwarrend zo, ik moest echt even goed kijken met m'n hoofd ondersteboven :Y)

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 14:55

@ hestejente: haha houd je lenig (geintje)
maar hij is echt zoals het hoort hoor!