Zonder zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

Zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 14:52

Omdat ik ruzie heb met de zoekfunctie open ik even een topic. Ik weet dat er hier waarschijnlijk wel topics over zijn maar ik kan ze niet vinden (ja ik ben blond en blind :P).

Nu mijn merrie drachtig is rijd ik eigenlijk al een paar maanden regelmatig zonder zadel, ze wil niet meer aangesingeld worden maar vindt het heerlijk om nog een stuk lekker door het bos te stappen. Nou ben ik eigenlijk wel zo erg fan geworden van het zonder zadel rijden dat ik zit te twijfelen ofdat ik er ooit nog wel een zadel op wil doen. Het is een merrie die heel moeilijk een zadel accepteert en ik reed het laatste anderhalf jaar met het boomloos zadel van ghost. Die beviel mij heel erg gooit, nog nooit zo een heerlijk zadel gehad. Maar zonder zadel vindt ik nu eigenlijk stiekem toch wel een heel stuk prettiger. Ik heb een hele stabiele zit dus in die zin hinder ik de merrie niet. Maar ik weet niet of het nu wel zo goed is om zonder zadel te blijven rijden. Hoe zit dat met de drukverdeling en de belasting?

Ik rijd niet veel, hoogstens 2 keer per week een uurtje. En af en toe een dagtocht, dat blijf ik trouwens wel met zadel doen. De kortere buitenritten doe ik nu wel zonder zadel.

8nnemiek

Re: Zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 15:05

Ik vind dat het best kan hoor :) Probeer de druk een beetje te verdelen over je kont en bovenbenen, en zorg dat je niet stuitert, en dan moet het helemaal geen probleem zijn, voor die paar keer per week.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 15:19

als je niet veel/lang rijdt, dan mag het in principe geen probleem zijn. Maar je moet in je achterhoofd houden dat je zonder zadel of iets dergelijks aan puntbelasting doet. Het grootste deel van je gewicht wordt gedragen op je 2 zitbeenknobbels en dit zou pijnlijk kunnen zijn/worden voor je paard.
Barebackpads verdelen de druk beter, maar laat je niet verleiden om er stijgbeugels aan te bevestigen om te kunnen licht rijden, want dan komt de druk van je gewicht terecht op slechts enkele wervels

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 15:24

Zelf vraag ik mij dit ook af inderdaad, ik rijd ook best vaak zonder zadel.

@ petitparis: Zal een barebackpad de druk echt (zoveel) beter verdelen? Het lijkt mij dat die meer zijn om gewoon wat steviger te zitten zonder zadel? Anders ga ik dat ook overwegen. :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 15:31

een barebackpad verdeeld de druk hooguit een paar cm breder. Scheelt niet veel hoor, het is immers ook gewoon zacht materiaal.
Zitbeentjes zijn ook geen naalden trouwens ;) Die zijn vrij breed, ga maar eens op je hand zitten.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 15:36

@ diane: dat is wat ze beloven en eigenlijk zou ik ook wel eens een drukmeting willen zien.
Zelf rij ik regelmatig met een trainingszadel voor de rensport, omdat bij dit type zadels geen ruimte voorzien wordt voor de schoft gebruik je altijd een dik gewatteerde onderdoek of soms vilten (zoals voor western) om drukplekken te voorkomen. Ik voel nog alle spieren bewegen onder mijn kont, maar heb zelf weinig last van mijn zitbeenknobbels en ga er dus (misschien ten onrechte) vanuit dat dit ook voor mijn paard geldt

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 17:10

ik zal eens proberen met een barebackpad te rijden. Vroeger reed ik nog wel eens met een dik dekje en een longeersingel. Ik neem aan dat het daar een beetje op lijkt. Toch heb ik met een barebackpad juist meer een idee dat je er minder stevig opzit. Als zo iets gaat schuiven ga je natuurlijk mee.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 19:07

en die moet je natuurlijk ook weer aansingelen..

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 13:58

ja daarom en dat wil de merrie nu echt niet.