Wat is het nut van Keilkussens?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

francescalex

Wat is het nut van Keilkussens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 23:59

Hi,

Kan iemand mij vertellen wat het nut is van keilkussens. Waarom worden deze gebruikt en
het nut ervan.

De meningen verschillen hierover.

Heeft iemand ook ervaring met keilkussen bij springzadels van Stubben.

gr.

Fralex

lindalieneke

Re: Wat is het nut van Keilkussens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 00:00

Ik heb pas een stubben met keilkussens, mij is verteld dat de druk beter verdeeld wordt omdat keilkussens een groter oppervlak van de rug(spieren) bedekken.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 00:01

Hi lindalieneke,

Zag net bij een ander topic dat het ook goed is voor paarden met een wat holle rug.

Jij heb er dus voordeel mee.

Is het niet zo dat je zadel van vanachter wat hoger ligt?

gr

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 00:07

Ik weet eigenlijk niet of ie veel hoger ligt. Ik heb meerdere (3) paarden waarvoor ik mijn zadel gebruik en de zadelmaker raadde me aan om met keilkussens te nemen om bovengenoemde reden. Hiervoor heb ik er een gehad zonder, en daar heb ik ook altijd super mee kunnen rijden. Maar goed, op aanraden van de zadelmaker nou dus met keilkussens.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 00:14

Hi lindalieneke

Ik ben benieuwd hoe het rijd. Heb de Stubben excalibur mono besteld met biomex. Rijdt nu met een zadel van een italiaanse ruitersportzaak die ze laat maken.

In ITalie waar ik woon wordt alles nagemaakt maar wel met goede kwaliteit.Leerkwaliteit is goed in ITalie

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 07:55

Volgens info van diverse zadelmakers/passers: keilkussens vergroten het draagoppervlak en verdelen daardoor de druk dus over een groter oppervlak. Hoe minder druk, des te beter. Al naar gelang de bouw van het paard kunnen deze kussens breder, langer of hoger zijn. Stübben bijv. heeft wat kortere keilkussens en een ietwat ronde boom. Weer een ander merk heeft bijvoorbeeld brede, hoge keilkussens en een rechte boom. De Stübben zal derhalve niet zo goed passen op een paard met een rechte of iets aflopende rug. Een zadel met een rechte boom, flinke keilkussens zal daarom niet goed passen op een paard met een diepe, korte rug. De kans dat het zadel dan gaat bruggen is zeer groot.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 18:41

Hi aslo,

Dus bij Stubben zal het niet goed passen bij een recht en aflopende rug. Ik begrijp dit niet helemaal. Kun je hier wat meer over vertellen.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 08:24

Stübben heeft een wat rondere boom, als je goed kijkt zul je ook zien dat de zadels aan de achterzijde iets omhoog lopen. Als je deze op een paard met rechte of iets aflopende rug legt, zal het zadel achter niet helemaal dragen. In de galop (zonder dekje of zoiets rijden) bijvoorbeeld, zul je dan ook zien dat het zadel iets gaat wippen.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 09:42

Hi aslo,

Bedankt voor je reactie. Het is nu duidelijk